ترس از حرف مردم یکی از موانع فرزند آوری+فیلم
ترس از حرف مردم یکی از موانع فرزند آوری+فیلم

برخی از خانواده‌ها از ترس شماتت اطرافیان قید فرزند بیشتر را می‌زنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،خواست قلبی خیلی از خانواده‌ها داشتن ۳ الی ۴ فرزند است، اما به علت‌های مختلف از جمله حرف مردم به یک یا نهایت ۲ فرزند بسنده می‌کنند.

به نظر می‌رسد که بیش از اینکه مسائل اقتصادی مهم باشد؛ مسائل فرهنگی در حوزه فرزندآوری مهم است چراکه بسیاری از خانواده‌های ما از نظر اقتصادی مشکلی ندارند، اما از نظر فرهنگی علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند؛ متأسفانه در حال حاضر پیش بینی می‌شود که در چند قرن آینده ایرانی وجود نخواهد داشت.
لزوم اصلاح مباحث فرهنگی در کنار مشوق‌های فرزندآوری
متاسفانه آفت فرهنگ غربی در بحث کاهش جمعیت بسیار موثر است و ما نیازمند فرهنگ سازی در کنار مشوق‌های فرزندآوری هستیم.
یکی از راه‌های ترغیب زوجین برای فرزندآوری اصلاح باور‌ها و فرهنگ سازی متناسب در این زمینه است؛ بنابراین ما باید ابتدا ضرورت فرزندآوری و ابعاد مختلف آن را قبل و بعد از اینکه زوجین می‌خواهند تشکیل زندگی بدهند نهادینه کنیم.
 همچنین نیاز به یک فرهنگ سازی در زمینه روند خلقت الهی و لزوم رشد جمعیت داریم.
متاسفانه اینکه تولد فرزند یک بعد فلسفی هم دارد به فراموشی سپرده شده است و برخی به فرهنگ غربی و فلسفه آن گرایش پیدا کرده اند.
غافل از اینکه فرهنگ غرب اساساً بر مبانی فلسفه کار نمی‌کند؛ چراکه این مبانی عقلانیت را به وجود می‌آورد و آن‌ها برای آزاد بودن و بی بند و بار بودن به پشتوانه فلسفی توجه نمی‌کنند.
در فرهنگ غربی بحث خوشی‌های ظاهری و راحتی‌های دروغین با نادیده گرفتن بعد فلسفی خلقت بروز پیدا می‌کند.
ما برای ترویج فرهنگ صحیح باید از آموزش و پرورش و مدارس آغاز کنیم و فلسفه بسیاری از اعمال و کار‌هایی که در دین و فرهنگ مان توصیه شده است را به فرزندان مان بیاموزیم؛ بنابراین زوج‌ها به هنگام ازدواج نیازمند بحث‌های جدی در این زمینه هستند که حکم مسکن‌های کوتاه مدت را دارد و باید در آموزش‌های قبل از ازدواج این مسائل منتقل شود.
ضرورت فرزندآوری برای دریافت رحمت و برکت الهی 
توصیه‌های دینی مبنی بر اهمیت فرزند آوری و افزایش آرامش بسیار زیاد، مهم و قابل توجه است، چون اگر فرزندی نباشد خانواده مورد رحمت خداوند قرار نمی‌گیرد، پس برای نزول برکات الهی، رونق و نشاط خانواده، امنیت، علم و فرهنگ جامعه فرزند آوری لازم است.
نکات مهم فرزندآوری در دراز مدت و در طول تحصیل باید آموزش داده شود.

