سابقه استفاده انسان از ابزار به 3 میلیون سال رسید!
سابقه استفاده انسان از ابزار به 3 میلیون سال رسید!

باستان شناسان طی مطالعات جدید خود در کنیا موفق شدند، اولین شواهد دال بر استفاده اجداد انسان از ابزار را با قدمت سه میلیون سال پیش کشف کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، باستان شناسان موفق به شناسایی قدیمی ترین ابزارهای سنگی شده اند که تا به حال کشف شده است. انسان های اولیه از این ابزارها برای بریدن گوشت اسب آبی و کوبیدن مواد گیاهی در سواحل دریاچه ویکتوریا استفاده می کردند. باستان شناسان طی مطالعات جدید خود در کنیا موفق شدند، اولین شواهد دال بر استفاده اجداد انسان از ابزار را با قدمت سه میلیون سال پیش کشف کنند.

باستان شناسان می گویند: از آنجایی که انسان ‌ها تا دو میلیون سال بعد از این تاریخ آتش را مهار نمی ‌کنند، سازندگان ابزارهای کشف شده همه چیز را خام می‌ خوردند. احتمالا این انسان ها گوشت را می ‌کوبیدند تا جویدن آن آسان‌ تر شود.
این کشف یکی از قدیمی ‌ترین نمونه‌ های نوآوری دوران پارینه سنگی قدیم است که دانشمندان به عنوان مجموعه ابزار اولدوان از آن یاد می کنند. این یافته ها همچنین قدیمی ‌ترین شواهدی است که نشان می‌ دهد انسان ‌های اولیه حیوانات بسیار بزرگ را می ‌خورند.
طی این کاوش ها، استخوان ‌هایی از حداقل سه اسب آبی منفرد در این مکان یافت شد و دو اسکلت ناقص شامل استخوان‌هایی بودند که نشانه‌های قصابی را داشتند.
باستان شناسان یک بریدگی عمیق روی یک دنده اسب آبی و یک سری بریدگی کوتاه و موازی روی استخوان ساق پای جانور دیگری پیدا کردند. استخوان‌های بز کوهی که شواهدی از برش دادن گوشت با تکه‌های سنگی یا خرد شدن با سنگ ‌های چکش مانند برای استخراج مغز استخوان در آن وجود داشت نیز در این کاوش کشف شد.
تجزیه و تحلیل الگوهای سایش بر روی ۳۰ ابزار سنگی یافت شده در این مکان نشان داد که از آن ها برای بریدن، خراشیدن و کوبیدن حیوانات و گیاهان استفاده شده است.
باستان شناسان می‌ گویند که تکنیک‌ های مختلف تاریخ‌ گذاری نشان می‌ دهد که این آثار احتمالاً  ۲.۹ تا ۳ میلیون سال قدمت دارند.
پروفسور توماس پلامر، نویسنده اصلی این مطالعه، از کالج کوئینز، دانشگاه نیویورک در این خصوص گفت: این یکی از قدیمی‌ترین نمونه ‌های فناوری ابزارهای اولدووان است. این شواهد نشان می‌دهد: این ابزارهای سنگی در زمانی زودتر از آنچه مردم تصور می ‌کردند، توزیع شده و برای پردازش طیف گسترده ‌ای از بافت‌ های گیاهی و جانوری استفاده می ‌شده است. ما به طور قطع نمی دانیم که اهمیت تطبیقی آن چه بوده است، اما شواهد موجود نشان دهنده کاربردهای متنوع این ابزارها است.
باستان شناسان همچنین طی حفاری‌ ها در سایت Nyayanga یک جفت دندان را کشف کردند که متعلق به نسل انسان تکاملی Paranthropus است.
 دکتر ریک پاتس، نویسنده ارشد این مطالعه، در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید این دندان‌ ها قدیمی ‌ترین بقایای فسیل شده انسان پارانتروپوس هستند و حضور آن‌ها در مکانی مملو از ابزارهای سنگی سؤالات جالبی را در مورد اینکه اجداد انسان آنها را ساخته است، ایجاد می ‌کند.
دکتر پاتس، از موزه ملی تاریخ طبیعی در ایالات متحده، گفت: فرض محققان از دیرباز این بوده است که تنها گونه هومو، که انسان ها به آن تعلق دارند، قادر به ساخت ابزار سنگی هستند. اما یافتن بقایای انسان پارانتروپوس در کنار این ابزارهای سنگی، موضوع شگفت انگیزی را به وجود می آورد.
لازم به توضیح است که این ابزار در بیش از ۸۰۰ مایلی از قدیمی ‌ترین نمونه‌ های شناخته شده قبلی از ابزارهای سنگی اولدووان پیدا شد. نمونه های پیشین، شامل ابزارهای۲ میلیون و ۶۰۰ هزار ساله هستند که در Ledi-Geraru اتیوپی کشف شده بودند.
محققان توضیح دادند: ابزارهای اولدووان کشف شده جدید شامل سه نوع ابزار سنگی است. دکتر پاتس گفت: با این ابزار ها می ‌توانید بهتر از دندان آسیاب گوشت را له کنید و بهتر از یک شیر، گوشت را پاره کنید.
طی حفاری ‌های انجام شده در Nyayanga که از سال ۲۰۱۵ آغاز شد، ۳۳۰ اثر باستانی، ۱۷۷۶ استخوان حیوان و دو دندان آسیاب انسان نماها شناسایی شده که متعلق به گونه Paranthropus هستند.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.