چقدر با هوش شخصیتی تان آشنایی دارید؟ +فیلم
چقدر با هوش شخصیتی تان آشنایی دارید؟ +فیلم

هوش شخصیتی یکی دیگر از ویژگی‌های فردی است که با توجه به رفتار انسان سنجیده می‌شود و البته قابل پرورش است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، هوش شخصیتی چیست و چرا به آن نیاز دارید؟ روش تعامل افراد در طول زمان تغییر کرده است و اگر آگاهی نسبت به این تغییرات نداشته باشیم، ممکن است با مشکل روبرو شویم. برقراری ارتباط و به نظر جمعی رسیدن، تنها گزینه‌ای است که هیچ‌گاه منقضی نمی‌شود. اما برای برقراری ارتباط نیازمند دارایی درونی به نام هوش شخصیتی هستیم.به خاطر داشته باشیم که ارتباط موثر به معنای موفقیت در روابط اجتماعی و البته تجارت است. اگر چنین توانایی را در خود نمی‌بینید، نباید ناامید شوید؛ چرا که این نوع هوش یک دارایی بالقوه است که در تمام انسان‌ها وجود دارد و فقط باید پرورش پیدا کند.تنها باید دانست که هوش شخصیتی چیست و کاربرد و نیازمندی ما به آن تا چه اندازه است. با دانستن این چند نکته، فعال می‌شویم تا هر چه سریع‌تر این توانایی بالقوه را از انفعال خارج کنیم.هوش شخصیتیهوش شخصیتی یک نوع امکان ذهنی است که تمام تفاوت‌ها و شخصیت‌ها را بدون قضاوت تایید و تکریم می‌کند.جالب است بدانیم که این نوع هوش زیرمجموعه هوش هیجانی به حساب می‌آید. همان‌طور یک فرد باهوش می‌تواند با شناخت ویژگی‌های یک فرهنگ، احساس همدلی‌اش را با افرادی که در آن فرهنگ بزرگ شده‌اند بیش‌تر کند، کسی که دارای هوش شخصیتی است می‌تواند بدون هیچ کدام از انواع تعصبات ذهنی با دیگران ارتباط برقرار کند و به نتیجه مطلوب برسد. شاید باور کردنش سخت باشد، اما گاهی حتی با یک همدلی و درک موقعیت از طرف مقابل می‌توانیم یک ارتباط مثال زدنی را برقرار کنیم. قهرمانان هوش شخصیتی در تاریخ بشر کسانی هستند که در سده‌های پیشین بدون این که راه ارتباطی مانند اینترنت و حتی تلفن و تلگراف را در اختیار داشته باشند به نقطه‌ای دورافتاده سفر می‌کردند و با انسان‌هایی که در آن ناحیه زندگی می‌کرده‌اند ارتباط برقرار می‌کردند.طراحی شخصیتشاید فکر کنید که طراحی شخصیت به گونه‌ای سواستفاده از بعد احساسی، فرهنگی و حتی ایده‌های تجاری طرف مقابل به حساب می‌آید. اما اگر قصد و نیت شما از طراحی شخصیت و استفاده از هوش شخصیتی خوب و پرمنفعت برای خودتان و طرف مقابل باشد، بی شک نتیجه برقراری ارتباط هم کارآمد خواهد بود و هم موجب استمرار در ارتباط خواهد بود. طراحی شخصیت به همراه صداقت و ایجاد حس خالص مشترک همان امکانی است که ما از آن به عنوان هوش شخصیتی نام می‌بریم.
