شهری که بزرگترین اثر هنری دنیاست!
شهری که بزرگترین اثر هنری دنیاست!

همۀ آثار هنری قرار نیست در موزه به نمایش دربیایند؛ برای تماشای بعضی از آن‌ها باید از شهر‌ها بیرون رفت و به دل کوه‌ها و صحرا‌ها زد! «شهر» مایکل هایزر یکی از همین نوع آثار است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، «هنر زمین» (Land art) شاخه‌ای از هنر تجسمی است که در دهۀ ۱۹۷۰ میلادی به وجود آمده و به معنی ایجاد شکل‌ها و سازه‌های خاص بر روی سطح زمین است. این آثار معمولا در نقاط دورافتاده مثل کوهستان‌ها و صحرا‌ها ایجاد می‌شوند و مصالح به کار رفته در آن‌ها هم عمدتا از همان محیطی که اثر در آن ساخته می‌شود گرفته می‌شوند.

مایکل هایزر (Michael Heizer) یکی از مشهورترین هنرمندانی است که در حوزۀ هنر زمین فعالیت می‌کند.
هایز آمریکایی به تازگی ساخت مهم‌ترین اثر خودش با عنوان «شهر» (City) را به پایان برده؛ اثری که ساخت و تکمیل آن حدود ۵۰ سال به طول انجامیده است! «شهر» در حقیقت مجموعه‌ای از تپه‌های کوچک، خطوط مختلف، و سازه‌های تقریبا هرمی است که جایی در دل صحرای نوادا ساخته شده‌اند.
این اثر هنری حدود ۲.۵ کیلومتر طول و ۸۰۰ متر عرض دارد و بنابراین از حیث اندازه‌اش بزرگترین اثر هنری تجسمی در دنیا به حساب می‌آید. سازه‌های «شهر» بی‌شباهت به ساختار‌های هندسی معابد باستانی نیستند و مصالحی که در ساخت آن‌ها به کار گرفته شده نیز از طبیعت صحرا گرفته شده‌اند. اما علاوه بر شباهت به معابد باستانی، این سازۀ هنری عظیم به یک مرکز شهری مدرن با برج‌ها و اتوبان‌هایش هم شبیه است.

اشکال هرمی سیمانی، پشته‌های بزرگ خاک یا سنگریزه که با دیواره‌های سیمانی احاطه شده‌اند و خطوط مارگونه‌ای که با شن در دل صحرا نقش بسته‌اند، «شهر» را به یک محیط رازآلود و معماگونه تبدیل کرده‌اند که انگار بیننده را بین گذشته‌های دور و آینده‌های تخیلی معلق و سرگردان می‌کند. تصاویر این محیط هم شما را به یاد عهد باستان می‌اندازند و هم انگار منظره‌ای از یک شهر آینده را به تصویر می‌کشند. اگر تخیل‌مان را بیشتر به کار بیاندازیم، حتی شاید بتوانیم خودمان را در سیاره‌ای دیگر و در شهری از یک تمدن بیگانه تصور کنیم.

منبع: / خبر فارسی/فرادید/آخرین خبر/ برترینها