اصول تغذیه مناسب برای روزه اولی‌ها در ماه مبارک رمضان
اصول تغذیه مناسب برای روزه اولی‌ها در ماه مبارک رمضان

یکی از دغدغه‌های والدین در ماه رمضان، موضوع تغذیه روزه اولی هاست. در این نوشتار به بیان اصول تغذیه مناسب برای کودکان در ماه رمضان می‌پردازیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، همه ما می ­دانیم یکی از اصول مهم روزه داری در ماه مبارک رمضان، اصول تغذیه صحیح به ویژه برای کودکان می­ باشد. در این ماه باید از خوردن یک سری غذا‌ها اجتناب کرد و بهتر است بعضی مواد غذایی را بیشتر مصرف کنیم . والدین باید توجه خاصی به تغذیه کودکان در این ماه عزیز داشته باشند به طوری که تمام مواد مغذی و مفید مورد نیاز بدن آنان به خوبی تامین شود.در این ماه باید حتما مانند سایر اوقات سال کودکان سه وعده غذایی: سحری، افطاری و شام را داشته باشند و نباید هیچ کدام از وعده‌های غذایی حذف شود، زیرا آنان در سن رشد هستند و بدن آنان باید از تمام پنج گروه اصلی تغذیه بهره ­مند شود، که شامل: (۱-نان، سیب زمینی و غلات ۲-گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات ۳-شیر و لبنیات ۴-میوه ۵-سبزیجات) می ­باشد.والدین سعی کنند غذا‌هایی که داری فیبر (حاوی الیاف طبیعی گیاه) به کودکان خود دهند که این غذا‌ها شامل: میوه ها، سبزی ها، حبوبات و غلات می­باشد، زیرا این گونه غذا‌ها مغذی هستند، فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین می ­کنند، به آرامی هضم شده و به تدریج جذب می­ شوند که این موضوع سبب شده که کودک را برای مدتی طولانی سیر نگه دارد، همچنین داراب ویتامین‌های c و ویتامین‌های گروه B و عناصر معدنی (آهن) و مفید برای بدن است پس مصرف آنان برای کودکان امری مهم به شمار می ­آید.کودکان باید در هنگام سحر و افطار از خوردن تنقلات به شدن پرهیز کنند، زیرا این خوراکی‌ها به شدت دیر هضم هستند و فقط سبب پر شده معده کودکان و در نتیجه بی اشتهایی آنان برای خوردن وعده‌های غذایی مهم می ­شود. [۱]کودکان بهتر است در هنگام افطار با خوردن شیر گرم، خرما یا آب ولرم روزه خود را باز کنند و از خوردن غذا‌های سرد و نوشابه گاز دار، آب سرد به شدت پرهیز کنید، زیرا این امر سبب کمک به دستگاه تنفس می­ شود، موجب سر حالی و سر زندگی کودک شده است.کودک در هنگام افطار به یک منبع انرژی به صورت گلوکز دارد که سریعا انرژی لازم را در اختیار بافت‌ها و سلول‌های عصبی و مغز قرار دهد، امروزه از نظر علمی به اثبات رسیده که «خرما» بهترین غذایی است که می ­توان فرد روزه دار روزه خود را با آن بگشاید، همینطور در قرآن کریم و حدیثی از پیامبر اکرم (صلی علیه و آله و سلم) در مورد این ماده غذایی مقدس سخن گفته شده است.از پیامبر اکرم (صلی علیه و آله و سلم) نقل شده است: هر گاه کسی از شما روزه بود با خرما روزه را بگشاید و اگر خرما نیافت با آب افطار کند چرا که آب پاک کننده است.به طوری کلی می­توانیم بگوییم غذا‌هایی که حضرت محمد (صلی علیه و اله و سلم) در ماه مبارک رمضان به خوردن آن توصیه می­کند شامل: شیر، خرما، گوشت، نان و جو و در قرآن کریم به میوه‌هایی همچون زیتون، خرما و انجیر اشاره شده است.غذا‌های سرخ شده باید به مقدار کمی مصرف شوند و به جای آن از سبزیجات و سیب زمینی‌های پخته یا آبپز یا اگر کودکان به غذا‌های سرخ کردنی علاقه دارند از روغن‌های گیاهی برای کودکان استفاده شود، زیرا سبب تشنگی بیش از حد در کودکان می­شود.برای رفع تشنگی در کودکان والدین از پختن باید از غذا‌های پر نمک و شور خود داری همچین به کودکان خود مقادیر فراوانی لیمو ترش، ماست، سبزیجات، کاهو و… دهند. [۲]به طور کلی باید به تمام والدین سفارش کنیم که مصرف غذا‌های حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده در هنگام سحر برای کودکان و آب کافی در فاصله افطار تا سحر دو اصل اساسی در روزه داری می ­باشند.
سحری از دو وعده افطار و شام برای کودکان مهمتر است، به طوری که کمبود بیش از حد انرژی در کودکانی که سحری نمی‌خوردند سبب کاهش کارایی روزانه در آنان، کاهش قدرت یادگیری، بی حوصلگی و خستگی می­شود پس با توجه به مطلبی که گفته شد حذف وعده سحری در کودکان سلامت آن‌ها را به خطر می­اندازد.پیامبر اکرم (صلی علیه و آله و سلم) می­فرماید: خداوند تبارک و تعالی و فرشتگان بر استغفار کنندگان و سحری خوران در سحرگاهان درود می­فرستد، پس بایسته است هر یک از شما سحری بخورد هر چند به جرعه‌ای آب باشد. [۳]خوردن افطاری مفید، سبک و پر کالری در کودکان سبب افزایش انرژی درون آنان شده و خوردن غذا‌هایی که برای بدن مفید نمی­باشد و سبب مشکلاتی در دستگاه گوارش که ساعت‌های زیادی خالی بوده است ایجاد می­ کند.پی نوشت:[۱]. محمد مهدی اصفهانی، بهداشت و تغذیه روزه داری، انتشارات موسسه فرهنگی جهان رایانه ۱۳۸۶، ص ۵۹.[۲]. مجله سلامت مهمانی خدا، بخش کودک ص ۱۳.[۳]. مقنعه، ص ۳۱۶.