رنگ مورد علاقه تان نشان دهنده شخصیت شماست!
رنگ مورد علاقه تان نشان دهنده شخصیت شماست!

تحقیقات انجام گرفته در دهه‌های اخیر، به شخصیت شناسی افراد از روی رنگ‌های مورد علاقه، پرداخته است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، نتایج مطالعات مختلف در طول چندین سال نشان داد که رنگ مورد علاقه‌ی هر فرد، نشاندهنده‌ی شخصیت، اخلاق کاری و انگیزه‌ی او است. سالهاست که روانشناسی رنگ، در بازاریابی و مارک‌های تجاری مورد توجه قرار می‌گیرد، اما رنگ‌ها علاوه بر ایجاد احساسات، می‌توانند درک و شخصیت ما را هم شکل دهند.

بطور مثال اگر دوست داشته باشید که لباس رنگ قرمز بپوشید نشانه این است که شما یک فرد مقتدر و مسلط هستید. اما رنگ‌های دیگری هم هستند که رفتار و اخلاق شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند و روی دیگران هم تاثیر می‌گذارد.
مطالعات و آزمایشات مختلف در طول سال‌های ۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و اخیراً در سال ۲۰۱۹، به ما درک بیشتری از شخصیت شناسی بر اساس انتخاب رنگ داده است.

۱-قرمز
قرمز یک انتخاب جسورانه است که با هیجان، عشق، خطر، انرژی و عمل مرتبط است. رنگ قرمز یک رنگ تحریک کننده است و می‌تواند احساسات شدیدی در مخاطب ایجاد کند .
ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ قرمز علاقمند هستند: جسور / هیجان طلب/ عاشق ماجراجویی/ انجام کار‌ها از روی انگیزه و بدون فکر قبلی

۲-نارنجینارنجی اغلب نمایانگر خلاقیت، خوشبختی، آزادی و موفقیت است. بازاریابان ممکن است از این رنگ برای جلب توجه مشتریان یا نوشتن یادداشت‌های مهم در وب سایت خود استفاده کنند.اما رنگ نارنجی به اندازه رنگ قرمز، پررنگ و فریبنده نیست.
ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ نارنجی علاقمند هستند: پرانرژی و بامزه، بصورتی که مورد تحسین دیگران قرار می‌گیرند/ اجتماعی و احتمالا برون گرا/ لذت بردن از غرق شدن در یک مکالمه/ شاد و بشاش/ علاقه به میزبانی در مهمانی‌ها یا رویداد‌ها/ علاقمند به غوطه ور شدن در کار‌ها و انجام آن‌ها به نحو صحیح/ روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات: همه نکات کاربردی
۳-زرد
رنگ زرد تداعی کننده‌ی خوشبختی، مثبت اندیشی و آفتاب گرم تابستان است. بسیاری از مارک‌ها از رنگ زرد در لوگوی خود استفاده می‌کنند تا احساس شادی و نشاط را به مخاطبان خود القا کنند. 
ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ زرد علاقمند هستند: داشتن روحیه مثبت / خوش بین/ شاد و بشاش/ بی پروا/ القای حس آرامش به اطرافیان/ خوش خنده بودن (این افراد خنده‌های خود را به اطرافیان شان منتقل می‌کنند)
۴-آبی
آبی یک رنگ باثبات، هماهنگ، صلح آمیز و قابل اعتماد است. مارک‌هایی که می‌خواهند دوام، مقاومت و قابلیت اطمینان کالا‌های خود را به نمایش بگذارند، از رنگ آبی در لوگوی خود استفاده می‌کنند. بسیاری از شرکت‌های رایانه‌ای معروف (Dell و HP) و وب سایت‌ها (فیس بوک و توییتر) به دلیل داشتن لوگو‌های سفید و آبی بیشتر شناخته شده اند.

ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ آبی علاقمند هستند:مورد اعتماد/ قابل اطمینان/ ملایم/ دلسوز/ صلح جو/ وفادار/ قویاین افراد دوست دارند که بهترین راه را برای مدیریت یک کار انتخاب کنند و در صورت بروز موانع، خود را با شرایط وقف می‌دهند.
۵-سبزطبیعت و پول، دو مشخصه‌ی رنگ سبز هستند که هر دو نقش مهمی در جهان دارند. رنگ سبز بیانگر رشد، باروری، سلامتی، ثروت، تندرستی و سخاوت است. رنگ سبز در برخی از فرهنگ‌ها معنای مثبتی ندارد و نشاندهنده‌ی دشمنی و حسادت است.
ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ سبز علاقمند هستند:بی غرور و خاکی/ واقع بین/ عاشق مشاوره دادن/ عاشق کمک کردن به دیگران/ علاقه به فضای باز و حفظ تعادل در زندگی
۶-رنگ بنفش
رنگ بنفش را می‌توان به سلطنت، قدرت، امتیاز، خرد و معنویت نسبت داد. بنفش می‌تواند معنای منفی هم داشته باشد، زیرا باعث القای حس ناامیدی یا تکبر می‌شود. به همین دلیل است که در تبلیغات یا دکوراسیون ها، بنفش را با یک رنگ گرمتر مانند سفید ترکیب می‌کنند.
ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ بنفش علاقمند هستند: زودرنج/علاقمند به چیز‌های منحصر به فرد/ داشتن سلایق غیرعادی (مثلا علاقه به موسیقی‌هایی که معمولا کمتر کسی از آن لذت می‌برد)/ خلاق
۷-صورتیرنگ صورتی اغلب تداعی کننده‌ی زنانگی، بازیگوشی و عشق است. در بسته بندی اسباب بازی‌ها یا مارک‌های کودکانه، رنگ صورتی زیادی بکار می‌رود تا به نوعی حس بازیگوشی و سرگرم کننده بودن را به مشتری القا کند. مارک‌های دیگر (به عنوان مثال Victoria Secret) این رنگ را به معنای چیزی زیبا، سرگرم کننده، بازیگوش و جذاب نشان داده اند.
ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ صورتی علاقمند هستند: سرگرم کننده/بازیگوش/ ساده و بی تکلف/ بروز احساسات و بی پروایی از ابراز آن‌ها/ اهمیت زیاد به عشق و خانواده
۸-سفید
رنگ سفید اغلب تداعی کننده‌ی پاکی است. در فرهنگ‌های غربی، رنگ سفید برای عروسی‌ها و بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، چون نشان دهنده پاکی، تمیزی و نظم است.

ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ سفید علاقمند هستند: آرام/ صلح جو/ بی گناه و معصوم/ ساده و بی ریا/ علاقه به تمیزی و نظم
 ۹-مشکی رنگ مشکی می‌تواند تداعی کننده‌ی جسارت، منحصر به فرد بودن، رمز و راز، دسیسه و قدرت باشد. اما همچنین به معنای ناراحتی، تاریکی، غم، درد یا اندوه هم هست.
ویژگی‌های شخصیتی افرادی که به رنگ مشکی علاقمند هستند:جسور/ ریسک پذیر/ تکانشی (انجام کار یا عملی بدون فکر قبلی)/ جدی/ قوی و مورد احترام دیگران بودن/قابل اعتماد
 
منبع: نمناک/هنرفردی/ تابناک/ خبرنامه