کشف احتمالی شواهدی از حیات بیگانه
کشف احتمالی شواهدی از حیات بیگانه

ناسا اعلام کرده است که قصد دارد آزمایشگاهی ایجاد کند که به طور خاص برای مطالعه نمونه ‌های سنگ های مریخی طراحی شده است که مریخ‌ نورد استقامت یا Perseverance از دهانه Jezero در سیاره سرخ جمع‌آوری می ‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، اکنون چندین سال است که ناسا می خواهد این نمونه های سنگی را برای مطالعه عمیق تر به زمین بازگرداند و آژانس فضایی حتی ویدیویی از روند بازگشت این نمونه ها از مریخ در سال گذشته به اشتراک گذاشت.
این اولین باری است که ناسا برنامه‌ های واضحی را برای چگونگی و مکان راه ‌اندازی تأسیسات جدید اختصاص داده شده برای بازرسی این نمونه‌ ها به اشتراک می‌ گذارد. اعتقاد بر این است که این نمونه ‌های سنگ های مریخ دارای بینش ارزشمندی از گذشته سیاره سرخ هستند و شاید حتی ردپایی از حیات مریخی باستانی را ارائه دهند که می‌ تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از چگونگی تغییر این سیاره در طول عمرش داشته باشیم.

این پروژه رسماً پروژه دریافت نمونه مریخ (MSR) نامیده شده است و ناسا می گوید انتظار می رود پیچیده ترین کمپین پرواز فضایی روباتیکی باشد که تاکنون انجام شده است. به گفته ناسا، این طرح تقریباً ۱۰ سال دیگر آغاز خواهد شد، زمانی که نمونه‌ های سنگ های مریخی که مریخ‌ نورد استقامت در حال جمع‌آوری است به زمین بازگردند.
مرکز جدیدی که نمونه‌ های سنگ را در خود جای می ‌دهد، در مرکز فضایی جانسون ناسا در هیوستون، تگزاس قرار خواهد گرفت و این سنگ‌ها را تا حد امکان دریافت و نگهداری خواهد کرد. توجه به این بخش آخر بسیار مهم است، زیرا بسیاری نگران بیماری‌ های احتمالی یا آلاینده‌های خطرناکی هستند که نمونه‌ های سنگ مریخ می‌ توانند به زمین منتقل کنند.
به این ترتیب، ناسا می‌ گوید که اقدامات احتیاطی شدیدی را انجام خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که هیچ عامل خطرناکی در زمین آزاد نمی ‌شود. بسیاری می گویند هیچ نگرانی در مورد این نوع مواد وجود ندارد که در نمونه ها سنگ باشد، اگرچه تا زمانی که نتوانیم آنها را شخصاً بررسی کنیم، دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی در داخل نمونه ها پنهان شده است. البته امید این است که این نمونه های سنگی مریخی ردپایی از زندگی مریخی باستان را ارائه دهند.
اگر این ماموریت درست انجام شود، در نهایت مدارک بیشتری به ما می دهد که مریخ همیشه سیاره بایر و یخ زده نبوده و این باور را تقویت می کند که حتی مریخ زمانی می توانسته دربرگیرنده منابع زیاد آب مایع و نوعی حیات بیگانه بوده باشد.
منبع: bgr