اهمیت فرزند آوری در اسلام+ فایل صوتی
اهمیت فرزند آوری در اسلام+ فایل صوتی

از نظر اسلام داشتن فرزند و باقی گذاشتن نسل برای هر مسلمانی یک امر پسندیده و نیکو است. شایسته نیست هیچ مسلمانی با اختیار خود بدون فرزند و ذریه بماند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من فرزندان، نعمت‌ها و رحمت‌های الهی نزد والدین هستند، والدین می‌توانند با استفاده صحیح از آن‌ها پلی برای ارتباط با خداوند خودشان درست کنند.
نگاه به فرزند تنها نگاه دنیوی نیست، فرزند صالح هم به درد دنیا می‌خورد هم آخرت. فرزند در دنیا و آخرت نور چشم است.
هیچ فرقی بین فرزند دختر و پسر نیست ، چون هر دو از طرف خداوند هستند. قرآن کریم عطای فرزند را نعمت و رحمتی از طرف خداوند به بندگان می‌داند و تاکید می‌کند که این امر به خواست و اراده خداوند تحقق می‌یابد. 
للهِ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ یَخْلُقُ مَا یَشَاءُ ۚ یَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ إِنَاثًا وَیَهَبُ لِمَنْ یَشَاءُ الذُّکُورَ. تنها خدا راست ملک آسمان‌ها و زمین، هر چه بخواهد می‌آفریند، به هر که خواهد فرزندان اناث (دختر) و به هر که خواهد فرزندان ذکور (پسر) عطا می‌کند. (۱) 
فرزند چه پسر باشد چه دختر هر دو هدیه الهی و آسمانی هستند که خداوند نصیب ما کرده است. 
دعا برای طلب فرزند
در متون دینی ما، فرزند آوری مبتنی بر دعا و نیایش و طلب از خداوند منان است و بندگان مومن این درخواست را جزء دعا‌های اساسی خود قرار می‌دهند و برای آن در زندگی خودشان، ارزش و جایگاه خاصی قائل هستند. 
وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا؛ و آنان هستند که گویند: پروردگارا، ما را زنان و فرزندانی مرحمت فرما که مایه چشم روشنی ما باشند، و ما را (سر خیل پاکان و) پیشوای اهل تقوا قرار ده. (۲) 
رهبر انقلاب: هر چیزی را از خدا بخواهید؛ حتی بند کفش را، حتی کوچکترین اشیاء را و حتی قوت روزانه خود را. بگذارید این منِ دروغینِ عظمت یافته در سینه ما -که می‌گوییم «من» و خیال می‌کنیم مجمع نیرو‌ها ما هستیم- بشکند. این «من» انسان‌ها را بیچاره می‌کند. (۳) 
در همه‌ی کار‌ها باید از خداوند درخواست کنیم و داشتن فرزند بیشتررا از خداوند طلب کنیم. 
در قرآن کریم، ماجرای درخواست و دعای حضرت زکریا برای داشتن فرزند را چنین شرح می‌دهد. 
وَزَکَرِیَّا إِذْ نَادَى رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِی فَرْدًا وَأَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ ﴿۸۹﴾ و زکریا را [یاد کن]هنگامى که پروردگار خود را خواند پروردگارا مرا تنها مگذار و تو بهترین ارث برندگانى فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَوَهَبْنَا لَهُ یَحْیَى وَأَصْلَحْنَا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ کَانُوا یُسَارِعُونَ فِی الْخَیْرَاتِ وَیَدْعُونَنَا رَغَبًا وَرَهَبًا وَکَانُوا لَنَا خَاشِعِینَ ﴿۹۰﴾ پس [دعاى]او را اجابت نمودیم و یحیى را بدو بخشیدیم و همسرش را براى او شایسته [و آماده حمل]کردیم، زیرا آنان در کارهاى نیک شتاب مى نمودند و ما را از روى رغبت و بیم مى خواندند و در برابر ما فروتن بودند. (۴) 

