ساخت الکترود مغزی منعطف برای درمان صرع
ساخت الکترود مغزی منعطف برای درمان صرع

در درمان صرع و سایر اختلالات عصبی، پزشکان گاهی اوقات آرایه‌هایی از الکترود‌های محرک را روی سطح مغز بیمار کاشت می‌کنند. ساخت یک سیستم رباتیک نرم جدید اجازه می‌دهد تا آن الکترود‌ها به مراتب کمتر از همیشه تهاجمی باشند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، مشکل کاشت الکترود‌های متصل در این واقعیت نهفته است که بخش نسبتاً بزرگی از جمجمه باید در این فرآیند برداشته و سپس جایگزین شود؛ بنابراین بسیار بهتر است اگر فقط یک سوراخ کوچک برای این کار در سر ایجاد شود.

با در نظر گرفتن این چالش، دانشمندان مؤسسه تحقیقاتی EPFL سوئیس، یک آرایه الکترود با قابلیت تورم ساخته شده از یک الاستومر نرم زیست سازگار، با شش بازوی مارپیچی شکل که مانند گلبرگ‌های یک گل پیچ خورده است، طراحی کردند. گفتنی است که هر بازو دارای چندین الکترود طلا در قسمت زیرین خود است.
در ابتدا، دستگاه در داخل یک لوله استوانه‌ای به سمت بیرون تا می‌شود. سپس انتهای آن لوله از طریق یک سوراخ ۲ سانتی متری در جمجمه وارد فضای ۱ میلی متری بین مغز و جمجمه می‌شود. سپس یک مایع بی ضرر به داخل آرایه پمپ شده و باعث می‌شود هر یک از بازو‌های آن به طور متوالی متورم شوند و به آرامی در داخل جمجمه شکل بگیرند.
هنگامی که این فرآیند کامل شد، آرایه‌ای به شکل گل، ناحیه‌ای به پهنای ۴ سانتی‌متر از قشر مغز را می‌پوشاند، حتی اگر از سوراخی به اندازه نصف آن عبور کرده باشد. از آنجایی که بازو‌های این آرایه در حین باد شدن به سمت راست می‌چرخند، الکترود‌های موجود در قسمت زیرین آن‌ها با بافت مغز تماس کامل پیدا می‌کنند.
این فناوری قبلاً با موفقیت بر روی خوک‌های مینیاتوری آزمایش شده و اکنون شرکت اسپین آف در حال تجاری سازی آن است. با توسعه بیشتر این دستگاه، اندازه سوراخ در جمجمه و آرایه الکترود مستقر شده احتمالاً به ترتیب کاهش و افزایش خواهند یافت.
مقاله‌ای در مورد این مطالعه که پروفسور استفانی لاکور (Stéphanie Lacour) آن را هدایت کرده، اخیراً در مجله Science Robotics منتشر شده است.
مترجم: سامیه خسروی زادهمنبع: EPFL