نکات مهمی که باید درباره سبزی‌ها بدانید
نکات مهمی که باید درباره سبزی‌ها بدانید

سبزی در سبد خرید هر خانواده‌ای سهم زیادی دارد. از سبزی خوردن گرفته تا سبزی آش، سوپ و کوکو و خورشی و…، ولی خیلی از ما راه و رسم درست استفاده کردن از سبزی‌ها را نمی‌دانیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، حتی نمی‌دانیم چه سبزی بخریم، از کجا بخریم، چطور بشوییم و فریز یا بخارپز کنیم. در این صفحه همه نکاتی را که باید درباره خرید و نگهداری سبزیجات بدانید، می‌بینید. یادتان باشد سرزندگی و طراوت شما از خوردن سبزیجات مختلف است. این خوردنی‌های سالم و مغذی را درست مصرف کنید تا فوایدش را ببینید.
از کجا بخریم!
سعی کنید سبزی را از مراکز خرید میوه و تره‌بار شهرداری تهیه کنید. بازار‌های میوه و تره‌بار هر روز سبزی‌های تازه برای فروش دارند. از سر مزرعه هم می‌توانید بخرید. اگر حوصله دارید سری به ورامین، شهرری و اطراف کرج بزنید، سبزی را می‌توانید خودتان از زمین بچینید و دسته کنید.
چه سبزی‌ای نخریم؟
سبزی‌هایی که برگ‌های بزرگ و ضخیم دارند، سفت و ناخوشایند هستند. سعی کنید سبزی‌ای بخرید که اندازه برگ‌هایش کوچک و ترد باشد.
اگر سبزی‌ای که می‌خواهید بخرید، سبز کم‌رنگ و مایل به زرد است از خرید آن خودداری کنید.
سبزی‌ای که پر از گل و له شده است، بهتر است روی پیشخوان مغازه بماند.
سبزی‌ای که بوی خوبی از آن استشمام نمی‌شود، یعنی بوی گندیدگی و حتی بوی فاضلاب می‌دهد را نخرید.
نگهداری
سبزی را در پلاستیک رنگ روشن بریزید. هیچ وقت سبزی را پس از شستن در کیسه زباله یا کیسه سیاه نگهداری نکنید. سبزی را هیچ وقت داخل روزنامه نگذارید. جوهر روزنامه جذب سبزی می‌شود.
پاکسازی
بعد از پاک کردن سبزیجات مهم‌ترین مرحله شست‌وشوی آنهاست که باید مطمئن شوید درست انجام داده‌اید. برای شست‌وشوی سبزیجات باید سه مرحله را پشت‌سر بگذارید.
۱. شستن با آب
سبزی‌ها را داخل ظرف بزرگی بریزید و روی آن آب بریزید تا گل و لای سبزی از بین برود.
۲. انگل‌زدایی
سبزی‌ها را از آب دربیاورید و در یک ظرف بزرگ‌تر ریخته و به ازای هر لیتر آب، سه تا پنج قطره مایع ظرفشویی به آن اضافه کنید. بعد از پنج دقیقه سبزی‌ها را خوب بشویید.

۳. ضدعفونی
برای ضدعفونی کردن سبزیجات باید نصف قاشق چایخوری پودر پرکلورین ۷۰ درصد را در یک ظرف بزرگ پنج لیتری بریزید. بعد سبزی‌ها را پنج تا ده دقیقه در آن قرار دهید تا ضدعفونی شوند. یادتان باشد سبزی ضدعفونی شده را بعد از اینکه از آب بیرون آوردید، زیر فشار زیاد آب بشویید.
خانه سالم
برای نگهداری سبزیجات در یخچال و فریزر حتما به این نکته توجه کنید که قفسه سبزی باید از دیگر مواد جدا باشد. هیچ‌وقت سبزی را کنار گوشت، مرغ، پنیر، شیر و حتی میوه نگذارید. سبزیجات خیلی سریع آلودگی را به خود جذب می‌کنند.
خشک کردن سبزیجات
سبزیجات را به سه روش خشک می‌کنند:
۱. صنعتی
۲. خشک کردن در فر
۳. خشک کردن در خانه زیر نور آفتاب و سایه
کارشناسان معتقدند بهترین روش خشک کردن سبزی، خشک کردن آن‌ها در سایه است. سبزی‌ها را بعد از پاک کردن و شستن، بگذارید کاملا آبشان برود و بعد روی یک پارچه تمیز در گوشه بالکن یا حتی در گوشه اتاق که نورگیر نیست، پهن کنید. یادتان باشد سبزی در سایه دیرتر از نور آفتاب خشک می‌شود و احتیاج به صبر و حوصله دارد. بعد از اینکه سبزی‌ها خشک شد، باید آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای دردار و در محیطی خشک، تاریک و خنک نگه دارید.
نکته
سبزی‌ها را همیشه با آب سرد بشویید تا گل و لای آن از بین برود. هیچ‌وقت سبزی را با آب گرم نشویید. آب گرم باعث از بین رفتن بعضی از مواد مغذی موجود در سبزی می‌شود و سبزی را بیش از حد نرم می‌کند.
بهترین روش پخت: بخارپز
سبزی‌ها را به سه روش می‌پزند؛ روغن، آب و بخار، اما کارشناسان معتقدند بهترین روش پخت برای سبزیجات، بخارپز کردن آنهاست. اگر سبزی را بخارپز کنید خیالتان راحت است که همه مواد مغذی آن حفظ شده است و یک وعده غذایی سالم می‌خورید.
نکته
سبزی را در روغن و با حرارت بالا نپزید، زیرا تمام ویتامین‌های موجود در آن از بین می‌رود.
نگهداری
سبزیجات خام را بیشتر از یک ماه نباید در فریزر نگه دارید. همه موادغذایی سبزی به تازه بودن آن است.
منبع: همشهری آنلاین