سی سخت؛ نگین گردشگری جنوب ایران+ فیلم
سی سخت؛ نگین گردشگری جنوب ایران+ فیلم

سی‌سخت شهری در کهگیلویه و بویراحمد که به‌عنوان نگین گردشگری جنوب شهرت یافته و در چند سال اخیر با حمایت‌های دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زیرساخت‌های گردشگری خوبی از جمله هتل، اردوگاه گردشگری و بوم‌گردی در این شهر گردشگرپذیر ایجاد شده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی است که برف و آفتاب را در کنار هم دارد و شهر سی‌سخت در دامنه‌های زیبای دنا سرشار از جاذبه‌های طبیعی و یکی از غنی‌ترین منابع گیاهان دارویی و غیردارویی کشور است.سی‌سخت دارای چشم‌اندازی است که گویی خداوند بخشی خارق‌العاده مملو از زیبایی‌های بی‌بدیل خلق کرده و نوای خوش خروش آبشار‌ها و چشمه‌هایش، درختان و سبزه‌ها و گل‌های رنگارنگش هر بیننده‌ای را به وجد می‌آورد.
از جمله مناطق گردشگاهی این شهر می‌توان به چشمه میشی، چشمه سه (چشمه سیاه)، بن رود، تنگ را، اشکفت وی، چشمه زنگویی، آبشار بریدون، لهوس، دریاچه نمک کوه گل، تپه قلات، تپه اسپیدو، دریاچه کوه گل، منطقه برف کرمو، قله قلم، دشتک آبشار دره ناری بن رود و روستای کوخدان، کریک، تنگ کلنجه، کوه گل، تنگ حراء، توفال، آبشار بلیو، قله دنا، مورگل، قزل قله وگردنه بیژن، چشمه سرداب، گردنه بز کش، روستای دهنو و آبشار نول، اشاره کرد.
اقلیم سی‌سخت تحت تأثیر کوهستان دنا سردسیری است و قسمتی از پائیز و سرتاسر زمستان از برف پوشیده‌است، و همین امر موجب پرآبی منطقهٔ سی‌سخت است؛ و جویبار‌ها و چشمه‌سار‌های دائمی از مناطق برفی سراز یر شده و منطقه را سیراب می‌سازد. شهر سی سخت به سبب موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در دامنه کوه دنا دارای هوای مطبوع و خوشایند، آب سالم، خوشگوار و فراوان است.

این شهر از شمال به شهرستان لردگان، از شرق به سمیرم، از جنوب به شهرستان بویراحمد و از غرب به شهرستان کهگیلویه محدود می‌شود و اختلاف ارتفاع بلندترین و پست‌ترین نقاط در آن بالغ‌بر ۳۰۰۰ متر است.

نام شهر “سی سخت” نیز برگرفته از داستان کیخسرو پادشاه کیانی و بیژن سردار بزرگ ایران‌زمین و ۲۹ نفر از مردان جنگجوی این سردار بزرگ است که شهر سی پهلوان یا سی سخت نام گرفته و داستان آن بدین گونه است که بیژن سردار کیانی و ۲۹ تن از یاران خود در راه عبور از کوه قاش مستان دنا براثر کولاک شدید جان خود را از دست دادند و نام این شهر را به یاد سی مرد بزرگ و سخت، سی سخت گذاشتند.

رودخانه‌ها نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهر سی سخت هستند که رویش و شکفتن را برای درختان و دانه‌ها رقم می‌زنند و رودخانه ماربر که در شمال دنا از شرق به غرب جاری است یکی از این رودخانه‌ها است که با گذشتن از چند روستا و تنگ خرسان، به رودخانه خرسان تغییر نام می‌دهد و پس از عبور از تنگه‌های باریک به رودخانه بشار می‌پیوندد.
محل پیوند رودخانه‌های خرسان و بشار، ناحیه‌ای جنگلی است که زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد و ارتفاع این محل از سطح دریا نیز ۱۳۰۰ متر بوده و پایین‌ترین نقطه منطقه حفاظت‌شده دنا به شمار می‌رود.

منطقه کوه گل در سی سخت نیز به لحاظ زیبایی مثال زدنی بوده و در نزدیکی گردنه بیژن بزرگ با ۳۲۰۰ متر ارتفاع در شش کیلومتری شمال شرقی سی سخت، مرتفع‌ترین گردنه ماشین رو در کشور است.
کوه گل با طبیعتی بکر و چشمه و رودخانه و کوهستان و جایگاهی مناسب برای اسکان، مامنی آرام برای مسافران است.
زَنگویی یکی از مناطق زیبای گردشگری در فاصله دو کیلومتری غرب سی سخت واقع‌شده و بهترین فصل برای گردش در این منطقه فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه است.

شهر سی‌سخت در فاصله ۳۵ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با مناظر بدیع، چشمه میشی و دریاچه کوه‌گل در ایام نوروز و تابستان از مهمانان و مسافران از اقصی نقاط ایران میزبانی می‌کند. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
 
منبع: راسخون