درخواست از خداوند داشته باشید و مطمئن باشید که خداوند بهترین‌ها را برای شما رقم خواهد زد. 
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی وَهَبَ لِی عَلَى الْکِبَرِ إِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ ۚ إِنَّ رَبِّی لَسَمِیعُ الدُّعَاءِ.. ستایش خدای را که به من در زمان پیری دو فرزندم اسماعیل و اسحاق را عطا فرمود (و درخواست مرا اجابت کرد) که پروردگار من البته دعای بندگان را شنواست. (۵) 
نکته مهم و اساسی که در قرآن کریم وجود دارد، توجه به زاد و ولد انسان‌های شایسته و مؤمن است؛ به عبارت دیگر آن‌چه که اهمیت دارد، افزایش تعداد جمعیت نیکوکاران و صالحان است.
اهمیت طلب فرزند بخاطر این است که استمرار انسان است نه فقط اینکه اسم ما را زنده کند، اگر فرزند صالح تربیت کنیم، پرونده عمل ما بسته نمی‌شود و پس از مرگ ما هم خوبی برای ما می‌آید. 
 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) در حدیثی بیان فرموده است: ایشان می‌فرماید: اذا مات الانسان انقطع عمله الا من ثلاث: صدقه جاریه، او علم ینتفع به، او ولد صالح یدعو له؛ هرگاه انسان بمیرد، عملش هم قطع می‌شود، مگر از سه راه: صدقه جاریه، یا عملی که از آن سود می‌برند، یا فرزند شایسته‌ای که برای او دعا می‌کند. (۶) بنابراین فرزند صالح، هم مایه زینت در دنیا و هم باقیات صالحات برای آخرت محسوب می‌شود البته تربیت فرزند صالح، کار پر مشقت و زمان بر است. 
بیانات مقام معظم رهبری  (حفظه الله): مسئله جمعیّت را جدّی بگیرید! جمعیّت جوان کشور دارد کاهش پیدا می‌کند. یک جایی خواهیم رسید که دیگر قابل علاج نیست؛ یعنی مسئله جمعیّت از آن مسائلی نیست که بگوییم حالا ده سال دیگر فکر می‌کنیم؛ نه، اگر چند سال بگذرد، وقتی نسل‌ها پیر شدند، دیگر قابل علاج نیست (۷)
خانواده‌ها و جوان‌ها باید تولیدِ مثل را زیاد کنند. باید نسل را افزایش دهند.
این محدود کردن تعداد فرزندان در خانه‌ها – به این شکلی که امروز هست – خطاست!؛ این نسل جوانی که امروز ما داریم، اگر در ده سال آینده، بیست سال آینده و در دوره‌ها و مرحله‌های آینده این کشور بتوانیم آن را حفظ کنیم، همه مشکلات کشور را این‌ها حل می‌کنند (۸)

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پی نوشت
[۱]قرآن کریم، سوره شورا، آیه ۴۹
[۲]قرآن کریم، سوره فرقان، آیه ۷۴
[۳]بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در خطبه‌های نمازجمعه مورخ: ۱۳۷۳/۱۱/۲۸
[۴]قرآن کریم، سوره انبیاء، آیه ۸۹ و ۹۰
[۵]قرآن کریم، سوره ابراهیم، آیه ۳۹
[۶]محمدبن‌حسن حرعاملی، میرزاحسین نوری، وسائل الشیعه، جلد ۱۳، قم: جماعه مدرسین حوزه علمیه قم، موسسه نشر‌اسلامی، سال ۱۳۸۴، صفحه ۲۹۲
[۷]بیانات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، مورخ: ۱۳۹۲/۹/۱۹
[۸]بیانات مقام معظّم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (حفظه الله) در اجتماع مردم بجنورد، مورخ: ۱۳۹۱/۷/۱۹