چرا مصرف لبنیات در دوران بارداری اهمیت دارد؟
چرا مصرف لبنیات در دوران بارداری اهمیت دارد؟

چرا مصرف لبنیات و مواد حاوی کلسیم در دوران بارداری و شیردهی اهمیت دارد؟ دکتر فتانه اکبری، متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به این سوال و برخی سوالات دیگر در این زمینه پاسخ داده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، اگر شما هم جزو آن دسته از بانوانی هستید که در دوران بارداری به سر می برید و یا دوستان و نزدیک به شما در انتظار فرزند جدیدی هستند این نکات را مدنظر داشته باشد. 
 یکی از نکاتی که مادران باید در دوران بارداری و شیر دهی توجه زیادی بدان داشته باشند، مصرف کافی لبنیات و غذا‌های محتوای کلسیم است، زیرا در دوران بادرداری و شیردهی پریود و سیکل فیزیولوژیک منظم قطع می‌شود و تغییرات هورمونی که در این دوران اتفاق می‌افتد خانم‌ها را مستعد می‌کند که دچار کاهش تراکم استخوان شوند. همچنین این ریسک ایجاد می‌کند که آن‌ها در سال‌های آتی زودتر دچار پوکی استخوان شوند.از سوی دیگر، یکی از مواد مغذی اصلی تولید شیر در دوران رشد جنین و شیردهی، کلسیم است از اینرو نیاز به کلسیم در بدن خانم‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر خانمی در این دوران به اندازه کافی غذایی‌های حاوی کلسیم استفاده نکند، این ریسک وجود دارد که بدن شان برای تهیه کلسیم مورد نیاز شروع به برداشت از استخوان آن‌ها کند.
این امر باعث افزایش ریسک پوکی استخوان می‌شود؛ لذا با توجه به این مسایل خیلی مهم است که خانم‌ها در دوران بارداری و شیردهی، در رژیم غذایی خودشان مصرف کافی لبنیات و مواد غذایی حاوی غذایی کلسیم را بگنجانند؛ خانم‌های باردار و شیرده باید روزی ۳ واحد لبنیات مصرف کنند. در کنار این مساله فعالیت فیزیکی کافی هم برای پیشگیری از پوکی استخوان از اهمیت زیادی برخوردار است.