خوردن توت و بهره‌گیری از خواص فراوان آن
خوردن توت و بهره‌گیری از خواص فراوان آن

خوردن توت و گنجاندن آن در رژیم غذایی روزانه فواید فراوانی دارد که در اینجا سعی داریم موارد مهم را دسته‌بندی و تشریح نماییم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، توت میوه اى خوشمزه، شیرین و مطبوع بوده و داراى مواد مفیدى مثل پتاسیم، منیزیم، کلیسم، فسفر و مقدارى آهن و مواد قندى مى باشد که ارزش دارویى آن را چند برابر مى کند. میوه خشک شده آن نیز از تنقلات مفید محسوب مى شود. توت براى افرادى که مبتلا به قندخون مى باشند ضررى نداشته و افراد چاق نیز مى توانند از این میوه استفاده کنند البته به این شرط که توت را قبل از غذا با یک لیوان آب و یا یک استکان چاى مصرف نمایند تا مانع پراشتهایى اینگونه افراد بشود.
توت حاوى فسفر بوده و بنا به این علت یک میوه عالى براى افرادى است که به کارهاى فکرى مشغول مى باشند. توت مدر، ملین، انرژى زا، ضدسوءهاضمه، تصفیه کننده خون، مقوى نیروى جنسى، کبد و طحال بوده از خشکى دماغ نیز جلوگیرى مى کند. در طب کتب سنتى ذکر شده است که براى محکم کردن لثه‌ها و جلوگیرى از کرم خوردگى دندان‌ها بهتر است که از مضمضه جوشانده برگ توت و یا از صمغ درخت توت استفاده نمایید در این مورد باید صمغ توت را خوب بجوید.
مصرف توت در موارد زیر تاثیر درمانى دارد: تشنگى زیاد، ضعف اعصاب، مسمومیت، زخم معده و روده، ضعف حافظه، حصبه، آبله و ناراحتى ریه. خوردن توت علاوه بر رفع حساسیت بدن و نارسایى کبد به دفع سموم بدن و مواد سمى مثل اسید اوریک، اوره و درمان نقرس، کلسترول و … نیز کمک مى کند. توت خشک در رشد کودکان و تامین انرژى حیاتى و حفظ تندرستى سالمندان اثر بسزایى داشته و فعالیت کبد و قلب و کلیه را تنظیم مى کند. خوردن توت بعد از یک غذاى سیر موجب سوءمزاج مى شود. اشخاصى که صاحب طحال ضعیف مى باشند در مصرف توت باید احتیاط کنند و زیاده روى در مصرف توت موجب ناراحتى معده، قلب، اسهال و تولید صفرا مى شود. باید دقت شود که توت را چه موقع مصرف کنید؛ توت که براى تقویت اشتها موثر است اگر با پر بودن معده مصرف شود سبب سوءهاضمه مى شود. بنابراین در زمان و مکمل غذایى توت خشک در هنگام مصرف باید دقت کرد.