اختراع سنسور پوشیدنی که تصویری از قلب انسان ارائه می دهد
اختراع سنسور پوشیدنی که تصویری از قلب انسان ارائه می دهد

علائم بیماری‌های قلبی گذرا و غیرقابل پیش بینی اند و این موضوع، تشخیص آن‌ها را دشوارتر می‌کند. این امر، تقاضا برای فناوری‌های نظارتی غیر تهاجمی پیشرفته تر، فراگیر‌تر و مقرون به صرفه تر، افزایش داده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو، یک سنسور پوشیدنی را طراحی کرده اند که می‌تواند ساختار و عملکرد قلب انسان را ارزیابی کند. این دستگاه قابل حمل، که تقریباً به اندازه یک تمبر پستی است، تا ۲۴ ساعت قابل استفاده است و حتی در هنگام ورزش‌های شدید نیز کار می‌کند. بیماری‌های قلبی و عروقی، عامل اصلی مرگ و میر در جهان هستند. علائم بیماری‌های قلبی گذرا و غیرقابل پیش بینی اند و این موضوع، تشخیص آن‌ها را دشوارتر می‌کند. این امر، تقاضا برای فناوری‌های نظارتی غیر تهاجمی پیشرفته تر، فراگیر‌تر و مقرون به صرفه تر، افزایش داده است.رهبران این مطالعه گفته اند: در حال حاضر، اکوکاردیوگرام یا همان اکو قلب، به تکنسین‌های حرفه‌ای و دستگاه‌های حجیم نیاز دارد که ممکن است در برخی مناطق قابل دسترسی نباشند. این فناوری جدید، به هر کسی امکان می‌دهد تا از تصویربرداری فراصوت، استفاده کند. تصویربرداری از قلب، یک ابزار قدرتمند برای غربالگری و تشخیص علائم مشکلات قلبی، پیش از آنکه جدی شوند، است.این دستگاه قادر است با استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی، میزان خون پمپاژ شده توسط قلب را اندازه گیری کند. عدم توانایی قلب برای پمپاژ خون، ریشه بیشتر بیماری‌های قلبی عروقی است؛ و اغلب مشکلات مربوط به عملکرد قلب، تنها زمانی آشکار می‌شوند که بدن در حرکت باشد.تصویربرداری قلب، یک ابزار بالینی ضروری برای ارزیابی سلامت قلب در درازمدت است. این حسگر غیر تهاجمی جدید، اطلاعاتی را درباره فعالیت پمپاژ قلب، حتی زمانی که فرد در حال ورزش و حرکت است، ارائه می‌دهد.سنسور پوشیدنی طراحی شده، از امواج فراصوت برای تصویربرداری از چهار حفره قلب در زوایای مختلف و تجزیه و تحلیل آن‌ها به کمک فناوری هوش مصنوعی، استفاده می‌کند.محققان اضافه کرده اند: خطر رو به رشد بیماری‌های قلبی، مستلزم رویکرد‌های نظارتی پیشرفته‌تر و فراگیرتر است. ارائه جزئیات دقیق‌تر به بیماران و پزشکان، نظارت مداوم و تصاویر قلبی بلادرنگ، اساس تشخیص بیماری‌های قلبی را بهینه می‌کنند.
فناوری پوشیدنی که این تیم تحقیقاتی توسعه داده است، امکان تصویربرداری ایمن، غیرتهاجمی و باکیفیت از قلب را فراهم می‌کند و در نتیجه تصاویری با وضوح مکانی، وضوح زمانی و کنتراست بالا ارائه می‌دهد.
دانشمندان افزوده اند، این فناوری، همچنین بر برخی محدودیت‌های فناوری‌های غیرتهاجمی موجود مانند CT و PET که می‌توانند بیماران را در معرض تشعشع قرار دهند، غلبه می‌کند. یافته‌های پژوهش در مجله Nature منتشر شده است.