فضای مجازی چه تاثیری بر زندگی مشترک دارد؟
فضای مجازی چه تاثیری بر زندگی مشترک دارد؟

فاصله گرفتن از فضای واقعی با همه ابعادش و غرق شدن در فضای مجازی پایه‌های بسیاری از مشکلات زناشویی است. در این مطلب تاثیر فضای مجازی به ایجاد مشکلات زناشویی اشاره خواهیم کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، فرد مبتلا به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نه می‌تواند نیاز‌های عاطفی همسرش را ببیند و برآورده کند و نه می‌تواند در حل مشکلات زندگی مشترک سهمی داشته باشد.
بیشتر بخوانید: آسیبهای آزادی در فضای مجازی
آیا به راستی فضای مجازی روابط خانواده‌ها را بهبود می‌بخشد؟احتمالاً شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که به جای گفتگو‌های واقعی با اطرافیان تان، بیشتر سرتان در گوشی‌های موبایل، تبلت، لپ تاپ و… است. اخبار را مرور می‌کنید. توئیت می‌کنید. اینستاگرام خود را چک می‌کنید. به فیس بوک تان سر می‌زنید. تلگرام تان را لحظه به لحظه چک می‌کنید. عضو انواع گروه‌های دوستانه، خانوادگی، اجتماعی، شغلی، کاری هستید. با دوست و غریبه مدام در حال چت کردن هستید و… شاید هم مخالف این حرف باشید که فضای مجازی احتمال خیانت به همسر را افزایش می‌دهد.شاید هم خیلی به خودتان مطمئن هستید و فکر می‌کنید مرغ همسایه غاز است؛ و خیانت به همسر فقط برای دیگران اتفاق می‌افتد. به خیلی از کسانی که بیشتر وقت خود را در فضای مجازی می‌چرخند اعتراض که می‌کنید می‌گویند، دنیای امروز یعنی تکنولوژی. مگر می‌شود زبان دنیای امروز را نیاموخت و هم پای آن پیش نرفت؟ می‌گویند تکنولوژی کمک کرده است دامنه مراودات اجتماعی گسترش پیدا کند و اتفاقا کار‌ها بهتر پیش می‌رود و بیشتر از دوست و خانواده خبر داریم.
فضای مجازی یکی از عوامل اصلی خیانت به همسرهر چند ظاهراً به نظر می‌رسد که فضای مجازی فاصله خانواده‌ها را کمتر کرده است. اما موجب شده است تا فاصله اعضای خانواده از غریبه‌ها نیز کمتر و کمتر شود. در حالی که به نظر می‌رسد هر روز دامنه تسلط فضای مجازی در افراد گسترده‌تر می‌شود. باید شکافی که حضور افراد در فضای مجازی در میان اعضای خانواده ایجاد کرده را جدی گرفت. چرا که در جلسات مشاوره خیانت، دلیل بسیاری از طلاق‌ها یا خیانت به همسر، فضای مجازی اعلام شده است.شاید به نظر دور از ذهن بیاید، اما امروزه همسرانی هستند که زیر یک سقف زندگی می‌کنند و با چند قدم فاصله از یکدیگر حرف خود را در تلگرام به یکدیگر می‌زنند. فاصله گرفتن از فضای واقعی با همه ابعادش و غرق شدن در فضای مجازی پایه‌های بسیاری از مشکلات زناشویی است. فضای مجازی به حدی در زندگی‌های مشترک رسوخ کرده و روابط زناشویی را تضعیف کرده است که بسیاری از مشاوران و روانشناسان به این واقعیت رسیده اند که هر کدام از زوجین که بیش از اندازه وقت خود را در سپری می‌کند دچار نوعی خیانت به چارچوب زندگی زناشویی شده است.آسیب‌های فضای مجازی به زندگی مشترکمسلم است فرد مبتلا به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نه می‌تواند نیاز‌های عاطفی همسرش را ببیند و برآورده کند و نه می‌تواند در حل مشکلات زندگی مشترک سهمی داشته باشد. از سوی دیگر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آنقدر فریبنده هست که به راحتی افراد را به دام خیانت می‌اندازد. سهولت در دسترس بودن افراد در فضای مجازی و این فریب که دو کلمه حرف زدن با فلان همکار و دوست و حتی غریبه به جایی بر نمی‌خورد، فضا را برای ارتباط‌های گسترده‌تر باز می‌کند.یا نهایتا فرد را به تنوع طلبی و غرق شدن در خیالات یک ارتباط مجازی می‌اندازد؛ و این تنوع دقیقاً ریشه‌ی برقراری خیلی از روابط خارج از چارچوب ازدواج و خیانت به همسر است. فریبندگی فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به حدی است که کم کم با برقرار کردن ارتباط نوشتاری و کلامی، نوعی شیفتگی و علاقه بین طرفین ایجاد می‌کند؛ و چه بسیارند افراد سودجو و بیمار که در حریم خانواده‌ها رسوخ می‌کنند؛ و زمینه را برای انواع جرایم و اعمال نامتعارف فراهم می‌کنند. اعمالی که نهایتاً زندگی مشترک را به تباهی می‌کشند. بر خیانت به همسر و نهایتاً طلاق دامن می‌زنند.
راه حل برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی چیست؟برای اینکه از آسیب‌های مخرب فضای مجازی مثل خیانت به همسر، طلاق، اخلال در زندگی مشترک و… در امان باشید، باید یاد بگیرید که بر استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی کنترل داشته باشید. تمرین اینکه حضور در فضای مجازی را در منزل و خصوصاً نزد همسر و فرزندان محدود کنید، بهترین روش برای تقویت زندگی مشترک و حفظ تعادل شخصیتی است. از سوی دیگر اگر شما می‌بینید همسرتان زیادی سرش در گوشی فرو رفته می‌توانید با ایجاد جذابیت بیشتر در فضای واقعی او را به دنیای واقعی بکشانید.این نکته را نیز توجه داشته باشید که سرکوفت زدن و تحقیر و سرزنش همسرتان کار را خراب‌تر می‌کند. از سوی دیگر به کار بردن این دفاع که شما هم در تلافی سرتان را با گوشی مشغول نگه دارید دیگر آب پاکی را روی دست زندگی مشترک تان می‌ریزد. همیشه بهترین راه حال را می‌توان در سنتی‌ترین راه‌ها جستجو کرد. برای همسرتان در واقعیت جذاب باشید؛ و راه را برای جذابیت دنیای مجازی ببندید. برای اینکار باید خود را آماده کنید. باید آموزش ببینید و راهکار‌های علمی و کاربردی را استفاده کنید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که هیچ وقت جلسات مشاوره خانواده را نادیده نگیرید.منبع: مرکز مشاوره رهیاب