باکتری‌های روده بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارند
باکتری‌های روده بر سلامت مغز تاثیر می‌گذارند

شواهد بسیاری مبنی بر فواید میکروبیوم روده برای عملکرد صحیح بدن وجود دارند. تازه‌ترین پژوهش‌ها، نقش کلیدی میکروبیوم روده بر سلامت مغز را نیز تایید کرده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مطالعات تا کنون نشان داده است که میکروبیوم های روده، ویتامین‌ها را تولید می‌کنند، به ما در هضم غذا کمک می‌کنند، از رشد باکتری‌های مضر جلوگیری می‌کنند و سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند. اکنون مطالعه جدید محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، نشان داده است که میکروبیوم روده در سلامت مغز نیز نقش کلیدی دارد.

این مطالعه که روی موش‌ ها انجام شد، نشان داده است که باکتری ‌های روده، بر رفتار سلول ‌های ایمنی در سراسر بدن، از جمله سلول‌ هایی در مغز که می ‌توانند به بافت مغز آسیب برسانند و شرایط تخریب کننده عصبی مانند اختلال آلزایمر را تشدید کنند، تاثیر می گذارند.
یافته های تحقیقاتی، امکان تغییر شکل میکروبیوم روده را به عنوان راهی برای پیشگیری یا درمان بیماری های تخریب کننده عصبی، پیشنهاد می کنند.
نتایج تحقیقاتی همچنین، رویکرد جدیدی را برای پیشگیری و درمان اختلالات تخریب کننده عصبی از طریق اصلاح میکروبیوم روده با آنتی ‌بیوتیک ‌ها، پروبیوتیک ‌ها و رژیم‌ های غذایی پیشنهاد می ‌کند.
محققان گفته اند: شواهد موجود نشان می دهد، میکروبیوم های روده در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر با افراد سالم متفاوت است؛ اما مشخص نیست که این تفاوت‌ ها علت بیماری هستند یا نتیجه آن یا هر دو و ما دقیقا نمی دانیم تغییر میکروبیوم چه تأثیری بر روند بیماری دارد.
برای پاسخ به این سوالات، محققان، میکروبیوم های روده موش هایی که مستعد ابتلا به آلزایمر و اختلال شناختی بودند را تغییر دادند. موش‌ ها از نظر ژنتیکی به گونه ای اصلاح شده بودند که نوع جهش ‌یافته ای از پروتئین تاو را که تا ۹ ماهگی به نورون‌ ها آسیب می ‌رساند و باعث آتروفی مغز می شد، بیان کنند. علاوه بر این، موش ها حامل گونه ‌ای از ژن APOE انسانی بودند، که یک عامل خطر ژنتیکی اصلی برای آلزایمر است،.
هنگامی که این موش ها از بدو تولد، تحت شرایط استریل رشد کردند، نشانه ای از میکروبیوم ‌های روده در آنها مشاهده نشد و در سن ۴۰ هفتگی، آسیب مغزی این موش ها بسیار کمتر از موش ‌هایی بود که میکروبیوم ‌های طبیعی روده  را داشتند.
هنگامی که این موش ها در شرایط عادی و غیراستریل رشد کردند، میکروبیوم های طبیعی ایجاد کردند. با وجود این، یک دوره آنتی بیوتیک در ۲ هفتگی، ترکیب باکتری ها را در میکروبیوم های آنها به طور دائم تغییر داد و میزان آسیب مغزی مشهود در موش های نر نیز کاهش یافت. درمان آنتی‌ بیوتیکی تأثیر معنی ‌داری بر تخریب عصبی در موش ‌های ماده نداشت.
پژوهشگران توضیح داده اند: ما قبلاً از مطالعات روی تومورهای مغزی، رشد طبیعی مغز و موضوعات مرتبط دریافته بودیم که سلول ‌های ایمنی در مغز مردان و زنان، پاسخ های بسیار متفاوتی به محرک‌ ها می‌ دهند. بنابراین یافتن این تفاوت بین مغز موش های نر و ماده، پس از دستکاری میکروبیوم روده، تعجب آور نیست؛ اگرچه نمی توان گفت معنی آن دقیقاً چیست.
آزمایش ‌های بیشتر، نشان داد: سه اسید چرب با زنجیره کوتاه خاص، ترکیباتی که توسط انواع خاصی از باکتری ‌های روده به ‌عنوان محصولات متابولیسم آنها تولید می ‌شوند، با تخریب عصبی مرتبط هستند.
به نظر می رسد که این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه، با فعال کردن سلول های ایمنی در جریان خون منجر به تخریب عصبی می شوند که به نوبه خود نوعی سلول های ایمنی را در مغز فعال می کند تا به بافت مغز آسیب برسانند.
دانشمندان اظهار داشته اند: یافته های ما بینش ‌های مهمی را در مورد تاثیر میکروبیوم روده بر تخریب عصبی ارائه می دهد و درمان‌ هایی را پیشنهاد می ‌کند که با تغییر میکروب ‌های روده، ممکن است بر شروع یا پیشرفت اختلالات تخریب کننده عصبی، تأثیر بگذارند.
یافته های این پژوهش ها در مجله Science منتشر شده اند.