انواع شخصیتافراد به طور معمول به سه دسته درون گرا، برون گرا و حالتی میان این دو هستند. این که بدانیم هر کدام با چه رویکرد رفتاری زندگی می‌کنیم به ما کمک می‌کند تا با احترام و ایجاد احساس امنیت برای طرف مقابل‎‌مان وارد رابطه با او شویم.به عنوان مثال اگر بدانیم طرف مقابل ما شخصیتی درون‌گرا دارد پس برای صرف نهار و یا قرار گذاشتن در جایی شلوغ برای صحبت با او برنامه ریزی نمی‌کنیم. همین ریزبینی‌های هوشمندانه که از هوش شخصیتی ما سرچشمه می‌گیرد می‌تواند ما را تا حد قابل توجه‌ای در استفاده از هوش شخصیتی خود کمک کند.نقش فرآیند‌های شناختی در شکل گیری شخصیت افرادشیوه‌های بهبود هوش اجتماعی در اجتماعتمرین گوش دادن فعالتأمل کردن در مورد دیدگاه دیگران بسیار کمک کننده و مفید است، اما درگیرشدن فعالانه با دیگران در مورد افکار آن ها، اطلاعات عملی را در اختیار افراد قرار می‌دهد که می‌تواند آگاهی اجتماعی آنان را بهبود ببخشد؛ برای مثال، اگر یکی از اعضای تیم به بازخورد‌های مداوم پاسخ خوبی می‌دهد و اطلاعات مفیدی را در اختیار افراد قرار می‌دهد؛ باید تلاش کرد تا با او مشورت نمود و وی را در جریان کار‌ها قرار داد. احترام گذاشتن به تفاوت‌های فرهنگیتفاوت‌های فرهنگی می‌توانند بر نحوه واکنش افراد در موقعیت‌های خاص تأثیر بگذارند. اغلب مردم مهارت‌های اجتماعی را از خانواده، مدرسه و دوستان خود می‌آموزند. ازاین رو، همکاران یک فرد نیز هر کدام دارای مجموعه مهارت‌های اجتماعی متفاوتی باشند. افراد باید بکوشند تا تفاوت‌های خود را جستجو و شناسایی کنند و در انتها بیاموزند در موقعیت‌های مختلف برای حفظ محیط مثبت و حرفه‌ای خود واکنش نشان دهند.توجه به زبان بدنزبان بدن یک نشانه غیرکلامی است که طرز فکر افراد، حالات و روحیات آن‌ها را مشخص می‌کند؛ برای مثال، اگر فردی دست‌هایش را بر روی یکدیگر گذاشته باشد، احتمالاً از یک موضوع احساس نارضایتی می‌کند. هنگام پاسخ دادن به دیگران باید زبان بدن آن‌ها را درنظر گرفت تا از درستی پاسخ آنان اطمینان حاصل نمود. زبان بدن خود فرد نیز اهمیت بسزایی دارد.
برای مثال، افراد هنگام گوش دادن یک مطلب ممکن است تماس چشمی برقرار کنند و یا صورت خود را به سمت وی بچرخانند تا اهمیت دادن به سخنان طرف مقابل خود را بروز دهند. آگاهی از زبان بدن خود و دیگران می‌تواند در مدیریت روابطشان با سایرین کمک کند.آگاهی اجتماعیهر فردی این رویداد را تجربه کرده است که حین صحبت با یک فرد دیگر بی‌تمایل است، اما طرف مقابل وی همچنان به سخنان خود ادامه می‌دهد. عموماً این اشخاص قادر به درک احساسات و افکار فرد نیستند. گولمن آگاهی اجتماعی را به عنوان یک توانایی توصیف می‌کند که از احساس فوری وضعیت درونی یک فرد نشأت گرفته و تا درک احساسات و افکار او را دربر می‌گیرد. او آگاهی اجتماعی را به موارد زیر تقسیم می‌کند:همدلی اولیههمدلی اولیه به معنای توانایی آمادگی برای درک احساسات دیگران است. به گفته گولمن، این توانایی توسط نورون‌های آینه‌ای فعال می‌شود. همدلی اولیه به افراد در آگاهی از احساس و طرز فکر آنان کمک می‌کند. این آگاهی برای افرادی که حرفی نمی‌زنند و یا سعی در سرکوب احساسات خود دارند نیز قابل‌استفاده است؛ چراکه معمولاً احساسات مسیری برای ظاهر و نمایان شدن پیدا می‌کنند.هماهنگیهماهنگی مربوط به گوش دادن با پذیرش کامل است. هماهنگی به افراد کمک می‌کند تا فراتر از یک احساس زودگذر پیش رفته و به سوی داشتن حضوری پایدار رهنمون گردند.دقت همدلانهدقت همدلانه مبتنی بر همدلی اولیه است. این مرحله اغلب فراتر از احساس دیگران است و به درک افکار و مقاصد آن‌ها کمک می‌کند.شناخت اجتماعیبرخی افراد نسبت به دنیای اجتماعی خود درک و احساس عمیقی ندارند. با شناخت اجتماعی می‌توان از نحوه فعالیت‌های اجتماعی در جهان آگاه شد. شناخت اجتماعی به افراد کمک می‌کند تا با روند‌های اجتماعی هماهنگ باشند؛ برای مثال از دنیای مد در جهان فعلی خود آگاه می‌شوند. البته باید این نکته را درنظر داشت که تنها آگاهی اجتماعی سالم در برخورد با مردم تأثیرگذار نیست.
