گوگل دستیار پزشک می شود !
گوگل دستیار پزشک می شود !

سیستم دستیار پزشکی جدید گوگل که مبتنی بر هوش مصنوعی است در در رویداد IO، رونمایی شد. این سیستم جایگزین دقیق تری برای جستجوی کاربران در موتور جستجوی گوگل برای شناسایی علائم بیماری به شمار می‌رود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، یکی از رفتار‌های غلط بسیاری از کاربران در گوشه و کنار جهان، جستجوی علائم یک بیماری با هدف تشخیص آن در گوگل محسوب می‌شود که می‌تواند خطراتی جدی به دنبال داشته باشد. به همین دلیل گوگل به دنبال تغییر این موضوع است و به تازگی یک پلتفرم هوش مصنوعی را معرفی کرده است که به عنوان دستیار پزشک عمل کرده و در تشخیص بیماری کمک می‌کند.
 

گفتنی است رویداد IO گوگل، فرصتی برای رونمایی از بزرگترین پروژه‌های این شرکت در سال جاری بوده و این برنامه به عنوان بخشی از سیستم درمانی مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل به شمار می‌رود.
 
این سیستم با عنوان Med-PaLM ۲ معرفی شده و دومین نسخه این شرکت از یک پلت فرم هوش مصنوعی است که به طور خاص برای ارائه پاسخ به سوالات پزشکی طراحی شده است. هنگامی این برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی در آزمون مجوز پزشکی ایالات متحده بررسی شد، توانست در مقایسه با دانش یک متخصص پزشکی، ۸۵.۴ درصد امتیاز کسب کند.
 
برای تبدیل این مدل به یک متخصص، گوگل آن را بر اساس اطلاعات کارشناسان مختلفی آموزش داده و برای تکمیل بانک اطلاعاتی این برنامه به گروهی از پزشکان بریتانیا، ایالات متحده و هند مجموعه‌ای طولانی از سوالات و سناریو‌های پزشکی داده شد. سپس این مدل آموزش دید تا به سؤالات مختلف پزشکی به روشی مشابه این متخصصان پاسخ دهد.
 
در ادامه پزشکان به پاسخ‌های مدل روی مجموعه‌ای از ارزش‌ها از جمله احتمال آسیب پزشکی، همسویی با اجماع علمی، دقت و عدم تعصب امتیاز دادند. البته، در حالی که یک مدل هوش مصنوعی می‌تواند منطق علم و پزشکی را درک کند، از جنبه اخلاقی درک دقیقی نداشته و به همین دلیل آموزش بیشتر برای کمک به مدل با ارزش‌های اخلاقی انسانی در تلاش برای بهبود شیوه درمانی این سیستم انجام شد.
 
گفتنی است، این اولین باری نیست که یک پلتفرم هوش مصنوعی نقش پزشک را برای بیماران بازی می‌کند. این دومین دستاورد از فناوری گوگل محسوب شده و پیش از این سیستم پزشکی OpenAI نیز آزمون‌های لازم را پشت سر گذاشته بود. البته نسخه قبلی به عنوان پزشک عمومی عمل کرده و این نسخه جدید از گوگل، اولین مدلی است که در سطح یک متخصص ارائه شده است.
 
در حالی که مطمئناً عملکرد هوش مصنوعی گوگل برای تشخیص بیماری‌ها بسیار چشمگیر است، پزشکان نباید هیچ نگرانی در مورد از دست دادن شغل خود داشته باشند، زیرا این فناوری هنوز در مراحل اولیه خود است. البته در آینده، قابلیت‌های بیشتری می‌تواند به این سیستم اضافه شود. در حال حاضر، این مدل به درک متن محدود شده است، اما نسخه‌های بعدی می‌توانند سوابق پزشکی، سی تی اسکن یا داده‌های ژنومیک بیماران را نیز درک کنند.
 
منبع: sciencefocus