آرامش ؛ مهمترین ثمره ازدواج +فیلم
آرامش ؛ مهمترین ثمره ازدواج +فیلم

در سایه ازدواج، ثمرات متعددی نصیب زن و مرد و جامعه خواهد شد. یکی از مهمترین فوائد ازدواج، رسیدن به آرامش است.

​​​​​​​به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، گمگشته امروز بشر در زندگی، آرامش است که پیوسته برای رسیدن به آن، تمام تلاش و کوشش خود را به کار می‌بندد. چه مشخصه‌هایی سبب می‌شود تا یک ازدواج؛ موجب آرامش انسان شود؟ همراه ما باشید.
در سایه تامین نیاز‌های زن و مرد در زندگی مشترک، آرامش رخ خواهد داد.
خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:
وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون‏[۱] و از نشانه‌های او اینکه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید، و در میانتان محبت و رحمت قرار داد. به یقین در این نشانه‌هایی است برای گروهی که تفکر می‌کنند.
عوامل ایجاد آرامش در ازدواج
مهمترین عواملی را که می‌توان مسبب آرامش زوجین محسوب نمود به قرار زیر است:
مهر و محبت
شاید مهر و محبت در میان دوستان غیرهمجنس نیز وجود داشته باشد. اما جنس مهر و محبتی که در میان همسران رخ می‌دهد. متفاوت است. این مهر و عاطفه موهبتی الهی است [۲]که در راستای استحکام خانواده و آرامش همسران در میانشان واقع می‌شود.
وقتی زن و مرد زندگی مشترک را با یکدیگر عاشقانه آغاز نموده و متعهد می‌شوند تا پایان عمر به یکدیگر وفادار باشند، مسلما مهر و محبتی شدید بینشان برقرار بوده است. این مهر و محبت، با ازدواج فزونی می‌یابد. زیرا با استمرار زندگی مشترک و تامین مصالح یکدیگر، علاقه بینشان روز به روز تشدید شده و دلبستگی و واببستگی بینشان رخ خواهد داد و با در کنار هم بودن به آرامش می‌رسند.

تکامل
هر کدام از مرد و زن از جنسی متفاوت با ویژگی‌ها و مشخصه‌های خاص خود آفریده شده اند که با صورت گرفتن ازدواج و امتزاج این ویژگی ها، تشکیل یک زوج کامل را خواهند داد. بنابراین؛ ازدواج سبب می‌شود تا نقیصه‌های هر کدام از زن و مرد با بهرمندی از وجود همسرش جبران شود و این امر؛ موجب آسایش خاطر و به آرامش رسیدن هر دو خواهد شد.
به عنوان مثال، مرد از قدرت بدنی بالایی برخوردار بوده و قادر است با انجام کار خارج از منزل، به تهیه احتیاجات زندگی خود و همسرش بپردازد. در مقابل، زن با ویژگی خدادادی مهر و عطوفت، قادر است تا وظیفه مراقبت از فرزندان را به نحو احسن انجام دهد.
تامین نیاز‌ها
ازدواج فقط برطرف کننده نیاز جنسی طرفین نبوده بلکه به تامین دامنه گسترده‌ای از نیاز‌های زوجین می‌انجامد. تامین نیاز‌های اساسی مانند نیاز به عشق، محبت، صمیمیت و دلبستگی با ازدواج برطرف شده و حتی نیاز‌هایی مانند نیاز‌های فیزیولوژیک، امنیت، احترام و عزت نفس با تشکیل خانواده به نحو احسن تامین خواهد شد.
همچنین؛ در دورانی پیری که معمولا افراد نیاز به رسیدگی و مراقبت دارند، برخورداری از مراقبت و رسیدگی فرزندان، سرگرم شدن با نوه‌ها و شیرینی مشاهده پیشرفت فرزندان، همه در سایه ازدواج برای انسان رخ خواهد داد.
ازدواج سبب می‌شود تا دسته‌ای از نیاز‌ها که ارضای آن به دست همسر نبوده نیز تامین شود. به عنوان مثال، استقلال طلبی که در سنین جوانی در مردان ایجاد می‌شود، به وسیله ازدواج تامین و ارضاء می‌شود و در سایه تامین صحیح نیازها، آرامش برای انسان رخ خواهد داد.

قرآن کریم با بیانی لطیف مسئله تامین شدن نیاز‌ها به وسیله همسر را با تعبیر لباس بازگو فرموده و می‌فرماید:
هن لباس لکم و انتم لباس لهن [۳]زنان لباس شما هستند و شما لباس آنها.
لباس از یکسو، انسان را از سرما و گرما و خطر برخورد اشیاء با بدن حفظ می‌کند، و از سویی دیگر، عیوب او را می‌پوشاند، و از سوی سوم، زینتی است برای تن آدمی؛ لذا تشبیه آیه فوق اشاره به تمام این نکات دارد[۴] .
زوجین، یکدیگر را از انحرافات حفظ کرده، عیوب هم را پوشانده و هر یک با پوشش کاستی‌های دیگری، زینتی برای او محسوب شده و وسیله راحتی و آرامش یکدیگر را مهیا می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

پی نوشت
[۱]سوره روم، آیه ۲۱.
[۲]سوره روم، آیه ۲۱.
[۳]سوره بقره، آیه ۱۸۷.
[۴]ناصر مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، ۱۳۸۰، ذیل سوره بقره آیه ۱۸۷.
منابع
قرآن کریم
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج ۷۳، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ق.
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران: اسلامی، ۱۳۸۰.