پایدار باد شهری که به شهر موشک‌ها لقب گرفت
پایدار باد شهری که به شهر موشک‌ها لقب گرفت

صدام هر بار از رزمندگان اسلام شکست می‌خورد دزفول را موشک باران می‌کرد و امروز سالروز بمباران این شهر در اول اردیبهشت ۱۳۶۲ است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،پس از آغاز عملیات والفجر ۱ و پیروزی رزمندگان اسلام در این عملیات، رژیم حاکم بر عراق، شهر قهرمان‌پرور دزفول را بخون کشـید.
یک مـاه بعـد، هیـئت اعـزامـی سازمان ملل به دعوت جمهوری اسلامی ایران از مناطق بمباران شده بازدید کرد، اما گزارشی از این بازدید و نتایج حاصله از آن را منتشر نکرد.
شهر دزفول در طول سالیان جنگ بار‌ها بمباران شد
شهر دزفول در طول سالیان جنگ بار‌ها بمباران شد، اما مردم این شهر نه تنها تسلیم نشدند و شهر هیچگاه خالی از سکنه نشد مردم این شهر خطوط زیادی در جبهه ایجاد کردند و اعزام‌های هزار تا پنج هزار نفری به جبهه‌ها داشتند. اعزام‌های شهر دزفول به قدری گسترده بود که تیپ، ولی عصر (عج) برای شهر دزفول ایجاد و بعد تبدیل به لشکر شد که تمام خوزستان را در برمی‌گرفت.نفوذ ایمانی انقلابیرهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۳ اسفندماه سال ۱۳۷۵ در سفر به استان خوزستان از حماسه مقاومت، ایستادگی و شجاعت مردم دزفول در شدیدترین حملات دشمن در هشت سال جنگ تحمیلی تجلیل کردند و این منطقه از میهن اسلامی را سرزمین افتخارات تاریخ ایران نامیدند.
لقب شهر مقاومت به دزفولحضرت آیت‌الله خامنه‌ای به جایگاه رفیع مردم دزفول به لحاظ مقاومت و صبر انقلابی آنان اشاره کردند و فرمودند: مردم شهر دزفول یکی از بهترین امتحان‌های دوران انقلاب و جنگ تحمیلی را در تاریخ به یادگار گذاشتند و قهرمانی ماندگاری را به ثبت رساندند و این اثر شگفت‌آور نتیجه رسوخ و نفوذ ایمان انقلابی تا اعماق روح و جان این مردم است.اما دزفول چرا به عنوان یک شهر نمونه در مقاومت لقب گرفت؟
این مسئله به این علت بود که دزفول بار‌ها و بار‌ها از سوی دشمن بمباران شد، ولی مردم این شهر هیچگاه  کاشانه خود ترک نکردند و ماندند و مقاومت کردند.
شهر موشکها
برای نمونه ۲۸ آذرماه سال ۱۳۶۱ دو فروند موشک زمین به زمین به دو نقطه پرجمعیت دزفول اصابت و بیش از ۲۰۰ منزل مسکونی و مغازه را ویران، ۶۲ نفر را شهید و ۲۸۷ نفر را مجروح کرد. پس از این تاریخ به دلیل اصابت موشک‌های فراوان، دزفول به «بلد الصواریخ» از سوی عراقی‌ها یا «شهر موشک‌ها» از سوی رزمندگان ایرانی معروف شد. حتی گفته می‌شود در واقع اولین موشک جنگ به دزفول اصابت کرد.
بیشتر بخوانید:از ترور دانشمندان تا حمایت از صدام، جنایات آمریکا علیه ملت ایرانرژیم بعثی عراق هر بار که در رویارویی مستقیم با رزمندگان اسلام در میادین نبرد، شکست می‌خورد برای جبران ضعف‌ها و همچنین اعمال فشار بر جمهوری اسلامی ایران، شهر‌ها و مناطق مسکونی را موشکباران و بمباران می‌کرد.
هدف دشمن از بمبارانیکی از مهمترین اهداف رژیم بعث عراق از بمباران و موشک‌باران شهر‌ها به ویژه شهر دزفول این بود که با از بین بردن زیرساخت‌های اقتصادی و ناامن کردن شهرها، به مردم ایران بگوید از مقاومت دست بردارید. این رژیم با وجود برخورداری از انواع تجهیزات جنگی و نیروی انسانی شکست‌های سنگینی از رزمندگان اسلام متحمل می‌شد؛ رزمندگانی که با تشویق و ترغیب پدران و مادران خود عازم دفاع از دین و میهن اسلامی خود شده بودند و حالا دشمن می‌خواست با شهید کردن مردم بی‌دفاع در شهرها، آن‌ها را از ادامه کارشان باز دارد.اصابت ۱۷۶  موشک به دزفول
شهر دزفول در هشت سال جنگ تحمیلی با اصابت ۱۷۶ موشک دوربرد فراگ و اسکاد بی مورد حمله قرار گرفت؛ هواپیما‌های دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی دفاع شهر دزفول فرو ریختند و پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ به نقاط مختلف این شهر اصابت کرد. ۱۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی، تجاری، آموزشی و مذهبی در این هشت سال بین ۲۰ تا ۱۰۰ درصد در دزفول خسارت دید.مردم دزفول در هشت سال جنگ نابرابر دو هزار و ۶۰۰ شهید،۴۰۰ جانباز، ۴۵۲ آزاده و ۱۴۷ جاویدالاثر تقدیم میهن اسلامی کردند. به پاس ایستادگی مردم دزفول در هشت جنگ تحمیلی این شهر به عنوان پایتخت مقاومت ایران اسلامی لقب گرفت. نماز جمعه قطع نشددشمن تمام تلاش خود را می‌کرد تا شهر دزفول را از سکنه خالی کند تا رزمندگان روحیه خود را از دست دهند، اما به رغم اصابت ۱۷۶ موشک و هزاران راکت و بمباران‌های شدید به دزفول نتوانستند به این هدف خود برسند و حتی نماز جمعه این شهربه امامت آیت الله قاضی یک هفته هم قطع نشد.علت اهمیت دزفول به لحاظ موقعیت سوق‌الجیشی، دزفول دروازه شمالی خوزستان محسوب می‌شد و بعد از شروع جنگ تحمیلی، صدام برای تصرف خوزستان باید ارتباط شمال این استان با کشور را قطع می‌کرد. دزفول برای صدام یک شهر استراتژیک و نظامی به حساب می‌آمد. چنین دلایلی باعث شده بود تا صدام فشار را بر این شهر بیشتر کند. هر چند هیچ گاه به هدفش نرسید.
منابع: خبرگزاری مهر، دفاع پرس