قاسم آباد؛ روستای جهانی چادر شب بافی
قاسم آباد؛ روستای جهانی چادر شب بافی

روستای قاسم آباد به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست جهانی جای گرفته است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، قاسم آباد روستایی از توابع چابکسر، در دهستان اوشیان، واقع در شهرستان رودسر در شرق استان گیلان است. نام قاسم آباد برای ایرانیان همواره یادآور مفهوم شادی و رنگ بوده است. روستای قاسم آباد در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به همراه سه شهر دیگر ایران در فهرست شهر‌ها و روستا‌های جهانی صنایع‌دستی ثبت شد.
 
 لباس قاسم‌آبادی، از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین لباس‌های ایران و خاور است که در جشنواره‌های بین‌المللی مختلف مد و لباس، حائز جوایز ویژه شده‌است. همچنان، مردان قاسم آبادی، با لباسی مرکب از پیراهن قرمز جگری و شلوار سیاه، در مسابقات کشتی گیله مردی شرکت می‌کنند. رقص قاسم آبادی که به همراه موسیقی ویژهٔ این دیار، شهرت فراوان یافته‌است، بخش عمده‌ای از شهرت ملی و بین‌المللی خود را از چنین لباس فاخر و زیبایی بهره‌مند است.
  بیشتر بدانید؛ سیرجان شهر جهانی گلیم
از صنایع دستی قاسم آباد می‌توان به چادر شب اشاره نمود. برای بافت این پارچه از دستگاه بافندگی که خود آن را میسازند استفاده می‌شود که به اصطلاح محلی به آن دستگاه می‌گویند.
مهم‌ترین پارچه‌ای که در این روستا تولید می-شود چادرشب نام دارد. چادرشب یا به زبان محلی چورشب یا لاوان نوعی پارچۀ پنبه ای، پشمی با ابریشمی است که در استان‌های گیلان و مازندارن به دست زنان این خطه بر روی دستگاهی دست ساز به نام پاچال به صورت محلی بافته می‌شود. اشتغال وسیع زنان این خطه به هنر چادرشب بافی، کیفیت و مرغوبیت محصولات تولیدی و اختصاص مراکز مختلف محلی به این هنر دستی، قاسم آباد به عنوان روستانی ملی چادرشب بافی ثبت شد.

بیشتر بدانید؛ خُراشاد وستای جهانی تَوبافی 
قاسم آباد پس از فشتکۀ خُمام، روستای ملی حصیربافی، دومین روستای ملی صنایع دستی در استان گیلان است. اما آمیختگی این هنر با حیات مردمان این خطه، اصالت، نوآوری و خلاقیت، آن را در سال بعد شایستۀ کسب مقامی جهانی نیز کرد.
در حال حاضر ۶۰۰ نفر از زنان این روستا به هنر چادرشب بافی اشتغال دارند و مراکز مختلفی به منظور آموزش، معرفی و ترویج این هنر دستی راه اندازی شده و فعال است، از جمله خانۀ خلاقیت نساجی، کارگاه‌های چادرشب بافی، فروشگاه‌های صنایع دستی و نیز موزۀ تخصصی چادرشب بافی. گفتنی است این هنر ۲۰۰۰ ساله علاوه بر قاسم آباد سفلی و علیا در برخی دیگر از روستا‌های شرق گیلان و نیز مازندران از جمله بندبن نیز بافته می‌شود.
 
منبع: ویکی پدیا/ ایران ویزیت