وقتی فیل‌ها هم خانه سالمندان دارند!
وقتی فیل‌ها هم خانه سالمندان دارند!

خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت، بله کاملا درست متوجه شده‌اید در شهر پوکت کشور تایلند مکان مخصوصی برای نگهداری از فیل‌های پیر و کهنسال وجود دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در جزیره زیبای پوکت در کشور آسیایی تایلند، امکانات متنوعی برای تفریح و سرگرمی گردشگران فراهم شده تا لحظات خوشی را در زمان سفر به این کشور تجربه کنند. فیل‌ها جز جدایی ناپذیر حیات وحش تایلند هستند و فیل سواری یکی از محبوب‌ترین تفریحات برای مردم و توریست‌های پوکت محسوب می‌شود. در گذشته تعداد فیل‌ها در این شهر خیلی بیشتر بود، ولی در حال حاضر نسل برخی از این فیل‌ها کاهش پیدا کرده و خیلی از آن‌ها پا به سن گذشته‌اند و دیگر نمی‌توان از آن‌ها سواری گرفت. برای همین خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت راه اندازی شد تا از این حیوانات بامزه و غول پیکر در آنجا نگهداری شود.
گردشگران برای تماشای فیل‌ها از نزدیک می‌توانند به این مرکز در جزیره پوکت بروند و از بخش‌های مختلف آن و نحوه نگهداری از فیل‌های کهنسال دیدن کنند. هدف از راه اندازی این مرکز توجه بیشتر به بقا و سلامت فیل‌ها در کشور تایلند اعلام شده است. اگر شما هم کنجکاو هستید که در مورد خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت بیشتر بدانید، این مقاله را تا انتها دنبال کنید تا اطلاعات جذابی در مورد ویژگی‌های این مرکز به شما بدهیم.
خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت 
یکی از پرطرفدارترین تفریحات توریست‌ها در سفر به جزیره پوکت فیل سواری در مسیر‌های زیبای جنگلی و آبی است. فیل‌ها در کشور تایلند جایگاه ویژه و مقدسی دارند و مردم به این موجودات غول پیکر توجه ویژه‌ای می‌کنند، اما نگهداری نادرست از این حیوانات باعث آسیب‌های جدی به آن‌ها شده و به همین دلیل تعداد فیل‌ها در سال‌های اخیر به شدت کاهش یافته است. در سال‌های اخیر فیل‌ها در کشور تایلند با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند و بسیاری از مردم به صورت آگاهانه و یا بدون اطلاع آسیب‌های جدی را به این حیوانات وارد کرده‌اند.
به همین دلیل جهت آگاهی بخشی به مردم و نگهداری از فیل‌هایی که دیگر توان کار ندارند، مرکزی با عنوان خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت چند سالی است که کار خود را آغاز کرده و از این حیوانات پیر و ناتوان نگهداری می‌کند. اگر زمانی که فیل‌ها جوان بودند از آن‌ها به خوبی مراقبت می‌کردند، این حیوانات دوست داشتنی به این سرعت پیر و از کار افتاده نمی‌شدند و تعداد آن‌ها هم به شدت کاهش پیدا نمی‌کرد. از جمله مهمترین اهداف تاسیس خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت هم دقیقا همین موضوع است، صاحب این مرکز با این کار توجه مردم، گردشگران و مسئولین را به این سمت جلب کرده که تا چه اندازه نگهداری از این حیوانات می‌تواند به بقای بیشتر آن‌ها کمک کند.شهرت جهانی فیل‌های پوکتپوکت یکی از زیباترین جزیره‌های کشور تایلند است که در مجاورت دریای آندامان واقع شده است، این جزیره رویایی با ساحل‌های شنی سفید رنگش مقصد دلربا و جذابی برای دوستداران طبیعت است. بسیاری از گردشگران وقتی به کشور تایلند سفر می‌کنند، حتما برای تفریح سوار فیل‌های غول پیکر می‌شوند و مدتی را در جنگل‌های سرسبز این کشور گردش می‌کنند. تعداد فیل‌ها قبلا در کشور تایلند بسیار بیش از تعداد امروزی بوده است، اما روز به روز تعداد این حیوانات دوست داشتنی در حال کمتر شدن است. عدم نگهداری صحیح از این حیوانات و تجارت عاج فیل از جمله مهمترین دلایل رو به انقراض بودن فیل‌ها در پوکت اعلام شده و وضعیت ۵۰ سال آینده آن‌ها واقعا نگران کننده است.در واقع شهرت جهانی فیل‌های پوکت برای آن‌ها دردسر ساز شده است و این حیوانات قربانی خواسته‌های نابجا و غیر معقول انسان‌ها شده‌اند. برای اینکه انسان‌ها متوجه رفتار نادرست خود با این موجودات شوند، فردی به نام لوئیس راجر سون مکانی را با عنوان خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت تاسیس کرد و با این کار به مردم نشان داد که رفتار نادرست آن‌ها با فیل‌ها چه پیامد‌هایی داشته و زندگی این حیوانات را با چه چالش‌هایی همراه کرده است.
