ایده‌ای صد ساله، همچنان  متعلق به آینده
ایده‌ای صد ساله، همچنان  متعلق به آینده

دقیقا یک قرن پیش، ایده تولید هیدروژن سبز مطرح شد. ایده اصلی تولید هیدروژن با باد بود که علیرغم هزینه میلیارد‌ها یورو همچنان این ایده به عمل تبدیل نشده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، در سال ۱۸۶۵ ویلیام استنلی جوونز بریتانیایی در موضوع زغال سنگ نگران بود، زیرا موفقیت موتور بخار توسط جیمز وات باعث افزایش تقاضای فزاینده برای زغال سنگ می‌شد. ۵۸ سال بعد، یعنی در ۴ فوریه ۱۹۲۳، یعنی دقیقا صد سال پیش چنین روزی، جان هالدان (John Haldane) زیست شناس بریتانیایی در مقاله خود، بدون نام بردن از نظریه جوونز، قبول نکرد که اعلام کاهش فرسودگی معادن زغال سنگ در بریتانیای کبیر می‌تواند به فروپاشی تمدن صنعتی منجر شود.
او اگرچه یک زیست شناس بود، اما می‌خواست برای مقابله با فاجعه اعلام شده‌ای که به نظر می‌رسد همه در برابر آن تسلیم شده اند، ایده‌هایی را ارائه دهد که امروزه نام آن سیاست انرژی است.هالدان ایجاد شبکه‌ای از توربین‌های بادی را برای تولید الکتریسیته که با الکترولیز آب هیدروژن تولید می‌کند، تصور کرد. این اولین پیشنهاد ملموس برای فرآیندی بر اساس ترکیب انرژی‌های تجدیدپذیر و هیدروژن بود. یک قرن بعد، مشاهده اینکه مشکلات قبلاً توسط هالدان به خوبی شناسایی شده بود، جالب است، زیرا مشکلات ذاتی بخش هیدروژن به خوبی شناخته شده است.هالدن معتقد بود: نیروگاه آبی به دلیل پتانسیل پایین آن در بریتانیا، نوسانات فصلی و توزیع پراکنده، جایگزین معتبری برای زغال سنگ نیست. او بهره برداری از باد را تصور می‌کرد که پایان ناپذیر است. او فکر می‌کرد که مسئله برق در انگلستان را می‌توان با مهار باد از طریق پوشاندن کشور با ردیف‌هایی از توربین‌های بادی فلزی که موتور‌های الکتریکی را حرکت می‌دهند، حل کرد.اما هالدن بیشتر با ذخیره سازی به شکل هیدروژن موافق بود تا در باتری.او پیشنهاد کرد:نیروگاه‌های الکترولیتی آب برای تولید هیدروژن و اکسیژن نصب شود، که وقتی مایع می‌شوند در مخازن وسیعی با پوشش خلاء ذخیره شوند. او همچنین طراح اکسی احتراق است که دوباره برای مدتی در سال ۲۰۱۰ مد شد. برای ذخیره آن هالدن که پیشگام بود می‌دانست که سر ویلیام گروو پیل سوختی را در سال ۱۸۳۸ اختراع کرده بود و به فکر استفاده از آن برای تولید برق از هیدروژن بود. سرانجام تا سال ۱۹۳۲ طول کشید که فرانسیس توماس بیکن اولین پیل سوختی هیدروژنی را ساخت.هالدان همچنین از چالش چگالی انرژی هیدروژن آگاه بود که در حالت مایع بسیار زیاد و در حالت گازی کم بود؛ بنابراین او به فکر ذخیره آن در مخازن بود تا بتواند از آن به شکل مناسب استفاده کند. او ارائه دیدگاه آینده نگر خود از هیدروژن را با یادآوری اینکه هیچ دود یا خاکستری تولید نخواهد شد» به پایان می‌رساند. سزار مارچتی بنیانگذار تحقیقات مدرن هیدروژن، به سرعت با برخی محاسبات ابتدایی دریافت که الکترولیز انرژی بسیار زیادی را برای جدا کردن مولکول آب مصرف می‌کند. او حتی توضیح می‌دهد: الکترولیز در دمای بالا که اکنون به عنوان راهی ممکن برای غلبه بر معایب این روش تجزیه آب ارائه می‌شود، توهمی بیش نیست.دانشمندان معتقدند: قوانین فیزیک و شیمی تغییر ناپذیرند. میلیارد‌ها دلار هزینه شده توسط کمیسیون اروپا برای تولید هیدروژن سبز این قوانین را تغییر نخواهد داد و هزینه این پول هیچ فایده‌ای ندارد. ایده‌های جالب جان هالدن پس از یک قرن هنوز جالب اند، اما تا زمانیکه واقعا بشود هیدروژن را از باد تهیه کرد فقط یک ایده بوده و هیدروژن انرژی آینده باقی خواهد ماند.