راهنمای انتخاب قالپاق مناسب خودرو
راهنمای انتخاب قالپاق مناسب خودرو

قالپاق‌ها از قطعاتی هستند که ممکن است بنا به دلایل متعددی آسیب ببیند و بهتر است به نصب آن توجه کرد زیرا نقش نسبتا مهمی در افزایش عمر چرخ و تایر‌ها دارد و به نوعی یک فیلتر برای چرخ خودرو به حساب می‌آید.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، قالپاق بخشی از سیستم چرخ های خودرو را تشکیل می دهد. این قطعه علاوه بر جنبه تزئینی که روی تایر های خودرو دارد، باعث جلوگیری از وارد شدن آلودگی ها، چربی ها، گرد و خاک و رطوبت زیاد به داخل مرکز چرخ ها می گردند.

کلمه قالپاق به طور کلی به قطعاتی اطلاق می شوند که حکم در پوش را دارند. قالپاق چرخ های خودرو، مانند یک درپوش است که بخش مرکزی آن، در داخل چرخ قرار می گیرد و نقاط اتصال رینگ به لاستیک ماشین را می پوشاند.

 

مواد به کار رفته در این وسیله باید قابلیت ضربه پذیری و انعطاف را دارا باشند. این موارد می تواند به کاهش هزینه های شما هم کمک کند؛ زیرا قالپاق مناسب می تواند عمر بیشتری را به لاستیک های شما هدیه کند
مواد داخلی قالپاق باید قابلیت رنگ پذیری بالایی داشته باشد.
رنگ به کار رفته روی قالپاق اگرچه دارای جنبه لوکس بودن است اما اهمیت بسیاری دارد. قالپاق ها در رنگ های متنوعی عرضه می شوند. انتخاب رنگ رینگ (قالپاق) بسته به سلیقه شماست. در انتخاب قالپاق مناسب باید دقت داشته باشید که رنگ آن مرغوب بوده و چسبنده باشد. قابلیت چسبندگی رنگ قالپاق یعنی رنگ آن در حین رانندگی کنده یا ریخته نشود. براق بودن رنگ قالپاق می تواند یکی از شاخه های مهم برای تشخیص کیفیت رنگ آن باشد. شما می توانید با این المان بفهمید قالپاق چقدر عمر مفید دارد.

انواع قالپاق در خودروها
قالپاق در بخش مرکزی چرخ خودرو قرار دارد و از ورود گرد و خاک به بخش داخلی چرخ جلوگیری می کند. باتوجه به اینکه رینگ ها از جنس فولاد یا فلز است؛ قالپاق که فلزی و پلاستیکی است بسته به جنس رینگ روی خودرو نصب می شود.
قالپاق را می توان در دو دسته واشری و فنردار نیز دسته بندی کرد. قالپاق های واشری بین پیچ روی چرخ ها و رینگ با پیچ در جای خود نصب می شوند درصورتی که قالپاق فنردار با زبانه های که روی آن قرار دارد در قالب خود محکم می شود.
 
قالپاق رینگ فلزی
قالپاق های رینگ فلزی که در بخش مرکزی چرخ خودرو و روی توپی قرار می گیرند به شکل درپوش هستند. این قالپاق ها که هم جنس رینگ یعنی فلزی هستند با استقرار در قسمت مرکزی چرخ از ورود گرد و غبار به بلبرینگ چرخ جلوگیری می کنند. به یاد داشته باشید که ورود ریزگرد ها به بلبرینگ از کیفیت گریس موجود در آن می کاهد.
اگر قالپاق در مدت کوتاهی از چرخ جدا شود، بلبرینگ باید دوباره گریس کاری شود چراکه گرد و غبار وارد شده به قسمت مرکزی چرخ کیفیت گریس موجود در آن را تحت تاثیر قرار می دهد.
افزایش طول عمر چرخ ، لاستیک و بلبرینگ نیز یکی از نقش های مهم قالپاق به شمار می رود به همین دلیل توصیه می شود که تعمیر و جایگزینی آن جدی گرفته شود.
اگر به گریس و توپی چرخ رسیدگی نشود، صدای گوش خراشی مانند جیرجیر به گوش می رسد و برای رفع آن باید توپی چرخ تمیز و یا تعویض شود.
قالپاق رینگ فولادی
جنس قالپاق این مدل از رینگ معمولا پلاستیکی است و اندازه بزرگتری نسبت به قالپاق فلزی دارد. این نوع از قالپاق ها بیشتر جنبه زیبایی دارند و تا حدودی نیز از ورود گرد و غبار جلوگیری می کنند.
چگونه قالپاق مناسب انتخاب کنیم؟
هنگام خرید قالپاق مناسب باید به میزان پوشش دهی آن برای جلوگیری گرد و خاک توجه کرد. همانطور که گفته شد قالپاق جنبه زیبایی نیز دارد و تنها نباید باتوجه به وجهه ظاهری و زیبایی آن انتخاب شود. در انتخاب قالپاق باید به فاکتور های زیر توجه کنید؛
جنس: جنس قالپاق روی مدت کارایی آن تاثیرگذار است مثلا قالپاق های فلزی طول عمر بیشتری نبست به نوع پلاستیکی دارند و احتمال ضربه دیدن آن نیز کمتر است.
قطر رینگ: اندازه مناسب قالپاق را می توان با سایز چرخ (معمولا روی آن نوشته شده است) پیدا کرد و متناسب با اندازه رینگ و چرخ خودرو، قالپاق مناسب خریداری کرد.
وزن: یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید قالپاق ، وزن آن است. به عبارتی قالپاق باید وزنی متناسب با تایرها داشته باشد.
هنگام خرید قالپاق نباید تنها فاکتور زیبایی مد نظر قرار گیرد بلکه عواملی که در بالا ذکر شد نیز هنگام خرید مهم است.
تعویض و نصب قالپاق
برخی از قالپاق ها با جک زدن از خودرو جدا و نصب می شوند و انواع دیگر به راحت بو با ابزار های ساده قابل نصب و جدا کردن است. هنگام نصب قالپاق به این نکته توجه کنید که این قطعه به درستی در محل خود قرار گرفته باشد و هنگام رانندگی از چرخ جدا نشود.

 چند نکته که باید درباره قالپاق بدانید
اگر قالپاق روی خودرو نصب نشود دلیل آن می تواند سایز نامناسب با چرخ خودرو باشد که در این صورت تقلا فایده ای ندارد و باید سایز مناسب آن با چرخ و تایرها خریداری شود.
قبل از خرید قالپاق به عدد نوشته شده روی چرخ نگاه کنید و براساس سایز و اندازه آن قالپاق بخرید.
قالپاق باید یک حلقه نگه دارنده داشته باشد تا نصب شود و باید هنگام خرید به آن توجه کنید.
قالپاق های فابریک را می توان از نمایندگی خودرو خریداری کرد.
قبل از نصب قالپاق، علاوه بر شست و شوی توپی باید گریس کاری آن از نو انجام شود.
قالپاق ها از قطعاتی هستند که ممکن است بنا به دلایل متعددی آسیب ببیند که بهتر است به نصب آن توجه کرد چراکه این قطعه نقش نسبتا مهمی در افزایش عمر چرخ و تایر ها دارد و به نوعی یک فیلتر برای چرخ خودرو به حساب می آید.