اهداف تاسیس خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت
چند سالی است که در کشور تایلند تعداد فیل‌ها روز به روز در حال کم شدن است و همین موضوع نگرانی‌های زیادی را برای مردم محلی و دوستداران محیط زیست ایجاد کرده است. لوئیس راجر سون چند سال پیش برای مقابله با این مشکل تصمیم گرفت که مرکزی را برای نگهداری از فیل‌های بیمار و کهنسال راه اندازی کند تا علاوه بر مراقبت از این حیوانات توریست‌ها را از ضربه‌های روحی که به فیل‌ها در اثر کار مداوم وارد شده، به صورت نمادین آگاه کند و یکی از اهداف تاسیس خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت را محقق سازد.
خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت، مساحتی در حدود ۳۰ هکتار دارد و تعداد زیادی از فیل‌ها می‌توانند به صورت آزادانه در این محوطه بزرگ گردش کنند. این خانه فقط برای نگهداری از فیل‌های پیر نیست و علاوه بر فیل‌های پیر و از کار افتاده، فیل‌های خسته، زخمی و مریض هم در آن نگهداری می‌شوند. آقای راجر سون موسس خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت عقیده دارد که فیل‌ها موجوداتی احساساتی هستند و به سرعت می‌توانند حس خود را با محبت به انسان‌ها نشان دهند.
فیل‌ها در خانه سالمندان پوکت چه می‌کنند؟
فیل‌هایی که در خانه سالمندان پوکت نگهداری می‌شوند، روزی به عنوان کارگر فعالیت می‌کرده‌اند و به همین دلیل در اثر آموزش‌هایی که طی سال‌های طولانی به آن‌ها داده شده به حیواناتی مطیع و فرمان‌برداری تبدیل شده‌اند و از نظر روحی آسیب‌های زیادی دیده‌اند. به محض اینکه شبکه‌های ارتباطی و افراد دوستدار حیوانات در جزیره پوکت با این مرکز تماس بگیرند و درباره ضرورت نجات یک فیل هشدار دهند، این حیوان از صاحبش خریداری شده و به خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت منتقل می‌شود. اما بسیاری از افراد کنجکاو هستند در مورد نحوه نگهداری از فیل‌ها در این مرکز بیشتر بدانند و در مورد اینکه فیل‌ها در خانه سالمندان پوکت چه می‌کنند ، سوالات بسیاری می‌پرسند. در پاسخ باید بگوییم که فیل‌ها در فضای بزرگ این مرکز روز‌ها آزادانه پرسه می‌زنند و شب‌ها را در پناهگاه‌های سرپوشیده به سر می‌برند.
توریست‌هایی که برای بازدید به این مرکز می‌آیند، اجازه سوار شدن به فیل‌ها را ندارند، بلکه به آن‌ها غذا می‌دهند یا آن‌ها را در هنگام بازی کردن و قدم زدن تماشا می‌کنند. در واقع مدیریت این مرکز در تلاش است تا روحیه از دست رفته این موجودات احساساتی را دوباره زنده کند و از انسان‌ها می‌خواهند تا با ابراز محبت به فیل‌ها در خانه سالمندان از آن‌ها دلجویی نمایند. راجر سون موسس خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت می‌گوید: “ما در اینجا به فیل‌ها اجازه می‌دهیم بدون ترس بار دیگر خودشان را نشان دهند. ”
جمع بندی
فیل‌ها در کشور تایلند جایگاه ویژه‌ای دارند و بسیاری از مردم این موجودات را مقدس می‌شمارند. اما در سال‌های اخیر تعداد این حیوانات در حال کم شدن است و بسیاری از مردم محلی در کشور تایلند معتقدند که اگر این روند به همین صورت ادامه داشته باشد، نسل این حیوانات تا ۵۰ سال آینده منقرض خواهد شد. به همین دلیل مرکزی برای نگهداری از فیل‌های بیمار و کهنسال در جزیره پوکت این کشور راه اندازی شده است.
خانه سالمندان فیل‌ها در پوکت یکی از جاذبه‌های گردشگری جدید و جذاب در کشور تایلند است که مخصوص فیل‌های بازنشسته و از کار افتاده است تا محلی برای استراحت آن‌ها وجود داشته باشد. مردم در روستا‌ها و مناطق صعب العبور از فیل‌ها برای کار روزمره خود استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده بسیاری از این حیوانات بیمار شده، جان خود را از دست بدهند.