۱۶ آوریل روز جهانی صدا و نقشی که این نعمت در برقراری ارتباط دارد
۱۶ آوریل روز جهانی صدا و نقشی که این نعمت در برقراری ارتباط دارد

تنها صدانیست که می‌ماند، اما تاثیرزیادی در ماندگاری فرد در ذهن دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، ۲۷ فروردین برابر با ۱۶ آوریل روز جهانی صدا نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری این روز آشنایی عموم مردم با نقش صدا در ارتباطات انسانی، کیفیت صدا و بیماری‌های مرتبط با آن است.تاریخچه روز جهانی صدا
صدای شما تنها یک بخش منحصر به فرد از شخصیت شما نیست بلکه در بسیاری از زمینه‌های مهم زندگی شما از جمله مدرسه، کار، روابط شخصی و حرفه‌ای یک مؤلفه مهم برای تعامل اجتماعی است.
مراقبت از صدا
مراقبت از صدا، بسیار مهم است، اما بسیاری از افراد از طریق عادت‌های غلط مانند سیگار کشیدن، فریاد زدن، نوشیدن، زمزمه کردن و ضعیف و خیلی آرام صحبت کردن به آن صدمه وارد می‌کنند که اغلب هم ناخواسته است.
مردم غالباً هنگامی که مشکلات صوتی برایشان بوجود می‌آید، به دنبال معالجه می‌روند. حتی عده‌ای از مردم از درمان خودداری می‌کنند. این کار می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر شود.
این موارد انگیزه‌ای برای به وجود آمدن روز جهانی صدا بود. گروهی از متخصصان مراقب صدای برزیلی متشکل از پزشکان، آسیب شناسان گفتار و زبان و معلمان موسیقی، روز ملی صدا در برزیل را در سال ۱۹۹۹ به عنوان راهی برای نمایش و تجلیل از صدای انسان ایجاد کردند. کشور‌های دیگر، مانند آرژانتین و پرتغال، به سرعت از این روز پیروی کردند و جنبش روز صدا با حمایت این کشور‌ها رشد کرد.
انتخاب روز جهانی صدا در ۲۰۰۲
 

در سال ۲۰۰۲، آکادمی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن آمریکا، رسما این رویداد جهانی را به رسمیت شناخت و آن را به روز جهانی صدا تبدیل کرد.
هدف از تعیین روز صدا
هدف از روز جهانی صدا، آگاهی دادن به مردم در مورد اهمیت صدای انسان، آگاهی بخشیدن از مشکلات صوتی، به اشتراک گذاشتن نکات پیشگیری و مهم‌تر از همه تجلیل از شگفتی صدای انسان است. متخصصان بهداشت در سراسر جهان از این روز بهره می‌گیرند تا همه افرادی که از صدای خود برای تجارت یا لذت و … استفاده می‌کنند، تشویق و ترغیب کنند تا با اتخاذ عادات خوب، از صدای خود مراقبت کنند.
همچنین این روز فرصتی مناسب برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و منابع، برای کمک به کسانی است که مشکلات صوتی دارند. این جشن هر ساله در تاریخ ۱۶ آوریل برگزار می‌شود و از سال ۲۰۱۸ نزدیک به ۶۰۰ مراسم در ۵۰ کشور جهان برگزار شده است.
این به معنای تهیه اطلاعات برای همه کسانی است که از صدای خود برای موارد گوناگون استفاده می‌کنند تا یاد بگیرند که از صدای خود مراقبت کنند و به آن‌ها یاد دهند چگونه و چه موقع برای مشکلات صوتی کمک بگیرند.نقش و کیفیت صدا در ارتباطات انسانی

