طرز تهیه کولی غورابیج
طرز تهیه کولی غورابیج

کولی غورابیج یکی از انواع غذا‌های ساده و خوشمزه گیلانی است

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، برای تهیه کولی غورابیج در صورت نبود ماهی کولی می‌توانیم آنرا با انواع ماهی‌های کوچک درست کنیم، برای مشاهده آموزش کامل و  طرز تهیه کولی غورابیج در ادامه باما همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی کولی ۸ عدد/ سبزی معطر ۵۰۰ گرم/ گردوی سابیده شده ۲۰۰ گرم/ رب انار ۲ قاشق غذاخوری/ آبغوره ½ لیوان/ نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی/ زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه کولی غورابیج
برای تهیه کولی غورابیج گیلانی در ابتدای کار گردوی سابیده شده را به همراه رب انار درون یک قابلمه مناسب می‌ریزیم. اگر گمج در دسترس دارید می‌توانید به جای قابلمه از آن برای پخت غذا استفاده کنید.
۲ لیوان آب سرد اضافه کرده و مواد را مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه می‌دهیم گردو به مدت یک تا دو ساعت روی حرارت بماند تا کاملا روغن بیندازد.
بیتشر بخوانید: طرز تهیه چپلی کباب افغانستانی
در حین پخت گردو سبزی معطر که شامل چوچاق، کوتکوتو، نعنا و گشنیز است را آماده می‌کنیم. اگر به بازار‌های محلی شمال کشور دسترسی دارید می‌توانید این سبزی را به صورت آماده تهیه کنید.
اگر نتوانستید چوچاق و کوتکوتو پیدا کنید، به جای آن می‌توانید مقداری جعفری و کمی شنبلیله اضافه کنید. سبزی‌ها را می‌شوییم و خرد می‌کنیم، سپس یک تابه روی حرارت قرار داده و سبزی را به همراه مقداری روغن اضافه می‌کنیم.
بیشتر بدانید؛ طرزتهیه سالاد لبو
سبزیجات را به طور کامل سرخ می‌کنیم و کنار می‌گذاریم. پس از اینکه گردو به خوبی روغن انداخت، آبغوره را به همراه سبزی و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچئوبه به قابلمه حاوی گردو اضافه کرده و کمی هم می‌زنیم تا مواد ترکیب شوند. 
حالا اجازه می‌دهیم سبزی هم به مدت یک ساعت با گردو بپزد. در همین حین ماهی‌ها را با مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه طعم دار می‌کنیم، سپس یک تابه روی حرارت قرار داده و نصف لیوان روغن اضافه می‌کنیم.
در این مرحله صبر می‌کنیم تا روغن به خوبی داغ شود، سپس ماهی‌ها را درون روغن شناور قرار داده و اجازه می‌دهیم کاملا طلایی و برشته شوند. پس از سرخ کردن ماهی ها، آن‌ها را از تابه خارج کرده و کنار می‌گذاریم.
پس از اینکه خورش به خوبی جا افتاد و روغن انداخت، آنرا درون ظرف مورد نظرمان می‌ریزیم. در ادامه ماهی‌های سرخ شده را روی خورش می‌چینیم و به همراه برنج ساده یا کته سرو می‌کنیم. 
 
منبع: چیشی