ساخت کرم ضدآفتاب طبیعی موثر و ارزان
ساخت کرم ضدآفتاب طبیعی موثر و ارزان

در حالی که همه ما اهمیت محافظت از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر UVA و UVB سرطان‌زا را می‌دانیم، به نظر می‌رسد استفاده از کرم‌های ضد آفتاب سنتی خیلی مفید نبوده و حتی در برخی موارد وحشتناک است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، دانشمندان بنیاد تحقیقات سائوپائولو (FAPESP) تصمیم گرفتند تا با یک تیر دو نشان را بزنند. آنها با استفاده از یک مولکول طبیعی موجود در گیاهانی مانند مریم گلی و نعناع و یک ماده دیگر به نام اسید رزمارینیک، محصولی سازگار با محیط زیست ایجاد کردند.، هنگامی که کمترین مقدار به محلول اضافه شد، فاکتور محافظتی ضد آفتاب (SPF) تا ۴۱ درصد افزایش یافت.

علاوه بر این، اسید رزمارینیک ، یک آنتی اکسیدان پلی فنول است که خواص ضد ویروسی، ضد التهابی، تعدیل کننده ایمنی، آنتی بیوتیک و ضد سرطانی دارد. این عامل به طور بالقوه می‌تواند یک محصول چند منظوره مانند یک ضد آفتاب ترکیبی و لوازم آرایشی ضد پیری ایجاد کند. علاوه بر آن با افزودن این مولکول می‌توان کرم ضد آفتاب را با قیمتی کمتر عرضه کرد.
آندره رولیم بیبی (André Rolim Baby) یکی از پژوهشگران این مطالعه و استاد دانشکده علوم دارویی دانشگاه سائوپائولو گفت: تحقیق ما در مورد سیستم‌های محافظ نور در درجه اول هدف ارزیابی استراتژی‌های بالقوه افزایش ضد آفتاب است. ما بیش از هر چیز علاقه‌مند به کشف راه‌هایی برای افزایش محافظت در برابر آفتاب سوختگی هستیم و در عین حال پایداری محصول را بهبود می‌بخشیم تا برای مدت طولانی تری ایمن و موثر باقی بماند.
در کارآزمایی‌های بالینی و آزمایشگاهی، فقط ۰٫۱ درصد رزمارینیک اسید به محلول اضافه شده که همین مقدار اثر محافظتی ضد آفتاب را تا حد زیادی افزایش داد که در مقایسه با محصولات معمولی مقدار بسیار کمی است. این یافته اساساً به این معنی است که برای محافظت از پوست به ضد آفتاب بسیار کمتری نیاز است و مواد شیمیایی مصنوعی کمتری استفاده خواهند شد.

بیبی در ادامه گفت: در تحقیقی دیگر، ما فواید بالقوه رزمارینیک اسید را برای آبرسانی سطح پوست پیدا کردیم که نیاز به تحقیقات بیشتر در مورد این ماده در زمینه آرایشی و بهداشتی را تقویت می‌کند. او افزود، این یک نتیجه امیدوارکننده برای مولکولی است که به وفور در طبیعت یافت می‌شود و راه را برای تولید ضد آفتاب‌های چند منظوره سبزتر هموار می‌کند.
بیبی در خاتمه افزود: ما همچنین به دنبال محصولات یا سیستم‌هایی با اثرات زیست محیطی کمتر و روش‌هایی برای کاهش غلظت فیلتر‌های معمولی با گنجاندن مواد طبیعی هستیم که فرمولاسیون را بهبود می‌بخشند. او همچنین توضیح داد که در این آزمایش ها، ما بسیار علاقه‌مند به نقشه برداری از دیگر خواص آرایشی مولکول‌های محافظ نور، مانند اثر ضد رادیکال‌های آزاد و محافظت از نشانگر‌های زیستی در بیرونی‌ترین لایه‌های پوست هستیم.
شرح کامل این مطالعه و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله Cosmetics منتشر شده است.