دانگ چیست ؟
به طور کلی سطح نوسان صدا ازنظربلندی ویا کوتاهی دانگ یا گام صدا نامیده می‌شود. گام یا دانگ صدای هرکس براساس اندازه وشکل تار‌های صوتی حنجره او می‌باشد. دانگ دلخواه ومناسب، سطحی ازنوسان صدا که برای هرکس می‌تواند راحت باشد.صدای بدون فراز ونشیب ویکنواخت برای اکثرافراد ازتأثیر کمی برخورداراست.
درحقیقت صدای یکنواخت تأثیری همانند چهره‌ای یکنواخت ونامطلوب برای مخاطبان دارد. اشخاص دوست دارند که طرف‌های ارتباطی آن‌ها صدایی با دانگ‌های متفاوت داشته وبا توجه به احساسات حاکم برآن‌ها این گام‌ها دگرگون شوند وازحالتی به حالت دیگر درآیند. آن‌ها دوست دارند که بتوانند احساسات وعواطف حاکم برطرف ارتباطی خود را ازاین طریق کشف کنند وبدانند که با فرد مقابل خود چه رفتار یا کاری انجام دهند.
ارتباطات غیر کلامی در انسانهای اولیه با صداشاید این نکته کاملا آشکارباشد در ارتباطات غیر کلامی نیز این موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخور دار است به نحوی که در ارتباطات انسان‌های اولیه تنها از ایما و اشاره استفاده نمی‌کردند بلکه آن‌ها برای خود اصواتی نیز تولید می‌کردند و با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کردند.
نقش تن صدا در جذابیتاز طرفی تن صدا در افزایش جذابیت افراد نقش زیادی دارد و موجب کشش دیگران به سمت آن‌ها می‌شود صدای نازک یا صدای ضخیم از لحاظ روانشناسی تاثیرات مختلفی روی دیگران می‌گذارد.
بلند صحبت نکنیدبا نمونه‌برداری از صدای افراد و انجام آزمایش‌های متعدد دانشمندان به این باور رسیدند که افرادی که دارای تن صدای بالایی هستند قابل اعتماد نیستند و نمی‌توانند حس اعتماد را به دیگران منتقل کنند.لحن صدا و لکنت می‌تواند از جذابیت افراد کم کند به همین خاطر است که افراد برای القا مفاهیم به دیگران گاهی با صدای آرام صحبت می‌کنند.آسیب‌های مربوط به صداآسیب‌های صوتی بعنوان یکی از بیماری‌های مرتبط با صوت می‌توانند ناشی از ناهنجاری‌های روانی، فیزیولوژیکی، آناتومیکی و عملکردی باشند که منجر به معلولیت در سایر جنبه‌های زندگی فرد شوند شخصیت افراد، شغل آن‌ها و درک آن‌ها از اختلال، تاثیرات متفاوتی بر زندگی افراد می‌گذارد.اختلال صوت چه بصورت آشکار و چه بصورت نهان به عنوان دغدغه مهمی برای افراد مبتلا به عنوان عامل ایجاد اختلالات عملکردی و یا درخواست درمان آن است. برخلاف اساس آسیب شناسی، اختلال صوتی زمانی مشخص می‌شود که شخص انحراف صدا را شناسایی کند.راهکار‌هایی برای محافظت از صدا
۵ نکته برای داشتن صدای سالماز صدای خود سوء استفاده نکنید.
از فریاد زدن و زمزمه کردن، که هر نوع فشاری را بر روی تار‌های صوتی شما قرار می‌دهد، خودداری کنید. هنگامی که اولین علامت از کوفتگی یا خستگی در صدایتان دیدید، به صدای خود استراحت بدهید.برای مرطوب نگه داشتن بدن، آب زیادی بنوشید.
تار‌های صوتی شما برای روان ماندن به روغن کاری اساسی نیاز دارند، پس آب بنوشید.از بیش از حد پاکسازی گلو خودداری کنید.
انجام این کار می‌تواند به تار‌های صوتی شما صدمه بزند و منجر به کوفتگی شود. پاکسازی مداوم گلو ممکن است نشانه‌ای از آلرژی یا مشکلات سینوزیت باشد و باید توسط پزشک گوش و حلق و بینی معاینه شود.ترک سیگار
سیگار با بسیاری از عوارض سلامتی مرتبط است و برای صدای شما نیز مناسب نیست. سیگار کشیدن تار‌های صوتی را تحریک می‌کند و می‌تواند منجر به کوفتگی و نگرانی‌های جدی‌تر مانند سرطان گلو شود.
بیشتر بخوانید:برخی خوراکی‌ها صدای شما را زیبا می‌کندتمرین کنید که روزانه صدای خود را گرم کنید.
خوانندگان تنها کسانی نیستند که از انرژی و قدرت آواز بهره می‌گیرند. تمرینات روزانه مانند نرم زمزمه کردن، انجام حرکات نمایشی لب و زبان و مقیاس‌های صوتی می‌تواند به شل شدن صدای شما و جلوگیری از بروز مشکلات کمک کند.
منابع: سایت جهاد دانشگاهی، عصرایران، شارا (شبکه روابط عمومی)، چکاوک