کشف سیستم باستانی کنترل سیل در چین
کشف سیستم باستانی کنترل سیل در چین

این سیستم کنترل سیل ۵ هزار ساله ، به ساکنان آن اجازه می‌داد به طور موثری از رودخانه‌ها برای آبیاری استفاده و با کمک سد‌ها از وقوع سیل جلوگیری کنند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، حفاری‌های جدید باستان شناسی در چین نشان می‌دهد: یک شهر باستانی ۵ هزار ساله در این کشور دارای نوعی سیستم پیشرفته جلوگیری و کنترل سیل بوده است. این سیستم سدها، خندق و تأسیسات آبیاری در ویرانه‌های یک شهر ماقبل تاریخی در سایت شی جیاهه، در استان هوبی کشف شد.

فانگ کین، رئیس مؤسسه آثار فرهنگی و باستان شناسی استان هوبی، در رابطه با کشف فوق گفت: این شهر ۳۰۰ هکتاری در مرکز چین توسط خندقی که از رودخانه‌هایی که زمانی از شهر عبور می‌کردند، احاطه شده بود.
دور جدید حفاری که سال گذشته در جریان خشکسالی شدید که رودخانه‌ها و خندق‌های محلی را خشک کرد آغاز شد. در طول این کاوش ها، باستان شناسان بقایای دو سد را در سیستم رودخانه-خندق‌های باستانی کشف کردند. فانگ در این رابطه گفت که این سد‌ها احتمالاً برای کنترل سیل و ذخیره آب برای ساکنان و کشاورزان شهر ساخته شده اند.
بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد: یکی از این سد‌ها  سیستم زهکشی Y شکل داشته است که از دو خروجی تشکیل می‌شود. حدس زده می‌شود که سرریز اصلی می‌تواند به سرعت آب را در مواقع باران شدید یا سیل تخلیه کند، در حالی که زهکش کوچکتر کنترل روزانه آب را تسهیل می‌کند. این طراحی به ساکنان این شهر باستان اجازه می‌داد که اطمینان حاصل کنند آب کافی برای استفاده در مناطق پایین دست رودخانه در دسترس است و می‌توان به کمک آن شالیزار‌های برنج را آبیاری کرد.

فانگ گفت: یافته‌های فوق نشان می‌دهد که مردم شی جیاهه ایده‌های بسیار پیشرفته‌ای در مورد حفظ آب داشتند و در استفاده از رودخانه‌ها برای حمایت از تولید و زندگی خود ماهر بودند.
باستان شناسان بر این باورند که شی جیاهه یکی از بزرگ‌ترین و ماندگار‌ترین شهر‌های ماقبل تاریخ در میان رودخانه یانگ تسه است. در این سایت تاریخی همچنین یک قربانگاه بزرگ، تعداد زیادی اشیا نفیس یشمی و تعداد بسیار زیادی جام‌های سفالی قرمز کشف شده است.
منبع: english.news.cn