تاثیر میزان قرار گرفتن در معرض نور بر ساعت بیولوژیک بدن
تاثیر میزان قرار گرفتن در معرض نور بر ساعت بیولوژیک بدن

قرار گرفتن در معرض نور تأثیرات متفاوتی بر ساعت شبانه روزی در زمان های مختلف روز دارد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بر اساس یک مطالعه جدید که رابطه بین فصول و تغییر در الگوهای خواب را بررسی می کند، بیرون رفتن بیشتر در طول روز ممکن است به خواب راحت تر در طول شب منجر شود. در حالی که این مطالعه نشان داد که تعداد ساعات خواب در تابستان، پاییز، زمستان و بهار مشابه هستند، شرکت ‌کنندگان در ماه‌های زمستان دیرتر به خواب رفته و صبح دیرتر از خواب بیدار می شدند.

تیم تحقیقاتی بر این باور است که قرار گرفتن در معرض نور کمتر در طول روز می‌ تواند باعث تغییر ساعت بدن شود، به این معنی است که وقتی شب فرا می ‌رسد آمادگی کمتری برای خواب داریم.
هوراسیو د لا ایگلسیا (Horacio de la Iglesia) زیست شناس دانشگاه واشنگتن و محقق ارشد این پژوهش می گوید: بدن ما یک ساعت شبانه روزی طبیعی دارد که به ما می گوید چه زمانی شب بخوابیم. اگر در طول روز که خورشید بیرون می ‌آید به اندازه کافی در معرض نور قرار نگیرید، ساعت بدن فعالیت های شما را به تأخیر انداخته و شروع خواب شبانه را عقب می ‌اندازد.
این مطالعه شامل ۵۰۷ دانشجو بود که داده‌های مربوط به آن ها از طریق مچ بندهای هوشمند جمع ‌آوری شد. حسگرها هم فعالیت خواب و هم قرار گرفتن شرکت کنندگان در معرض نور را اندازه گیری کردند. در طول زمستان، دانشجویان به طور متوسط ۳۵ دقیقه دیرتر به رختخواب می رفتند و به طور متوسط ۲۷ دقیقه دیرتر از تابستان از خواب بیدار می شدند چراکه کمتر در معرض نور خورشید بودند.

محققان معتقدند: قرار گرفتن در معرض نور تأثیرات متفاوتی بر ساعت شبانه روزی در زمان های مختلف روز دارد. نور در طول روز بیشتر باعث می‌ شود زودتر بخوابید، در حالی که نور شب این زمان‌ بندی را عقب می ‌اندازد، به این معنی که بدن شما تا ساعات دیرتری احساس خواب ‌آلودگی نخواهد کرد.
تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که هر ساعت قرار گرفتن در معرض نور در طول روز، حتی در روزهای ابری، فعالیت های شبانه روزی دانشجویان را حدود ۳۰ دقیقه جلو می اندازد. با این حال، هر ساعت نور عصر این فعالیت ها را حدود ۱۵ دقیقه به عقب می راند.
د لا ایگلسیا در این باره می گوید: این اثر فشار و کشش است و آنچه ما در اینجا دریافتیم این است، از آنجایی که دانشجویان در زمستان به اندازه کافی نور روز را دریافت نمی کردند، ساعت شبانه روزی آنها در مقایسه با تابستان تاخیر داشت.
به گفته محققان همه ما انسان ها تا حدی تحت تأثیر ریتم شبانه روزی خود هستیم که در یک چرخه تقریباً ۲۴ ساعته اجرا می شود. عملکرد این ساعت می تواند تحت تاثیر سن، رژیم غذایی و استفاده از تکنولوژی باشد. این مطالعه جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض نور در طول روز و شب نیز تأثیر دارد و نور مصنوعی از زمان اختراع لامپ برقی نقش مهمی ایفا می کند چراکه فعالیت های ما دیگر مانند گذشته محدود به ساعات روشنایی روز نیست.
د لا ایگلسیا در پایان می‌ گوید:
آنچه این مطالعه نشان می دهد این است که ما باید حتی برای مدت کوتاهی و به خصوص در صبح بیرون برویم تا در معرض نور طبیعی قرار بگیریم. همچنین در عصر، نگاه کردن به صفحه نمایشگر، تلفن همراه و نور مصنوعی را به حداقل برسانید تا شب بهتر به خواب بروید.
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Pineal Research منتشر شده است.