فلکده تنکابن مکانی تفریحی با جنگل جذاب وآبگرم بدون گوگرد
فلکده تنکابن مکانی تفریحی با جنگل جذاب وآبگرم بدون گوگرد

فلکده روستایی که در فاصله ۳۳ کیلومتری از تنکابن قرار دارد و با مناظر زیبا و خیره‌کننده، هر گردشگری را مبهوت خود می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، استان مازندان در شمال ایران، از جمله استان‌های گردشگرپذیر به شمار می‌رود که یکی از شهر‌های برجسته آن، تنکابن  و روستای فلکده است.
در سفر به تنکابن، باید حتما از روستای فلکده نیز بازدید کرد؛  جاذبه اصلی روستای فلکده، آبگرم آن است که بیشتر برای آب‌های بدون گوگرد خود شهرت دارد. آب‌های بدون گوگرد آبگرم فلکده، برای شنا مناسب هستند و برخلاف چشمه‌های گوگردی، بوی زننده ندارند.
برخی حتی برای نوشیدن نیز از آب آن استفاده می‌کنند. آبگرم فلکده، از جمله جا‌های دیدنی تنکابن به شمار می‌رود که نباید آن را از دست داد.آبگرم فلکده کجاست؟آدرس: استان مازندران، شهرستان تنکابن، بخش خرم‌آباد، روستای فلکده آبگرم فلکدهچشمه آبگرم فلکده، از جمله آبگرم‌های تماشایی استان مازندران به شمار می‌رود؛ طبیعت چشم‌نواز منطقه، زیبایی آبگرم را دو چندان کرده است. این آبگرم، در کنار زیبایی خیره‌کننده خود، اسرارآمیز نیز به نظر می‌رسد؛ چرا که در کنار رودخانه «لیره سر» و همجوار با یک چشمه آب سرد قرار دارد.
پیرامون آن را نیز جنگل‌های انبوه و کوه‌های پوشیده از درخت فرا گرفته‌اند. در اکثر چشمه‌های آبگرم، وجود گوگرد سبب بوی زننده و نامطبوع می‌شود، اما آبگرم فلکده این‌گونه نیست؛ آب چشمه آبگرم فلکده، دمای متوسط دارد و ویژگی اصلی آن نداشتن گوگرد است؛ عدم وجود گوگرد سبب شده است تا بتوان بدون هیچ‌گونه مشکلی در آن شنا کرد و برخی برای نوشیدن نیز از آب این چشمه استفاده می‌کنند.
روستای فلکده کجاست؟
روستای فلکده، یکی از روستا‌های تنکابن به شمار می‌رود که در دل جنگل‌های دوهزار واقع شده است. هرچند شهرت این روستا از چشمه آبگرم نشات می‌گیرد، آب‌وهوای خنک روستا در فصل‌های گرم نیز آن را به مقصد ییلاقی مناسبی برای گردشگران تبدیل کرده است؛ از همین رو، گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی به روستای فلکده و به‌خصوص آبگرم آن سفر می‌کنند.مسیر دسترسیبرای بازدید از چشمه آبگرم فلکده، ابتدا باید در جاده تنکابن به‌سمت خرم‌آباد حرکت کرد؛ پس از رسیدن به جاده دوهزار، باید به‌سمت جنوب تغییر مسیر داد تا به دو راهی جاده سه هزار و روستای لیره رسید. کمی جلوتر در جاده «لیره سر» و بعد از گذر از ایست بازرسی جنگل‌بانی، ادامه راه تا روستای فلکده، خاکی است و ممکن است رانندگی در آن دشوار باشد؛ از همین رو، بهتر است که باقی مسیر که حدود هفت کیلومتر است را به‌صورت پیاده و از دل جاده جنگلی پیمایش کرد.بهترین زمان بازدید از آبگرم فلکدهآبگرم فلکده
سفر به تنکابن در تمام چهار فصل سال، لذت‌های خاص خودش را دارد. در فصل بهار و تابستان، آب‌وهوای روستای فلکده، خنک و دلنشین است و قدم زدن در دل جنگل و صخره‌ها را لذت‌بخش می‌کند. از سوی دیگر، در این موقع از سال، جنگل در سرسبزترین وضعیت خود قرار دارد که بسیار تماشایی و خیره‌کننده است. در فصل پاییز، روستای فلکده و جنگل‌های پیرامون آن، همانند تابلویی رنگارنگ نقاشی می‌شوند.