شناخت عواطف و احساسات دیگران، افراد را به تسهیلات اجتماعی می‌رساند که در ادامه توضیح می دهیم.تسهیلات اجتماعیاین هوش از آگاهی اجتماعی فراتر می‌رود تا زمینه سازش با افراد را فراهم کند. تسهیلات اجتماعی موارد زیر را شامل می‌شود:همگامیاحتمالاً برای هر فردی این اتفاق افتاده است که با مشاهده دو نفر از راه دور به رابطه خوب بین آن دو پی ببرد. در این موارد، نمی‌توان حرف‌های آن‌ها را شنید؛ اما ریتم، هماهنگی، خنده و حرکات دست و صورت آن‌ها گواه همه چیز است. همگامی به حالاتی از این قبیل گفته می‌شود که با مشاهده رفتار دیگران می‌توان از احساسات درونی آن‌ها آگاه شد.خودنماییخودنمایی به معنای توانایی برخورد مؤثر با دیگران است. افرادی که به اصطلاح کاریزماتیک هستند می‌توانند با برخورد مناسب خود با افراد بسیاری به خوبی ارتباط برقرار کنند. به گفته گولمن، برخی اوقات توانایی کنترل و پوشاندن احساسات منفی برای شناختن خود به دیگران نیز خودنمایی محسوب می‌شود.تأثیر و نفوذهر فردی در دنیای اطراف خود با موارد مختلفی مواجه می‌شود که دیگران توانایی او را دست کم می‌گیرند و با ستایش از خود و پایین آوردن طرف مقابلشان سعی در بالا کشیدن خود دارند. در این مواقع، افراد برخوردار از نفوذ و تأثیر کافی، مهارت دارند که نتایج تعاملات خود را کنترل کنند و جو نامطلوب موجود را خنثی کند.فواید هوش اجتماعیهوش اجتماعی موجب می‌شود تا افراد در محیط‌های مختلف با افراد دارای شخصیت‌های گوناگون به خوبی خود را وفق دهند و با دیگران سازگاری داشته باشند. این هوش در کنار سازگاری موجب می‌شود که افراد توانایی بیان احساسات خود را به خوبی داشته باشند و بتوانند در هر موقعیت برحسب شرایط بهترین رفتار را داشته باشند.
بیشتر بخوانید:تربیت درست انسان را به کمال می‌رساند
امروزه با وجود مشکلات گوناگون بسیاری از افراد دارای چالش‌های مختلفی در زندگی خود هستند. کمترین تأثیر هوش اجتماعی این است که با رفتار ناشایست خود باری بر دوش سایر هم نوعانمان اضافه نکنیم و جهان را برای یکدیگر به دنیایی زیباتر تبدیل کنیم.
 
صحبت های دکتر سعادتی درباره هوش شخصیتی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع:کیان دیجیتال، نوکارتو