در سالروز شهادت شهید خیامیان او را بیشتر بشناسیم
در سالروز شهادت شهید خیامیان او را بیشتر بشناسیم

شهید خیامیان همافر ۲۹ ساله نیروی هوایی ارتش بود که در طول جنگ تحمیلی مسئولیت آماده کردن هواپیما‌های جمهوری اسلامی ایران را بر پرواز برعهده داشت.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،شهید پرویز خیامیان مبارزه علیه رژیم ستمشاهی را از سال ۱۳۵۵ آغاز کرد و تا زمان شهادت در خدمت امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران بود .
زندگی نامه شهید هوانیروز پرویز خیامیانسال ۱۳۳۱ش در زمان اوج اختناق حکومت محمدرضا پهلوی، کودکی از تبار سربازان الله پا به عرصه گیتی نهاد و در کنار مزار مرد علم و دانش بوعلی سینا در شهر همدان پرورش یافت:
شهید پرویز خیامیان. پدرش محمود ضمن کار کشاورزی، برای تأمین معاش خانواده در بازار نیز کار می‌کرد. پرویز در سایه تعلیمات دینی خانواده و یاری پدر و مادر تحصیلاتش را تا پایان مقطع دبستان ادامه داد و به‏ علت عدم امکانات مالی، با یاد گرفتن ماشین‏نویسی، شب‌ها در کارخانه‌ای مشغول به‏کار شد و توانست مدرک دیپلم خود را دریافت کند.
خیامیان در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کرد، اما پس از قبولی به عللی از حضور در کلاس‌ها انصراف داد و به تهران مهاجرت کرد. سپس به‏عنوان همافر وارد ارتش شد. او با گذراندن دوره‌های آموزش نظامی و یادگیری زبان انگلیسی جهت گذراندن تخصص فنی هوایی به مرکز آموزش هوانیروز اصفهان منتقل شد.با سپری کردن دوره‌های مختلف تعمیرات بالگرد با تخصص سرمتخصص و درجه همافر سومی در پایگاه هوانیروز پشتیبانی اصفهان به انجام وظیفه مشغول شد. در سال ۱۳۵۵ش به مبارزه علیه رژیم فاسد شاه روی آورد. خیامیان در زمان حکومت شاه به‏ علت فعالیت‌های سیاسی خود به‏همراه تعدادی از همکارانش دستگیر شد تا با انتقال به نقطه‌ای نامعلوم او را تیرباران کنند، اما با درایت امت حزب‏الله آن‌ها نجات پیدا کردند و در جمع تظاهرکنندگان قرار گرفتند.
وی در سال ۱۳۵۶ش با بانویی پارسا ازدواج کرد و یک فرزند دختر از خود به یادگار گذاشت. با ورود امام (ره) به ایران به‏ طور خصوصی به ملاقات ایشان رفت و با مشاهده زندگی ساده بنیان‏گذار جمهوری اسلامی ایران، تصمیم گرفت در این مورد از امام (ره) پیروی کند.
بیشتر بخوانید:شهادت حسین وار خلبان لرستانی، غلامرضا چاغروند
خیامیان در زمان غائله کردستان به آنجا رفت و چند مرتبه توسط احزاب کومله و دمکرات دستگیر شد، اما هربار دست قدرتمند خدا او را از چنگال دشمنان اسلام نجات داد. با شروع جنگ تحمیلی، فعالیتش را در پادگان گسترش داد.در میان نیرو‌های متخصص هوانیروز در طول درگیری غرب و ۸ سال دفاع مقدس، متخصصین مهمات و سلاح بیشترین مأموریت و بالاترین مسئولیت را به‌عهده داشتند. همافر خیامیان نیز از این قشر و با تخصص تعمیر هواپیما‌ها و آماده کردن آن‏ها پیوسته در جبهه بود و فعالیت داشت. او از نیرو‌های فنی هوایی هوانیروز بود که در کنار نیرو‌های هوانیروز جانفشانی می‌کرد.
همافر خیامیان دارای شخصیتی اجتماعی، آگاه به تخصص حرفه‌ای و انسانی باخدا بود.آخرین مأموریت
آخرین مأموریت این سرمتخصص فداکار هوانیروز در تاریخ ۲۱/۳/۱۳۶۰ می‌باشد. او در این مأموریت که در جبهه غرب به سر می‌برد پس از پایان مأموریت همراه با ۶ نفر از نیرو‌های هوانیروز با یک فروند هواپیمای توربوکماند عازم بازگشت می‌شوند که هواپیما با کوه‌های زنجان برخورد و همه سرنشینان به شهادت می‌رسند.
در اطلاعیه شماره ۵۳۳ ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران که در روزنامه‌های کثیرالانتشار آن تاریخ چاپ گردیده چنین آمده است:یک فروند هواپیمای توربو ـ کوماند ارتش جمهوری اسلامی ایران که از ارومیه عازم تهران بود در نزدیکی زنجان در اثر برخورد با کوه در ساعت ۵ بعداز ظهر سقوط می‌کند. در این حادثه ۷ تن سرنشینان و خلبانان آن به شهادت می‌رسند. اسامی آن‌ها به‌شرح زیر است. همافر دوم پرویز خیامیان، همافر دوم اکبر معبودیان، ستوانیار خلبان سیدمهدی علوی، استوار دوم رضا پورمختار، استوار دوم علی داداش نژاد و گروهبان یکم فنی هوایی محمدعلی جهاندار.
پیکر مطهر این شهید در اصفهان به خاک سپرده شد.
وصیت نامه شهید پرویز خیامیاندرود به رهبر عزیز، قلب ملت ایران به نام الله در هم کوبنده ظلم و ستم. به نام خدائی که به ما شعور داد تا خوب را از بد و زشت و پلید را از زیبا تمیز داده و یکی را انتخاب کنیم. تقاضا دارم دخترم (صفورا) تا کلاس ششم ابتدایی فقط و فقط درس اسلامی خوانده و بعد قرآن یاد بگیرد و کاملاً اسلامی تربیت شود که این بزرگترین آرزوی من است. از همسرم و خانواده ام تقاضا دارم اگر در راه شهید شدم در مرگ من گریه نکنند بلکه شادی بکنند تا روح من شاد گردد، اگر شهید شدم جنازه مرا در اصفهان دفن کنید. فرزند مرا نزد امام امت رهبر کبیر انقلاب، پدر عزیزم خمینی بت شکن ببرید تا دست برکتش را به صورت او کشیده و برای آن‌ها دعا نمایند، والسلام، پایدار ارتش جمهوری اسلامی ایران، پاینده ایران، و برقرار باد جمهوری اسلامی ایران.
منابع: راسخون، نوید شاهد، بلاگفا شهدا۱۳۶۱