ثبت بزرگترین انفجار کیهانی که تاکنون دیده شده
ثبت بزرگترین انفجار کیهانی که تاکنون دیده شده

اخترشناسان بزرگترین انفجار کیهانی کشف شده را ثبت کرده اند که حدود ۱۰۰ برابر بزرگتر از منظومه شمسی و دو تریلیون بار درخشانتر از خورشید و به مدت سه سال قابل مشاهده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، جهان پر از رویداد‌های عجیب است که طی آن ستارگان با نظمی به ابرنواختر تبدیل می‌شوند، سیاهچاله‌ها اجرام را می‌بلعند و برخورد‌های کیهانی انرژی زیادی از خود ساطع می‌کنند که ساختار فضا و زمان را مخدوش می‌کند.
اما این رویداد جدید پرانرژی‌تر از هر چیز دیگری است که تاکنون دیده شده است. این انفجار که تا حدودی به صورت ضد اقلیم و با نام AT۲۰۲۱lwx نامگذاری شده است، از سال ۲۰۲۰ در صورت فلکی Vulpecula در فاصله حدود ۸ میلیارد سال نوری از ما قابل مشاهده بوده است.
این رویداد اولین بار به کمک تاسیسات گذرای Zwicky (ZTF) و سپس سیستم هشدار برخورد سیارکی (ATLAS) شناسایی شد که هر دو برای دریافت سیگنال‌هایی از فضا طراحی شده اند.
دکتر فیلیپ وایزمن (Philip Wiseman) محقق ارشد این مطالعه گفت: ما به طور تصادفی به این موضوع رسیدیم، زیرا این واقعه را الگوریتم جستجوی ما هنگام جستجوی نوعی ابرنواختر علامت گذاری کرد. بیشتر سوپرنوا‌ها و رویداد‌های اختلال جزر و مدی فقط چند ماه قبل از محو شدن دوام می‌آورند. در ضمن روشن بودن این انفجار برای دو سال، بسیار غیرعادی بود.
به گفته محققان، اختروش‌ها اشیاء نجومی دیگری هستند که روشنایی خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند. این‌ها سیاهچاله‌های کلان پرجرم هستند که دائماً و به طور نامرتب از گرد و غبار و گاز تغذیه می کنند و ماده اطراف را به روشنایی قابل مشاهده در سراسر جهان گرم می‌کنند، اما معمولاً مناظر بسیار ثابتی در آسمان هستند.
پروفسور مارک سالیوان (Mark Sullivan) یکی دیگر از پژوهشگران این مطالعه، گفت: فرضیه اصلی تیم تحقیقاتی این است که این رویداد یک نوع اختروش سوپرشارژ است، با ابر عظیمی از گاز یا غبار که اخیراً به یک سیاه‌چاله عظیم می‌چرخد و موج‌های شوکی را به بقیه غبار‌های منطقه می‌فرستد.
مشاهدات بعدی ممکن است با مطالعه جسم در طول موج‌های مختلف مانند اشعه ایکس به کشف حقیقت کمک کند. این یافته می‌تواند به تعیین دمای آن و آنچه که ممکن است در آنجا اتفاق بیفتد کمک کند.
منبع: Monthly Notices of the Royal Astronomical Societyمترجم: سامیه خسروی زاده