۵ نکته مهم برای درست کردن ماست خانگی غلیظ و خامه‌ای
۵ نکته مهم برای درست کردن ماست خانگی غلیظ و خامه‌ای

ماست‌های بازاری و پاستوریزه معمولا پر چرب و دارای مواد نگهدارنده هستند، به همین دلیل عده‌ای ترجیح می‌دهند که از ماست‌های محلی یا ماست خانگی استفاده کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مصرف روزانه شیر و فراورده‌های لبنی به دلیل داشتن کلسیم فراوان برای سلامتی بدن و به خصوص داشتن استخوان‌های قوی بسیار ضروری است. ماست یکی از پر طرفدارترین چاشنی‌های کنار غذاست که در سفره ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد.ماست یکی از فرآورده‌های لبنی خوشمزه و بسیار محبوب است که همراه با بسیاری از غذاهای ایرانی سرو می‌شود و برای کودکان نیز مفید است. 
اگر طرفدار طعم اصیل ماست خانگی هستید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا آموزش تهیه ماست خامه‌ای و غلیظ را در منزل را با روشی بسیار ساده همراه با ارائه نکات مهم برای درست کردن ماست خانگی با شما به اشتراک بگذاریم.
مواد لازم برای تهیه ماست خانگی
شیر: ۲ کیلو
ماست برای مایه: ۳ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه ماست خانگی و خامه ای
مرحله اول: برای شروع کار ابتدا نشاسته ذرت را با دو ملاقه شیر مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا نشاسته ذرت حل شود؛ سپس مخلوط شیر و نشاسته را به بقیه شیر اضافه کنید.
مرحله دوم: شیر را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت اجاق گاز بگذارید و اجازه بدهید شیر به جوش بیاید؛ سپس شیر را هم بزنید و بعد از جوشیدن اجاق گاز را خاموش کنید.
مرحله سوم: اجازه بدهید شیر از حرارت بیفتد؛ وقتی حرارت شیر به حدی رسید که انگشت شما تحمل داغی آن را داشت، ماست را با مقداری شیر حل کنید تا با شیر هم دما شود؛ سپس به ظرف شیر اضافه کنید. حالا شیر مایه زده را با ملاقه داخل لیوان‌های شیشه‌ای و نشکن بریزید تا جایی که سر لیوان کمی خالی باشد.
مرحله چهارم: لیوان‌ها را داخل قابلمه بچینید و قابلمه را تا نصف پر از آب جوش کنید، طوری که آب جوش تا نیمه لیوان‌ها بالا بیاید. نیازی نیست قابلمه روی اجاق گاز باشد. درب قابلمه را با دمکنی بپوشانید و سه ساعت زمان بدهید تا لیوان‌ها داخل قابلمه بمانند و ماست ببندد. بعد از گذشت این مدت لیوان‌های ماست را به یخچال منتقل کنید، یک روز بعد می‌توانید آن را سرو کنید. نوش جان.

۵ نکته مهم برای تهیه ماست خانگی
۱- برای تهیه ماست خانگی بهتر است از شیر‌های محلی استفاده کنید که چربی طبیعی دارند. شیر‌های محلی را می‌توانید از فروشگاه‌های لبنیات محلی مطمئن تهیه کنید. اگر از شیر پاستوریزه استفاده می‌کنید، حتما شیر پرچرب تهیه کنید تا ماست سفت‌تری داشته باشید.
۲- سعی کنید حتما شیر را داخل قابلمه رویی بجوشانید؛ زیرا شیر داخل قابلمه رویی ته نمی‌گیرد.
۳- ظرفی که می‌خواهید داخل آن ماست بزنید، بهتر است سفالی باشد؛ اگر ماست را داخل ظرف پلاستیکی درست می‌کنید، حتما وقتی شیر از حرارت افتاد، آن را توی ظرف خالی کنید.
۴- ماستی که برای مایه استفاده می‌کنید، بهتر است ماست معمولی باشد. اگر از ماست پاستوریزه استفاده می‌کنید، سعی کنید ماست پرچرب ساده باشد و از ماست‌های یونانی، هم زده یا چکیده و بسیار پرچرب برای مایه زدن استفاده نکنید.
۵- برای اینکه بفهمید چه دمایی برای مایه زدن شیر مناسب است، نیم ساعت بعد از خاموش کردن قابلمه شیر، دست‌تان را خوب بشویید و انگشت‌تان را داخل شیر فرو کنید. اگر انگشت شما به مدت ده ثانیه توانست گرمای شیر را تحمل کند؛ یعنی شیر برای مایه زدن آماده است.