تداوم سرفه بیشتر از ۲ هفته را جدی بگیرید
تداوم سرفه بیشتر از ۲ هفته را جدی بگیرید

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: علل بروز سرفه به ۲ دسته عفونی و غیر عفونی تقسیم می‌شود و تداوم سرفه بیشتر از ۲ هفته به بررسی‌های پزشکی نیاز دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، دکتر شکرالله سلمان‌زاده بیان کرد: عوامل عفونی در بروز سرفه‌های حاد نقش دارند که یک تا ۲ هفته طول می‌کشد و در صورت تداوم بیشتر از چهار هفته به حالت مزمن تبدیل خواهد شد. وی افزود: سرفه‌ای که بیشتر از ۲ هفته ادامه پیدا کند از نظر پزشکی اهمیت داشته و باید مورد بررسی قرر گیرد.
سلمان زاده ادامه‌داد: ویروس‌ها علت اصلی بروز عفونت هستند و عوامل باکتریایی مانند ذات الریه، ترشحات سینوزیتی، برخی عفونت‌های مزمن مانند بیماری سل نیز از دیگر عوامل عفونی بروز سرفه محسوب می‌شوند.سلمان‌زاده در خصوص علل غیرعفونی ایجاد سرفه گفت: آلرژی و ابتلا به بیماری آسم، برخی دارو‌های ضد فشار خون، سرطان ریه و بیماری‌های روماتیسمی از جمله مواردی است که می‌تواند سرفه حاد یا مزمن ایجاد کند.این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح‌داد: برخی عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و کرونا باعث بروز بیماری برونشیت و در نتیجه التهاب و بروز سرفه‌های خشک و طولانی خواهد شد.به گفته وی، برونشیت به التهاب نایژه‌ها در شش گفته می‌شود. این عارضه در اثر تورم نای یا نایژک‌ها بروز می‌کند و به علت عفونت توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها یا در اثر تحریکاتی مانند هوای آلوده و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود.سلمان زاده تاکید کرد: در صورت بروز سرفه‌های مکرر و طولانی بهتر است بیمار به پزشک مراجعه کند، چون ارائه شرح حال، معاینه بیمار و کشف علت اهمیت زیادی دارد و در صورت نیاز بررسی‌های آزمایشگاهی صورت گرفته و درمان‌های لازم انجام می‌شود.
منبع : ایرنا