روشهای پیشگیری از سرطان معده
روشهای پیشگیری از سرطان معده

سرطان معده چهارمین سرطان شایع در جهان است. پیشگیری از این بیماری قطعی نیست و فقط احتمال ابتلا به آن را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، سرطان معده چهارمین سرطان شایع در جهان است. به دلیل شیوع بالای این سرطان، بسیاری از افراد به دنبال راه‌هایی برای جلوگیری از سرطان معده هستند. خوشبختانه با اقداماتی که در چند سال اخیر صورت گرفته، شیوع این سرطان در آمار جهانی کاهش پیدا کرده است. البته به‌هیچ‌وجه نمی‌توان گفت با انجام اقدامات پیشگیرانه احتمال ابتلا به این بیماری به صفر می‌رسد. اما این اقدامات می‌توانند شانس ابتلا به سرطان معده را کاهش دهند.
بیشتر بدانید؛ سرطانی که نشانه اش نفخ معده است
 پیشگیری از سرطان معده برای افرادی که در خانواده خود سابقه این سرطان را دارند، بسیار مهم است. اگر شما هم چنین دغدغه‌ای دارید و می‌خواهید قبل از بروز هر مشکلی برای سلامت معده خود اقدام کنید، در این مطلب همراه ما باشید. 

هیچ یک از روش‌های پیشگیری از سرطان معده نمی‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را از بین ببرد. اما آمار نشان می‌دهد افرادی که این نکات را جدی گرفته و سبک زندگی سالمی دارند، کمتر دچار سرطان معده می‌شوند.
برای پیشگیری از این سرطان یا تشخیص در مراحل اولیه حتما سبک زندگی سالمی را انتخاب کنید و در صورت وجود علائم مشکوک به دکتر گوارش، متخصص انکولوژی یا دکتر داخلی مراجعه کنید. 

راه‌های پیشگیری از سرطان معده 
پیشگیری از سرطان معده با رعایت رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی، ترک سیگار و الکل و درمان بیماری‌ها و عفونت معده امکان‌پذیر است. برخی عوامل ژنتیکی و بیماری‌ها در ابتلا به سرطان معده نقش دارند.
۱. رژیم غذایی سالم
مهم‌ترین موردی که در ابتلا به سرطان معده تاثیر دارد، تغذیه است. متاسفانه امروزه به دلیل مشغله زیاد رژیم غذایی بسیاری از افراد ناسالم است و فست‌فودها جزء وعده های اصلی شده است 

مصرف میوه و سبزیجات تازه/ جایگزین کردن گوشت‌های مفیدمانند مرغ و ماهی / کاهش مصرف غذا‌های دودی  می تواند در پیشگیری از سرطان معده موثر باشد.
۲. ترک سیگار
سیگارکشیدن احتمال ابتلا به سرطان‌های مختلف از جمله سرطان معده و سرطان ریه را افزایش می‌دهد. افرادی که سیگار مصرف می‌کنند، بیشتر در قسمت بالای معده (نزدیک مری) دچار تومور‌های سرطانی می‌شوند. همچنین قرارگرفتن در معرض دود سیگار شخص دیگر نیز ممکن است باعث مشکل شود.
 
۳. درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری
هلیکوباکترپیلوری جز باکتری‌های رایج است. اما این باکتری باعث عفونت در همه افراد نمی‌شود. هلیکوباکتری پیلوری در برخی افراد می‌تواند معده و دستگاه گوارش را آلوده کند و باعث ایجاد زخم معده شود. زخمی که به دلیل ابتلا به عفونت هلیکوباکترپیلوری ایجاد می‌شود، احتمال دارد سرطانی شود. 
به نقل از cancer.gov در رابطه با درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری:
برخی از مطالعات نشان می‌دهد که درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری با آنتی‌بیوتیک‌ها خطر ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد. یک مطالعه نشان داد که درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری با آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتامین‌ها و مکمل‌ها ممکن است تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان معده را کاهش دهد. مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری با آنتی‌بیوتیک‌ها تعداد مرگ‌ومیر ناشی از سرطان معده را کاهش می‌دهد یا از بدتر شدن تغییرات در پوشش داخلی معده که می‌تواند منجر به سرطان شود، جلوگیری می‌کند.
۴. کاهش وزنیکی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان معده چاقی است. اگر اضافه‌وزن دارید، سعی کنید با ورزش و رژیم غذایی سالم وزن خود را به حد متناسب برسانید.
۵. فعالیت بدنی و ورزش متوسط یا شدیدفعال‌بودن و تناسب‌اندام برای سلامت کلی بدن ضروری بوده و برای جلوگیری از سرطان‌ها مختلف توصیه می‌شود. ورزش را به‌عنوان یک عادت روزانه در برنامه خود قرار دهید.
۶. عدم مصرف الکلمصرف زیاد الکل احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد. به همین دلیل برای پیشگیری از سرطان معده باید مصرف الکل را تا حد ممکن کاهش داده یا از مصرف آن اجتناب کنید.
۷. تغذیه نوزاد با شیر مادر
تحقیقات نشان می‌دهد، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، سلامتی بیشتری دارند. این نوزادان در کوتاه‌مدت یا بلندمدت کمتر به انواع بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. شیر مادر باعث سلامت دستگاه گوارش شده و احتمال بیماری‌های معده از جمله سرطان معده را در آینده کاهش می‌دهد. همچنین این نوزادان در کودکی و بزرگسالی کمتر دچار بیماری‌هایی مانند آسم، دیابت نوع ۱ و چاقی می‌شوند.
۸. پیشگیری از سرطان معده در طب سنتیدر طب سنتی برای جلوگیری و درمان سرطان معده و روده توصیه‌هایی می‌شود. از جمله مصرف گیاهان زیر به‌صورت دم‌نوش یا مصرف همراه غذا می‌تواند تاثیر مثبتی در سلامت دستگاه گوارش داشته باشد:
گون/ چای سبز/ عصاره دانه انگور / زرشک زینتی/ گیاه سرخ بن/ گیاه کوله‌خاس/ پنجه گربه/ چاپارال/ زردچوبه/ سیر/ پیاز.

منبع: مطلب پزشکی/ دکتر تو/ مرکز سلامت نگین آزادی