موفقیت ۷۳ درصدی با روش جدید درمان سرطان استخوان
موفقیت ۷۳ درصدی با روش جدید درمان سرطان استخوان

به گفته محققان، حتی در افرادی که بدخیمی سرطان به تمام درمان های مجاز مقاوم بود، اثربخشی ایمونوتراپی مشاهده شد.

 به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در آخرین پژوهش ها و در دو مطالعه بالینی، یک روش درمان جدید که سیستم ایمنی را تحریک می ‌کند تا سلول‌ های سرطانی مغز استخوان را از بین ببرد، در ۷۳ درصد بیماران موفق بود.

این روش خاص برخلاف سایر درمان‌ های مجاز، گیرنده ‌ای به نام GPRC5D را هدف قرار می‌ دهد که روی سطح سلول ‌های سرطانی بیان می ‌شود.

بر این اساس، به گفته دکتر آجای چاری (Ajai Chari) مدیر تحقیقات بالینی در موسسه سرطان Tisch و پژوهشگر ارشد هر دو مطالعه، بیش از یک سوم از این بیماران می توانند شروع جدیدی از زندگی را تجربه کنند.
در این پژوهش ۲۳۲ شرکت کننده از مراکز مختلف سرطان در سراسر جهان در مرحله ۱ تحقیقات بالینی ثبت نام کردند. با توجه به اینکه بیماران دوزهای مختلفی از دارو را به صورت وریدی یا تزریق زیر پوست دریافت می ‌کنند، آزمایش‌های مرحله بعد بر دوزهایی متمرکز بود که فقط به صورت هفتگی یا یک هفته در میان ارائه می‌ شدند. به گفته چاری، این دارو به سلول‌های T و سلول‌های مولتیپل میلوما متصل شده و به سلول‌های T دستور می ‌دهد تا سلول‌های مولتیپل میلوما را از بین ببرند. سلول های T، گلبول های سفید خونی هستند که می توانند برای مبارزه با بیماری ها مورد استفاده قرار گیرند.
در ادامه دکتر چاری توضیح داد:هنگامی که درمان استاندارد تجویز می شود، تقریباً در همه بیماران، بیماری مکرراً عود می کند. نیاز فوری به درمان ‌های بیشتر برای بیمارانی وجود دارد که به دلیل پیش ‌آگهی ضعیف، بیماری مجدد عود کرده یا در مقابل تمام داروهای مجاز مولتیپل میلوما مقاومت می ‌کند. اگرچه این یک آزمایش در مراحل اولیه برای سنجش میزان پذیرش و برآورد دوز ایمن است، اما یک گام اساسی در برآورده کردن روش درمانی مطمئن محسوب می شود.
کارآزمایی فاز ۲، اثربخشی و یافته های ایمنی در بررسی فاز ۱ را تأیید کرد. در آزمایش فاز ۲، ۱۴۵ نفر دوز دو هفته ‌ای و ۱۴۳ بیمار دوز هفتگی دریافت کردند.
به گفته دکتر چاری، میزان پاسخ ترکیبی برای این دو گروه تقریباً ۷۳ درصد بوده است. به جز برای بیماران مبتلا به یک نوع نادر از مولتیپل میلوما که اندام‌ ها و بافت‌ های نرم را نیز تحت تأثیر قرار می ‌دهد، نرخ پاسخ در تمام دسته‌ های مورد بررسی، حفظ شد. گفتنی است که تقریباً ۶۰ درصد بیماران در هر دو گروه پاسخ نسبی بسیار خوب و بیش از ۳۰ درصد پاسخ کامل یا عالی از این روش درمانی دریافت کردند.