درد شانه دردی که شما را بی حرکت می‌کند+فیلم
درد شانه دردی که شما را بی حرکت می‌کند+فیلم

شانه جزو یکی از اصلی ترین اجزای اصلی بدن است که به کمک آن شما قادر خواهید حرکات دست خود را در جهات مختلف انجام دهید، به این منظور لازم است که شما در ابتدا توانایی حرکت شانه را داشته باشید .

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، شانه‌ ها احتمالاً نادیده گرفته‌شده‌ترین قسمت‌های بدن ما هستند، اگرچه به ما کمک می‌کنند تا تعدادی از مهم‌ترین وظایف را انجام دهیم. این مفاصل پیچیده به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرند.
تحقیقات نشان می‌دهد که درد شانه در میان تمام موارد گزارش شده از درد‌های عضلانی و مفاصل در رتبه دوم قرار دارد و کمردرد اولین در این لیست است.
ناشی از طیف گسترده‌ای از شرایط از جمله سفت شدن مفصل (که منجر به وضعیتی به نام شانه منجمد می‌شود)، آرتروز، فشار شدن اعصاب، آسیب غضروف، پارگی روتاتور کاف (نقطه تلاقی چهار تاندون در بالای شانه که اجازه می‌دهد تا به آرامی بچرخد و ثابت بماند)، این بیماری می‌تواند دامنه حرکتی را محدود کند و بر عملکرد‌های روزانه تأثیر بگذارد.در یک حالت شدید، شخصی که از درد شانه رنج می‌برد، ممکن است حتی نتواند آن را برای یک کار کوچک مانند شانه کردن مو‌ها بلند کند.
اگر مقصر پشت درد شانه یک آسیب حاد یا پارگی در روتاتور کاف باشد، ممکن است نیاز به مداخله جراحی باشد. با این حال، اگر علت اصلی چیزی غیر از یک آسیب باشد، پزشکان ممکن است دارو‌های ضد التهابی همراه با مسکن‌ها را پیشنهاد کنند. با این حال، هیچ درمان دارویی برای کنترل درد نیز وجود ندارد.شانه دردیکی از مشکلات افرادی که غالبا پشت میز نشین و کارمند هستند درد دراطراف شانه و کتف هاست. شانه درد در افرادی که در طول روز کار‌های دستی انجام میدهند بسیار رایج است، کارمندان، آرایشگران، تایپیست‌ها و به طور کلی افرادی که با کامپیوتر و کیبورد سرو کار دارند و همینطور بسیاری از فعالیت‌ها در منزل مانند پخت و پز، بغل کردن بچه ها، بلند کردن اجسام سنگین و یا شستن ظروف و لباس‌ها موجب احساس درد و گرفتگی و گاهی سوزش و بی حسی در شانه‌ها میشود.برخی از علل دیگر درد شانه عبارتند از:شکستگی گردن یا بازو، بیماری بورسیت (Bursitis)، بی حرکت نگه داشتن شانه برای مدت طولانی، سندروم شانۀ یخ زده، آرتروز یا استئوآرتریت، کشش و کشیدگی شانه، و… ویا سایر علل بسیار رایج مانند، تومور، عفونت یا گاهی درگیری یک عصب به دلایل مختلف از جمله بیرون زدگی دیسک گردن باعث شانه درد شوند.درد شانه ممکن است از خود مفصل شانه یا از عضلات اطراف آن، رباط‌ها یا تاندون‌ها ایجاد شود. درد ناشی از مفصل با فعالیت یا حرکت بازو یا شانه بدتر می‌شود.احساس درد در شانه‌ها گا‌ها باعث میشود که بسیاری از فعالیت‌های روزمره شما مختل شود و با محدودیت حرکت مواجه شوید هنگامی که درد را در شانه هایتان احساس می‌کنید. راهکار‌های ساده و موثر بسیاری وجود دارد که می‌تواند به شما در مقابله با درد شانه و بهبود حرکت کمک کند.احتیاط: در صورت درد شدید شانه، رفتار غیر معمول یا استفراغ، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
۱. سرما درمانیهنگامی که دچار شانه درد میشوید اولین درمان خانگی که باید انجام دهید، استفاده از کمپرس آب سرد (کیسه یخ) در منطقه آسیب دیده است. سرما باعث کاهش درد و کمک به کاهش التهاب می‌شود. همچنین باعث کاهش تولید اسید لاکتیک می‌شود که می‌تواند درد و حساسیت عضله را کاهش دهد.کمپرس سرد برای رفع درد شانه• یک تکه یخ را در یک حوله نازک قرار دهید.• برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را در برابر ناحیه دردناک نگه دارید.• این کار را هر دو ساعت تا دو روز (۴۸ ساعت) اول تکرار کنید.• به جای یخ، شما همچنین می‌توانید از یک کیسۀ یخ هم استفاده کنید.احتیاط: یخ را مستقیما بر روی پوست قرار ندهید، زیرا این امر می‌تواند باعث یخ زدگی شود و شرایط بدتر شود.۲. گرما درمانیاگر درد شانه شما حتی پس از استفاده از یخ و سرمادرمانی در ۴۸ ساعت اول بهبود نیافت، سپس می‌توانید از روش‌های گرمادرمانی استفاده کنید. گرما جریان خون را در ناحیه دردناک افزایش می‌دهد که به نوبه خود سبب کاهش گرفتگی و درد می‌شود.کمپرس گرم برای رفع شانه درد• یک کیسه آب گرم را با آب گرم پر کنید• کیسه آب گرم را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در منطقه آسیب دیده قرار دهید.• این کار را چند بار در روز تکرار کنید تا آرامش کامل بگیرید.• در حمام ایستاده و آب گرم (ولرم) بر روی شانه خود برای ۵ تا ۱۰ دقیقه بگیرید این کار را دو بار در روز انجام دهید.۳. استراحت وثابت نگه داشتنگاهی اوقات بهترین کاری که می‌توانید برای رفع درد شانه انجام دهید، استراحت منطقه آسیب دیده برای چند روز است. یک ایده خوب برای استراحت ثابت نگه داشتن عضو میباشد، بی حرکت نگه داشتن شانه برای مدت محدود کمک خواهد کرد درد سریعتر برطرف شود. بانداژ فشاری (Compression): اعمال بانداژ فشاری یا استفاده از شانه بند کشی موجب کاهش تورم شانه می‌شود.بستن ممکن است روی ناحیه دردناک فشار آورد. اما از شانه‌های شما پشتیبانی میکند و باعث می‌شود شمااحساس راحتی بیشتر کنید.