اهمیت ساده گرفتن خانواده‌ها در مسئله فرزندآوری 
مسئله مهم دیگر آسان گرفتن بحث فرزندآوری است؛ در حال حاضر آنچه که رسانه‌ها مطرح می‌کنند بیان مشکلات اقتصادی است که می‌تواند منجر به عدم فرزندآوری شود؛ اگرچه که رسانه وظیفه دارد حقایق و مشکلات اقتصادی را شفاف بیان کند، اما این حقایق نباید منجر به ایجاد وحشت شود و خصوصاً در بحث فرزندآوری باید به گونه‌ای عمل شود که این مسئله برای خانواده‌ها تسهیل شود.
برای مثال اگر که رسانه‌ها خانواده‌هایی را که فرزندان بیشتری دارند را الگو قرار دهند جامعه می‌بیند این افراد هزینه‌های بالایی ندارند و از آرامش بیشتری برخوردارند و بسیاری از هزینه‌هایی را که برای یک نفر مصرف می‌شود در این خانواده‌ها تقسیم می‌شود.
پناه آوردن به حیوانات
در حال حاضر خانواده‌های کم جمعیت به سمت نگهداری از حیوانات روی آورده‌اند، نشاط از بین رفته است و به جای اینکه به راهکار مبتنی بر عقلانیت متصل شویم مانند غربی‌ها به دلایلی از جمله پر کردن اوقات تنهایی با حیوانات روی آورده‌ایم چراکه انسان ذاتاً نمی‌تواند تنهایی را پذیرا باشد و به صورت زوج آفریده شده است.
متأسفانه آفت نگهداری از حیوانات خانگی برای پر کردن تنهایی دامن کشور ما را نیز گرفته است در صورتی که ما فرهنگ صله رحم و رفت و آمد را داریم، بنابراین فرهنگ ما با فرهنگ غربی‌ها متفاوت است کما اینکه غربی‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که حیوانات نمی‌توانند همدم همیشگی انسان باشند و این فرزند است که این روحیه را می‌تواند تقویت کند؛ بنابراین بیان این مسائل به عنوان رسالت رسانه‌ها و مشاوران بسیار اهمیت دارد.
مشوق‌ها تا چه اندازه می‌توانند منجر به ترغیب زوجین جهت فرزندآوری شود؟
در حال حاضر متأسفانه، چون سیستم ما غربی است مشاوران ما نیز عمدتاً ترغیب به فرزندآوری نمی‌کنند و مسکن‌های موقت را تجویز می‌کنند.
باید گفت مشوق‌های فرزندآوری بسیار لازم است، اما کافی نیست، باید ابتدا فرهنگ سازی درست صورت گیرد چراکه مشوق‌ها در غرب اصلاً جواب نداده است و در بسیاری از کشور‌ها پاسخگوی مشکل کاهش جمعیت نبوده است و همچنان مشاهده می‌کنیم اروپا به سمت میان‌سالی می‌رود بنابراین مشوق‌ها در کنار کار فرهنگی بسیار ضروری هستند.
نتیجه:
تمایل نداشتن زوجین به فرزندآوری دلایل مختلفی از قبیل اقتصادی و فرهنگی دارد که البته به نظر می‌رسد دلیل فرهنگی آن بر سایر دلایل می‌چربد، چون در حال حاضر شاهد هستیم خانواده‌هایی با تمکن مالی خوب تمایلی به فرزندآوری ندارند.
با توجه به این موضوع، باید فرهنگ سازی و اصلاح برخی نگاه‌ها و نگرش‌های منفی زوج‌ها در این زمینه را شاهد باشیم تا شاهد افزایش جمعیت و فرزندآوری در جامعه محقق شود.
به طور کلی می‌توان گفت که کاهش باروری ناشی از تغییرات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می‌باشد. 
بیشتر بخوانید:زنگ خطر هشدار‌های جمعیتی در کشور
این تغییرات در طبقات مختلف جامعه حادث شده است؛ اما به نظر می‌رسد که در بین طبقه مرفه، تغییرات فرهنگی و اجتماعی عامل مهم‌تری در کاهش باروری بوده و در بین طبقات متوسط و ضعیف، عامل اقتصادی دارای اهمیت بوده است؛ این مهم به معنای آن نیست که در طبقات متوسط و ضعیف، عوامل فرهنگی و اجتماعی تأثیرگذار نمی‌باشند.
 
سخنان حجت الاسلام نظافت درباره فرهنگ فرزندآوری
 
منابع:ایرنا، نوید نو، مهر