خانه خود را در دوره دایناسور‌ها پیدا کنید
خانه خود را در دوره دایناسور‌ها پیدا کنید

یک وب سایت جدید به کاربران امکان می‌دهد شهر محل زندگی خود را در دوره‌های مختلف شکل گیری قاره‌ها و حیات کره زمین مشاهده کرده و ببینند که محل زندگی آن‌ها در زمان دایناسور‌ها و سایر دوره‌های پیش از تاریخ در کجا قرار داشته است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، به تازگی نتایج مطالعات تطبیقی و بررسی‌های بین المللی از شرایط قاره‌ها و کشور‌های جهان در یک وب سایت ارائه شده که کاربران می‌توانند در آن مشاهده کنند که چگونه قاره‌ها از زمان باستان تغییر کرده و چگونه لایه‌های یخ در طول تاریخ زمین را پوشانده است.ایان وبستر، مهندس سابق گوگل و محقق این پروژه درباره وب سایت فوق می‌گوید، این نقشه با استفاده از داده‌ها و تحقیقات دانشمندان دانشگاه آریزونا شمالی ایجاد شده است. این وب سایت به شما امکان می‌دهد بخش‌های مختلف کره زمین را در زمان‌های مختلف تاریخ، از جمله زمانی که دایناسور‌ها در زمین پرسه می‌زدند، زمانی که منقرض شدند و حتی زمانی که اولین گل‌ها یا خزندگان در این سیاره پدیدار شدند، مشاهده کنید.
ChatGPT؛ چاقوی دو لبه
این یک نرم افزار دقیق است که برای نشان دادن چگونگی تکامل و تغییر زمین و تبدیل شدن به سیاره‌ای که امروز می‌شناسیم، طراحی شده و تکامل یافته است. این برنامه همچنین گزینه‌های مختلفی برای نمایش ابر ها، روشن‌تر کردن آن‌ها و حتی نشان دادن خط استوا برای دیدن تغییرات و میزان جابه جایی قاره‌ها و خشکی‌ها دارد.
با استفاده از نقشه، می‌توانید به راحتی ببینید که شهر‌ها و کشور‌های مختلف در طول تاریخ در کجا قرار داشتند، زیرا دیدن این که چقدر زمین از دوران باستان تا امروز تغییر کرده، جالب است و واقعاً همه چیز را در چشم انداز قرار می‌دهد.
برای آزمایش این برنامه ما نام تهران را در نوار جستجوی بالا سمت چپ این وب سایت وارد کرده و از نوار سمت راست – بالا در دوره‌های مختلف زمین شناسی موقعیت تهران را از ۷۰۰ میلیون سال پیش تا امروز بررسی کرده و در کمال شگفتی مشخص شد، پایتخت امروزی ایران برای میلیون‌ها سال زیر آب بوده و سپس به صورت یک منطقه ساحلی در آمده، مجددا به زیر آب فرو رفته و سپس به شکل یک جزیره پدیدار شده و سرانجام به شکل امروزی خود در کوهپایه‌های البرز ظاهر می‌شود.
گفتنی است کره برجسته این وب سایت کاملاً قابل چرخش است و به شما این امکان را می‌دهد که آن را مانند یک کره واقعی بچرخانید. این وب سایت همچنین نشان می‌دهد که کدام دایناسور‌ها در نزدیکی منطقه‌ای که جستجو کرده اید زندگی می‌کردند.
برای دسترسی به وبسایت فوق الذکر، به این آدرس بروید:
https://dinosaurpictures.org/ancient-earth/#750
گزارش: احسان محمدحسینی