از این‌رو، پاییز نیز می‌تواند زمان بسیار خوبی برای قدم زدن در جنگل و عکاسی از مناظر رنگارنگ آن باشد. در فصل زمستان، آب‌وهوا رو به خنکی می‌رود و احتمال بارش باران و برف زیاد است؛ اما این فصل نیز با درختان پوشیده از برف، زیبایی‌های خودش را دارد و می‌تواند به گردشی جذاب تبدیل شود.بهترین زمان برای بازدید از آبگرم فلکده، از خرداد تا آبان استاز خرداد ماه تا آبان ماه، بهترین زمان ممکن برای بازدید از آبگرم فلکده است؛ البته باید توجه داشت که این فصل، اوج فصل گردشگری این منطقه به شمار می‌رود و باید انتظار شلوغی را داشت. اگر از شلوغی زیاد خوش‌تان نمی‌آید نیز می‌توانید در اوایل بهار یا پاییز، راهی آبگرم فلکده شوید تا در آسایش کامل، از طبیعت زیبای این جاذبه بهره ببرید.خواص درمانی چشمه فلکدهآبگرم فلکدهویژگی اصلی چشمه آبگرم فلکده، شیرین بودن آب‌های آن به شمار می‌رود؛ علاوه بر این، نبود گوگرد در آب‌های آبگرم فلکده، آن را قابل آشامیدن کرده است. بنابر آزمایش‌هایی که روی آب این چشمه صورت گرفته است، برخی منابع، پاکیزگی و قابل‌شرب بودن آن را تایید کرده‌اند. از سوی دیگر، املاح معدنی گوناگونی داخل آب چشمه فلکده وجود دارد.گفته می‌شود آبگرم فلکده برای درمان کم خونی، سنگ کلیه و بیماری‌های مفصلی مفید استبرای چشمه آبگرم فلکده، خواص درمانی مختلفی گفته شده است؛ در این میان، برخی معتقدند که نوشیدن این آب در بهبود مشکلاتی، چون سنگ کلیه و کم خونی و شنا کردن در آن باعث کاهش علائم بیماری‌های مفصلی و استخوانی می‌شود.تفریحات و امکانات رفاهی در چشمه فلکدهاطراف چشمه آبگرم فلکده، منطقه‌ای طبیعی و بکر است که می‌توان به فعالیت‌ها و تفریحات مختلفی در آن پرداخت و برای ساعت‌ها، مشغول شد. مطمئنا کسانی که علاقه بیشتری به جاذبه‌های طبیعی دارند، از طبیعت پیرامون چشمه فلکده لذت بیشتری خواهند برد.آب تنی در آبگرم فلکدهآبگرم فلکدههدف اصلی از بازدید از آبگرم فلکده، شنا در آب‌های آن است. آب‌تنی درون این آب‌های گرم می‌تواند شما را به آرامش برساند و حس خوبی را به شما منتقل کند؛ از سوی دیگر، با شنا در آبگرم فلکده، می‌توانید از خواص درمانی آن بهره ببرید.عکاسیمطمئنا، امروزه بیشتر افرادی که به طبیعت‌گردی مشغول هستند، دوربینی به‌همراه خود دارند و سعی می‌کنند تا از مناظر زیبا و جذاب طبیعت عکس بگیرند. منطقه فلکده و آبگرم آن، مناظر بسیار زیبایی دارد که سوژه‌های بسیار خوبی برای عکاسی محسوب می‌شوند؛ از همین رو، عکاسی در این منطقه می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.گردش در جنگل
گشت و گذار در دل جنگل‌های شمال، حس بسیار دلنشینی دارد. اطراف چشمه آبگرم فلکده را جنگل‌های انبوهی فرا گرفته‌اند که می‌تواند گردش بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد؛ علاوه بر این، گیاهان دارویی مختلفی در درون جنگل می‌رویند که اگر اطلاعات کافی از آن‌ها داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را بچینید و استفاده کنید. از جمله این گیاهان می‌توان به گزنه، مورد، پونه کوهی، وارنگ‌بو و پلنگ‌مشک اشاره کرد.شرایط بازدید از آبگرم فلکدهآبگرم فلکدهچشمه آبگرم فلکده، در میان صخره‌های کوهستانی و در درون گودالی بزرگ قرار دارد؛ گودال چشمه آبگرم فلکده به‌قدری بزرگ است که می‌توان به‌راحتی در آن شنا کرد. چشمه فلکده از زیر صخره می‌جوشد و باور بر این است که از سفره زیرزمینی بزرگی سرچشمه می‌گیرد. در فصل‌های کم بارش، چشمه تنها همین گودال را پر می‌کند و سرریز زیادی ندارد؛ اما در سال‌های پربارش و فصل‌هایی که برف‌ها ذوب می‌شوند (مثل بهار)، آب از چشمه سرریز می‎شود و مسیر آن با عبور از بین درخت‌ها، گاهی اوقات تا روستا‌های دیگر نیز ادامه پیدا می‌کند.برای بازدید از آبگرم فلکده، لازم است که تجهیزات و لوازم ضروری را به‌همراه داشته باشید؛ مسیر آبگرم، هموار نیست و نمی‌توان تا انتها با خودرو رفت و باید بخشی از مسیر را به صورت پیاده در جنگل پیمود؛ از همین رو، همراه داشتن کفش و لباس مناسب ضروری است. بازدید از آبگرم فلکده، هزینه‌ای ندارد و محدود به ساعت خاصی نیست؛ اما باید توجه داشت که به هنگام شب، جنگل می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ پس سعی کنید تا به‌صورت گروهی و در طول روز به آبگرم فلکده بروید.ساعت بازدید: همه‌روزههزینه بازدید: رایگانآبگرم فلکده
روستای فلکده و همچنین چشمه آبگرم فلکده در محیطی جنگلی واقع شده‌اند و برای اقامت یا کمپ کردن در اینجا، بهتر است به‌صورت گروهی به آن سفر کرد و تجهیزات کامل و ضروری را به‌همراه داشت. برای کمپ زدن در آبگرم فلکده، بهتر است اواخر فصل بهار را انتخاب کنید؛ چراکه در دیگر اوقات، هوا گرم می‌شود و ممکن است برای برخی از افراد خوشایند نباشد.
بیشتربخوانید:پیاده روی بر روی پل طبیعت را در بهار هم تجربه کنید
غذای کافی، وسایل کمپ، لباس مناسب، کیسه خواب، چادر مسافرتی، زیرانداز و هیزم خشک از جمله وسایلی هستند که برای کمپ زدن در آبگرم فلکده باید به‌همراه داشته باشید. از سوی دیگر، حتما قبل از سفر به فلکده، وضعیت آب‌وهوا را بررسی کنید. جدا از کمپ زدن، کلبه‌هایی نیز در مسیر آبگرم فلکده برای اجاره وجود دارند؛ البته این کلبه‌ها امکانات رفاهی زیادی ندارند و باید وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید.منبع: کجارو