روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر+ فیلم
روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر+ فیلم

این سازمان بین المللی که با هدف تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی تشکیل شد، بر اساس موافقتنامه ژنو در سال ۱۸۶۴ میلادی و به خصوص به علت تلاش ژن هنری دونان (Jean Henry Dunant) سوئیسی، «صلیب سرخ» نام گرفت.

​​​​​​​ به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، در سال ۱۸۶۲، دونان کتاب “خاطره‌ای از سولفرینو Solferino ” را شرح داد و خواستار تشکیل جمعیت‌های امدادی داوطلب برای تسکین آلام این گونه آسیب دیدگان از جنگ شد.
او چنین بیان داشت که:
“آیا نباید امکاناتی در زمان صلح و آرامش وجود داشته باشد و جمعیت‌هایی امدادی با داوطلبانی ایثارگر و کاملاً صالح تشکیل شوند که هدف شان مراقبت از زخمی‌ها در زمان جنگ باشد؟ ”
وی پیشنهاد کرد که خدمت به زخمی‌های نظامی، فعالیتی بی طرف محسوب شود و “انجمن ژنو امور عام المنفعه” با علاقه‌ی وافر از پیشنهاد وی استقبال کرد. در نتیجه، یک کنفرانس بین المللی با شرکت نمایندگان ۱۶ کشور در ژنو تشکیل شد و موافقتنامه ۱۸۶۴ میلادی برای بهبود وضع مجروحان جنگ، تدوین شد و به امضای نمایندگان دوازده دولت از کشور‌های شرکت کننده رسید.
مواردی که در این موافقتنامه پیش بینی شد، شامل موارد زیر بود:
– بی طرف شمردن متصدیان خدمات پزشکی نیرو‌های مسلح، رفتار انسانی با زخمی ها، بی طرفی غیر نظامیانی که داوطلبانه به کمک مجروحان جنگ می‌شتابند، علامتی بین المللی به منظور مشخص ساختن اعضا و وسایلی که در این راه به کار می‌روند که بر اساس ملیت دونان و به تقلید از پرچم سوئیس، به شکل صلیبی سرخ بر زمینه‌ای سفید انتخاب شد.
در سال ۱۹۶۳ میلادی، در ۸۸ کشور جهان، جمعیت‌های ملی صلیب سرخ پدید آمد.
همچنین دو گروه بین المللی دیگر که مرکز آن‌ها نیز در ژنو بود، دایر شد:
یکی “کمیته بین المللی صلیب سرخ” که در سال ۱۸۶۳ میلادی تأسیس شد و از ۲۵ نفر از بزرگان سوئیسی تشکیل شده بود که هنگام جنگ به عنوان میانجی بی طرف خدمت کنند.
دوم “اتحادیه جمیعت‌های صلیب سرخ” بود که در سال ۱۹۱۹ میلادی تاسیس شد و هدفش کمک‌های متقابل و همکاری و توسعه فعالیت‌های مربوطه در زمان صلح بود. فعالیت صلیب سرخ بین المللی از پایان جنگ جهانی دوم توسعه فراوانی یافت.

 
هلال احمر
در سال ۱۸۷۶ میلادی، دولت عثمانی (ترکیه) به جای استفاده از نشان صلیب سرخ از معکوس رنگ‌های پرچم خود، یعنی هلال ماه قرمز رنگ (هلال احمر) در زمینه سفید برای جمعیت ملی خود استفاده کرد. از آن به بعد در کشور‌های اسلامی به جای صلیب سرخ، هلال احمر به عنوان نماد این سازمان به کار گرفته شد.
جایگاه جمعیت هلال احمر از نظر عرف بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است. در حال حاضر صلیب سرخ و هلال احمر بین‌المللی بزرگ‌ترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امداد رسانی جهانی را تشکیل می‌دهد.
امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیار‌های سنجش میزان فعالیت‌های بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور، وضعیت جمعیت ملی صلیب سرخ و یا هلال احمر و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن است.
کمیته بین المللی صلیب سرخ (ICRC)، که مقر آن در ژنو (سوئیس) قرار دارد، سازمانی است بی طرف، بی غرض و مستقل که وظیفه منحصراً بشردوستانه آن عبارت است:
حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت داخلی، و یاری رساندن به آن ها. فعالیت‌های کمیته بین المللی بر پایه مقررات حقوق بشردوستانه استوار است و در موارد سیاسی، دینی و عقیدتی بی طرف است.
شعار سال ۲۰۲۳ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمرروز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر روزی است که به‌خاطر بزرگداشت روحیه انسان دوستانه و به رسمیت شناختن فعالیت‌های افرادی که در جوامع مختلف خود تفاوت ایجاد می‌کنند، جشن گرفته می‌شود. شعار امسال روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر این است: «همه کار‌هایی که انجام می‌دهیم از قلب است.»
 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: tebyan.net