فرزندانتان را برای آینده تربیت کنید+فیلم
فرزندانتان را برای آینده تربیت کنید+فیلم

فرزندانتان را برآداب خود تربیت نکنید؛ چرا که آن‌ها برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند. امام علی علیه السلام

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من،رعایت نکات حساس در تربیت فرزند برای  رشد آنها لازم است. در واقع تربیت فرزند و نحوه رفتار با او در کودکی، اساس شکل گیری شخصیت فرزند در آینده است. هر چندقالب‌های رفتاری و اصول فکری فرزندبراساس نحوه تربیت والدین شکل می گیرد اما یکی از نکاتی که در تربیت فرزند باید به آن توجه کرد این است که فرزندان ما ازآن آینده هستند.
در واقع آنها باید در دنیایی که  شرایطی متفاوت با زمان حال دارد زندگی کنند. بنابراین، باید فرزندان خویش را با توجه به رویدادها وشرایط حاکم بر آینده تربیت کنیم وآنها را مطابق با آینده پرورش دهیم.
حضرت علی (ع) وتربیت فرزند برای آینده نه برای حال
حضرت علی (ع) درحدیثی زیبا دراین باره می فرماید: « لاتقسراولادکم علی آدابکم فانهم مخلوقون لزمان غیر زمانکم؛ فرزندانتان را برآداب خود تربیت نکنید؛ چرا که آنها برای زمانی غیر از زمان شما آفریده شده اند.»براین اساس، والدینی می توانند به نیکوترین وبهترین شکل فرزندان خویش را تربیت کنند تا آینده نگر باشند ورخدادهای آینده را یپش بینی و فرزندان خود را متناسب با رخدادهای پیش بینی شده آینده، تربیت کنند.
کانت می نویسد: «یکی از اصول تعلیم وتربیت که همواره باید مورد توجه دست اندرکاران برنامه های تربیتی باشد، این است که کودک نباید تنها بر حسب وضع فعلی نوع بشر پرورش یابد، بلکه باید او را براساس شرایط آینده تربیت کرد. معمولاً والدین، فرزندانشان را تنها برای اینکه با شرایط موجود زندگی سازگار باشند، تربیت می کنند و حال آنکه می بایست به آنان تعلیم وتربیت مناسب تری داد تا بتوانند فرزندان آینده باشند.
فرزندان از آن شما نیستند واگر چه با شمایند
جبران خلیل جبران نیز می گوید: فرزندان شما به حقیقت، فرزندان شما نیستند. آنها دختران وپسران زندگی اند در سودای خویش. این جوهرحیات است که به شوق دیدار خویش هر دم از گوشه ای سر بر می کند.
آنها از کوچه وجود شما می گذرند، اما از آن شما نیستند واگر چه با شمایند، به شماتعلق ندارند. عشق خود را بر آنها نثار کنید، اما اندیشه هایتان را برای خود نگه دارید؛ زیرا آنها را نیز برای خود، اندیشه ای دیگر است.
مکوشید که آنان را مانند خود بار بیاورید
جسم آنها را درخانه خود مسکن دهید، اما روح آنها را به آینده واگذارید؛ چرا که روح آنها درخانه فردا زیست خواهد کرد که شما حتی در رؤیا نیز نمی توانید به دیدار آن بروید. ممکن است تلاش کنید که شبیه آنان باشید، ولی مکوشید که آنان را مانند خود بار بیاورید؛ زیرا زمان به عقب باز نخواهد گشت وبا دیروز درنگ نخواهد کرد. شما کمانی هستید که از چله آن، فرزندانتان چون تیرهای جاندار به آینده پرتاب می شوند. کماندار – که همان پروردگار هستی باشد- نشانه را در بی نهایت می بیند و با قوت، شما را خم می کند تا تیرهایش با شتاب به دور دست پروازکند.بگذارید فشار این خم شدن، با شادمانی همراه باشد؛ زیرا کماندار هم تیرهای پرشتاب و روبه آینده را دوست دارد و هم ثبات واستحکام کمان را .
نظر امام خمینی(ره) درباره تربیت فرزند
امام خمینی(رحمه الله) نیز دراین باره می فرماید:در روایات هست که بچه هایتان را به غیر آن طوری که خودتان هستید وبرای زمان آینده تربیت کنید؛ چرا که اینها در زمان آینده، باید دست به کار مملکت وکشور شوند. شما بچه ها را از سیاست، از این طور چیزها دور نگه ندارید. دور نگه داشتن بچه ها از سیاست، موجب این می شود که وقتی[درآینده]، فرزند وارد اجتماع می شود، مثل یک آدم کوری وارد اجتماع شود. آنهایی که می خواهند بعداً دراین کشور زندگی کنند وامور کشور در دست آنها باشد، باید از قبل آگاه باشند وباید از قبل به دست شما وبه تعلیم شما به آنها گفته بشود وبرای آینده آنها را تربیت کنید».
تربیت فرزند در زمینه واجبات دینی
برای ترغیب و تشویق به انجام فرائض دینی ابتدا باید زیر بناهای فکری افراد را مورد بررسی قرار داده و در اصلاح و تقویت آن کوشید. دیدگاه و عقیده فرد در مورد خداوند، جهان هستی، انسان، معاد و… تأثیر مستقیم بر ایمان و پای بندی او به انجام فرائض و اعمال و رفتار او دارد. جلب اعتماد و حسن ظن شخص مقابل (و از جمله فرزندان) برای تأثیر گذاری تلاش های تربیتی و تقویت زیر ساخت های فکری او ضروری است و عدم رابطه صمیمی با فرزندان برنامه های تربیتی ما را ناکارآمد می کند.
شیوه صحیح تربیت دینی
در واقع با استفاده از شیوه های صحیح تربیتی می توان با فرزندان خود روابط صمیمی برقرار کرد. برخی از شیوه های ضروری و مناسب به این شرح است:
بیشتر بخوانید:‌می‌خواهم فرزندم از من الگو بگیرد + فیلم
۱٫ اکرام فرزندان: پیامبر (ص) فرمودند: «فرزندان خود را احترام کنید و نیکو تربیت نمایید».
۲٫ شناخت مقتضیات دوره ی جوانی (نظیر استقلال طلبی، احساسات و عواطف و…)به صورت عام و شناخت روحیات خاص هر یک از فرزندان و برآورده کردن انتظارات و نیازهای مشروع و پسندیده دوره نوجوانی و جوانی .
۳٫ تبدیل محیط خانواده به کانون محبت، آرامش امنیت و آسایش خاطر .
۴٫ قدردانی از موفقیت ها و استفاده از تشویق مناسب.
۵٫ اعلام عدم رضایت از انجام امور ناشایست (هر چند با ترش رویی)
۶٫ مطالبه خواسته های خود به روش پیشنهاد، مشورت و یا از طریق کسی که نفوذ بیشتری در او دارد.
۷٫ پرهیز از امر و نهی زیاد و تکراری.
منبع :سایت وزارت فرهنگ، اسلام کوئیست
سخنان حجت الاسلام حسینی قمی درباره تربیت فرزندان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی