طرز تهیه مرغ شکم پر یا لونگی گیلانی +فیلم
طرز تهیه مرغ شکم پر یا لونگی گیلانی +فیلم

اصالت مرغ شکم پر یا لونگی در آستارا یعنی غرب گیلان طبخ میشود وهرچه به طرف شرق نزدیک میشود افزودنی‌های آن ازقبیل سبزیجات محلی به آن اضافه می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، غذا‌های شمالی غذا‌های استان گیلان و مازندران که در میان عامه مردم با نام غذا‌های شمالی شناخته می‌شوند از محبوب‌ترین غذا‌ها در کشورمان هستند از جمله مرغ شکم پر .
مرغ لَوَنگی یکی از انواع غذا‌های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که اصالت آن متعلق به شمال کشور می‌باشد.طرز تهیه مرغ شکم پرمرغ شکم پر یکی از غذا‌های مجلسی و بسیار خوشمزه ایرانی است که با مواد متنوعی پخته می‌شود
بخش اول: آشپزی خانم الوند مرغ شکم پر (لونگی مرغ)
مواد لازم برای پخت مرغ لونگی 
مرغ ۱عدد (۸۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم)گردو ۱۵۰گرمپیاز متوسط ۳عددرب ازگیل یا رب الوچه ۵ ق غنمک وفلفل ۱/۲ ق غآب ۳ لیوان
طرز تهیه پخت مرغ لونگی
مرحله اولبرای تهیه مرغ لونگی خوشمزه ابتدا مرغ را می‌شوییم و خشک می‌کنیم، سپس رب ازگیل را داخل یک کاسه بزرگ و جادار می‌ریزیم. در ادامه یک فنجان آب به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می‌کنیم.مرحله دومدر این مرحله مواد را به خوبی مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند، سپس مرغ را دورن کاسه حاوی رب ازگیل قرار می‌دهیم و با دست یا برس از مخلوط رب و آب روی قسمت‌های داخلی و خارجی بدن مرغ ماساژ می‌دهیم تا طعم دار شود.مرحله سومحالا روی کاسه را با سلفون می‌پوشانیم و به مدت ۱۲ تا ۲۴ ساعت در یخچال قرار می‌دهیم تا مرغ به طور کامل طعم دار شود. پس از گذشت این زمان کاسه حاوی مرغ را از یخچال خارج می‌کنیم، سپس مرغ را از کاسه خارج می‌کنیم.مرحله چهارمدر این مرحله مغز گردوی خرد شده را به همراه زرشک به مخلوط آب و رب ازگیل باقیمانده در کاسه اضافه می‌کنیم. سپس سیر و پیاز را رنده می‌کنیم و به سلیقه خود به صورت خام یا تفت داده شده به کاسه اضافه می‌کنیم. مرحله پنجمحالا مقداری نمک و فلفل سیاه اضافه می‌کنیم و مواد را با دست مخلوط می‌کنیم تا حالتی خمیری به خود بگیرند. در ادامه فر را با حرارت ۱۷۰ درجه سانتیگراد روشن می‌کنیم تا گرم شود، سپس به سراغ اماده کردن مرغ می‌رویم.مرحله ششمدر این مرحله نصف مخلوط گردو رب ازگیل را داخل شکم مرغ می‌ریزیم و شکم مرغ را می‌دوزیم. سپس یک ظرف پیرکس مناسب را با روغن چرب می‌کنیم و مرغ را درون ظرف قرار می‌دهیم. باقیمانده مواد را در کنار مرغ می‌ریزیم.مرغ ترش یکی از انواع غذا‌های خوشمزه و پرطرفدار گیلانی است که با روش‌ها و مواد متنوعی طبخ می‌شودمرحله هفتمحالا نصف استکان آب هم اضافه می‌کنیم و روی ظرف را با فویل آلومینیومی می‌پوشانیم و به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت درون فر قرار می‌دهیم. در پایان برای رنگ گرفتن روی مرغ فویل را باز می‌کنیم و چند دقیقه گریل را روشن می‌کنیم.
نکات کلیدی برای تهیه مرغ شکم پر مجلسیبهتر است مرغ متوسطی را تهیه کنید تا به خوبی پخته شود. مرغ درشت ممکن است که دیرتر پخته شود و به خوبی مغز پخت نشود.‌می‌توان از بوقلمون نیز به جای مرغ استفاده کرد. مرغ متوسط باید حدود ۲ ساعت به خوبی پخته شود بنابراین هر یک ربع یک بار آن را از فر خارج کنید، با مواد آغشته کنید و آن را مجدداً داخل فر قرار دهید.برای آزمایش میزان پختگی، سینه و ران‌های مرغ را با نوک چاقو امتحان کنید.‌می‌توانید روی مرغ را با فویل آلومینیوم بپوشانید.توجه کنید که در هنگام سرو مرغ باید نخ‌ها را بیرون بکشید و سپس آن را با مواد مورد پسند خود تزئین کنید.‌می‌توانید در صورت تمایل رب انار و سیر را هم به مواد داخل مرغ قرار دهید.
بیشتر بخوانید:روش های پخت ماهی
حتماً کف مرغ‌ها را با هویج پر کنید تا به خوبی برشته و پخته شوند.این مواد اولیه برای تهیه مرغ شکم پر برای چهار نفر است.
آموزش پخت مرغ لونگی

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
منابع: کانال به خانه بر می‌گردیم، چی شی