شما می‌توانید با استفاده از بانداژ قابل ارتجاع به تثبیت کردن شانه و کاهش ورم آن کمک کند. این بانداژ را میتوانید از ازداروخانه تهیه نمایید استفاده میتوانید از این بانداژ برای چند روز تا زمانی که درد از بین رود استفاده کنید.همچنین، با کمک بالش، شانه خود را بالا ببرید تا جریان خون مناسب را به این منطقه ارتقا بخشدو به بهبودی کمک کند.احتیاط: شانه را بیش از حد محکم نبندید چراکه این کار باعث میشود گردش خون شما ضعیف شود و شرایط را بدتر شود.۴. ماساژ درمانی برای کاهش درد شانهماساژ درمانی گزینه خوبی برای درمان درد شانه است. یک ماساژ ملایم به شل شدن عضلات و رفع گرفتگی آن‌ها کمک میکند ماساژ با افزایش گردش جریان خون به نوبه خود به کاهش درد شما کمک میکند. هم چنین ماساژ به شما کمک میکند که بهتر بخوابید که این موضوع به نوبه خود برای کمک به کاهش درد بسیار موثر است.محققان دریافتند که ماساژ درمانی اثر قابل توجهی در کاهش درد شانه برای اثر بخشی کوتاه مدت و بلند مدت بود.قبل از شروع ماساژ برای رهایی و بازکردن گرفتگی‌های عضلات خود برای مدت ۱۰ دقیقه حمام آب گرم بگیرید.برخی از روغن‌ها مانند روغن زیتون، نارگیل یا روغن خردل را در منطقه آسیب دیده اعمال کنید.ماساژ را روی سطح منطقه با استفاده از این روغن‌ها انجام دهید.یک بار حوله گرم در منطقه آسیب دیده را به مدت ۳۰ دقیقه قرار دهید.ماساژ چند بار در روز انجام دهید تا زمانی که درد کاهش یابد.توجه کنید که برای ماساژ از یک ماساژ درمانگر مجرب و یا یک فیزیوتراپ کمک بگیرید.۵. ورزش‌های کششیکشش یک روش موثر برای درمان درد شانه است. این حرکت حرکت مفصل را بهبود می‌بخشد و درد را کاهش می‌دهد. همچنین کشش باعث افزایش طول عضلات می‌شود که به نوبه خود باعث انعطاف پذیری و تحرک مناسب می‌شود.شما می‌توانید از تعدادی روش کشش مختلف استفاده کنید، اما یکی از موثرترین آن‌ها در زیر توضیح داده شده است.ایستادن مستقیم، شانه‌های خود را بالا ببرید و این موقعیت را برای ۵ ثانیه یا بیشتر نگه دارید.تیغه شانه خود را به عقب و هم بزنید و این موقعیت را برای ۵ ثانیه نگه دارید.پنجه‌های شانه خود را پایین بیاورید و این موقعیت را برای ۵ ثانیه نگه دارید.استراحت کنید و این تمرین کششی را برای ۱۰ دقیقه تکرار کنید.این حرکت را ۳ یا ۴ بار در روز انجام دهید.۶. Shoulder Rolls Exerciseاین یک تمرین آسان است که می‌توانید در هنگام نشستن انجام دهید تا تنش را از شانه‌های خود رها کنید و درد را کاهش دهید. این تمرین همچنین کمک می‌کند تا گرفتگی عضلات گردن و پشت شما بهبود یابد.پای خود را با هم یا کمی جدا کنیدسینه خود را به آرامی صاف کنید تا پشت خود را راست کنید.شانه‌های خود را به طرف گوش‌های خود بالا ببرید و به آرامی شانه‌های خود را به جلو، پایین، پشت و بالا بکشید تا دایره‌های کوچک رو به جلو را بچرخید.
بیشتر بخوانید:درمان جدید برای مبتلایان به شانه درد مزمندر حالی که ۵ تا ۱۰ دایره جلو را انجام می‌دهید، به طور طبیعی نفس می‌کشید.چند ثانیه صبر کنید، سپس شانه‌های خود را در حلقه‌های عقب حرکت دهید.این تمرین را ۴ یا ۵ بار در روز انجام دهید.کسانی که در ساعات طولانی در محل کار یا حتی در خانه قرار می‌گیرند می‌توانند این تمرین ساده را به جای نشستن انجام دهند.
سخنان طبیب درباره درد شانه

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
 
منابع: دکتر گلشنی، آرمان درمان