چرم وگان هم راهی بازار شد!
چرم وگان هم راهی بازار شد!

یک استارتاپ هلندی موفق به تولید چرم از سیب‌های دور ریز شده و توانسته با این چرم گیاهی محصولات قابل مصرف برای دنیای مد و لباس ارایه دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، سوپردرای و نایک از جمله برند‌های بزرگ در حوزه مد هستند که به تولید کفش‌های وگان روی آورده‌اند. در سال ۲۰۲۱، کالا‌های چرمی به ارزش ۲۵۰ میلیارد یورو تنها در صنعت مد به فروش رسیده است و این در حالی است که تولید چرم با رنج و عذاب حیوانات، جنگل‌زدایی و مصرف زیاد آب همراه است برای مثال برای پردازش یک پوست گاو به ۱۰۰ هزار لیتر آب نیاز دارد.
 
اما در بیشتر موارد وگان به سادگی به معنای چرم مصنوعی است و چرم مصنوعی صد در صد پلاستیکی است، اما چکمه‌های گیاهی استارتاپ «A Perfect Jane» از پلاستیک ساخته نشده‌اند. این برند کفش هلندی کفش‌های باکیفیت خود را از چرم سیب می‌سازد. در این خبر سایت آی او با «سوزان هارپر» بنیانگذار این استارتاپ که هدفش تولید چرم سیب است، صحبت کرده است.
چگونه به ایده استفاده از چرم سیب رسیدی؟من همه چیز را امتحان کردم: ذرت، قارچ و حتی آناناس. این‌ها به اندازه کافی برای چکمه قوی نبودند. چکمه روی یک ماشین کشیده می‌شود و برای تولید آن به کشش زیادی نیاز است. سرانجام به فکر کارخانه‌ای در بولزانو ایتالیا رسیدم. باغ‌های سیب زیادی در آن منطقه وجود دارد. سیب‌هایی که زودتر از موعد از درخت می‌افتند پوسیده می‌شوند. این برای طبیعت مضر است، زیرا یک فرآیند بسیار شیمیایی است. هانس پارت، بنیانگذار فرومات، این را دید و فکر کرد: باید برای این قضیه کاری انجام دهم. سپس به جمع آوری آن سیب‌ها پرداخت تا ببیند آیا می‌تواند آن‌ها را به جایگزینی برای چرم سنتی تبدیل کند یا خیر.فرایند ساختن چرم از سیب چگونه است؟سیب به صورت تفاله آسیاب می‌شود. سپس آن خمیر را می‌گذاریم تا خشک شود و به فیبر خام تبدیل شود. این محصول به دست آمده سپس با پلی‌اتیلن ترفتالات بازیافتی به شکل مایع مخلوط می‌شود. این کار اولین بار حدود ۱۵ سال پیش آزمایش شد و اکنون به نقطه‌ای رسیده‌اند که می‌توان از آن برای استفاده از کفش استفاده کرد.آیا این کار همیشه خوب پیش می‌رود؟در هلند، من یکی از اولین کسانی هستم که جرأت می‌کنم چکمه‌هایی از چرم سیب بسازم و باید به آنچه می‌توانم و نمی‌توانم استفاده کنم دقت کنم. در ابتدا، دفترچه راهنمای استفاده از تجهیزات را متوجه نمی‌شدم، اما اکنون می‌دانم که استحکام، گرمایش و کشش باید چه شرایطی داشته باشد. همچنین یافتن تنظیمات مناسب برای ماشین‌ها نیز مهم بود.الان در چه مرحله‌ای هستید و می‌خواهید پنج سال دیگر کجا باشید؟اکنون اوضاع خوب پیش می‌رود، اما باید گفت که پیشرفت من همیشه روند صعودی نداشته است. من شرکتم را در طول همه‌گیری کرونا راه‌اندازی کردم. کفش فروشی‌ها، کفش زیادی در انبار داشتند، چون همیشه تعطیل بودند. بانک‌ها فکر می‌کردند که من دیوانه هستم که در دوران کرونا یک کسب‌وکار خرده‌فروشی راه‌اندازی می‌کنم. بار‌ها و بار‌ها به من گفتند این کار را انجام ندهم. سپس کمپین سرمایه‌گذاری جمعی خودم را شروع کردم. اولین کفش‌هایم را در ژوئیه ۲۰۲۱ فروختم. در همان سال جایزه استارتاپ Breda را بردیم و اکنون نیز دارای گواهینامه گیاه‌خواری بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران هستیم. این دو نقطه عطف کلیدی در کار من بودند. تمرکزم را از فروش آفلاین به فروش آنلاین تغییر دادم. جاه طلبی من این است که ظرف پنج سال آینده به عنوان برند مد روز کفش‌های وگان در سراسر جهان شناخته شوم. شعار ما «راه رفتن روی گیاهان» است و همه کفش‌های ما دارای زیره سبز روشن و نشانه‌هایی از رگه‌های برگ هستند.