ترفندهایی برای افزایش محبوبیت غذا‌های سالم در شبکه‌های اجتماعی
ترفندهایی برای افزایش محبوبیت غذا‌های سالم در شبکه‌های اجتماعی

عصر تکنولوژی و دنیای مدرن حتی در غذا خوردن افراد هم تأثیر گذاشته است. به گفته محققان دانشگاه جورجیا، غذا‌های سالم‌تر را هم می‌توان با ترفند‌هایی به اندازه غذا‌های مضر و فست فود‌ها در فضای مجازی محبوب کرد.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، این روز‌ها بسیاری از فودبلاگر‌ها در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و تصویر غذا‌هایی مانند همبرگر و پیتزا و انواع فست فود‌های ناسالم یا کیک‌های شیرین را معمولاً در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. در این میان کارشناسان تلاش می‌کنند با کمک فیلتر‌های شبکه‌های اجتماعی، غذا‌های سالم را نیز تبلیغ و ترویج کنند. محققان دانشگاه جورجیا گزارش می‌دهند که غذا‌های سالم‌تر می‌توانند به اندازه غذا‌های مضر در فضای مجازی محبوب شوند. برای رسیدن به این هدف، آن‌ها فقط کمی بیشتر از غذا‌های چرب به کمک نیاز دارند. به طور کلی، تصاویر خوراکی‌های پر کالری و چرب یا دسر‌های خوشمزه و شیرین برای بسیاری از بینندگان جذاب است و در بیشتر موارد به تنهایی لایک‌ها و نظرات متعددی را بدون تلاش زیاد به دست می‌آورند.
پروفسور ییلانگ پنگ، استادیار کالج علوم خانواده و مصرف کنندگان دانشگاه جورجیا در این باره خاطرنشان می‌کند: اگر سعی در ترویج یک رژیم غذایی سالم دارید، توجه به استفاده از تصاویر زیبایی‌شناختی برای شما بسیار مهم است.
یکی از اهداف این پروژه ایجاد درک روشن تری از عادات مصرف کننده و مشارکت در رسانه‌های اجتماعی بود، اما این یافته‌ها پیامد‌های عملی نیز دارند.
وی در ادامه توضیحاتش می‌افزاید: ما معتقدیم که این موضوع می‌تواند برای ارتباطات سلامت و پزشکان سلامت مفید باشد. اگر سعی می‌کنید یک رژیم غذایی سالم را ترویج کنید، بسیار مهم است که به زیبایی بصری توجه کنید. این مطالعه نشان می‌دهد که سبک‌ها نقش مهمی در جلب نظر مخاطب دارند و تعامل ما را با حساب‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی شکل می‌دهند.
پروفسور پنگ و مونا شارما، یکی از دیگر پژوهشگران حاضر در این مطالعه، در تلاشی برای درک بهتر نحوه تعامل مردم با عکس‌های غذا، بیش از ۵۰ هزار تصویر گرفته شده از حساب‌های اینستاگرامی افرادی مانند سرآشپزها، اینفلوئنسر‌ها و متخصصان تغذیه را تجزیه و تحلیل کردند. آنها سپس با استفاده از تحلیل بصری محاسباتی، آن تصاویر را از نظر عوامل مختلفی از جمله ترکیب رنگ، تکرار الگوها، پیچیدگی تصویر و تراکم کالری تقریبی بررسی کردند. محققان همچنین چگونگی ارتباط هر یک از این عوامل با لایک‌ها و نظرات را بررسی کردند.
همان طور که پیش بینی می‌شد، تصاویر غذا‌های پرکالری مانند کوکی ها، شیرینی‌ها و دونات‌ها جذب بالاتری از مخاطبان را تجربه کرده و غذا‌های کم کالری مانند سبزیجات یا وعده‌های غذایی متعادل به طور کلی نیاز به صحنه سازی عکاسی بیشتری برای تقویت دارند.
دکتر شارما در این باره می‌افزاید: برخی مطالعات نشان می‌دهد وقتی افراد به صورت بصری وعده‌های غذایی پرکالری را پردازش می‌کنند، آن ها را سریع‌تر از تصاویر کم کالری مورد توجه قرار می‌دهند. موضوع فوق بدان معناست که اگر می‌خواهید توجه مردم را به این غذا‌های کم کالری جلب کنید، باید مراقب عوامل خاصی باشید.
چنین عواملی شامل استفاده از رنگ‌های گرم به جای رنگ‌های سرد مانند سبز یا آبی، ترکیب تکرار و قرار دادن غذا در پس زمینه‌ای جذاب و تمیز است.
شارما می‌افزاید: یک مثال خوب برای درک این موضوع، سالاد است. مثلا شما می‌توانید برش‌هایی از توت فرنگی را روی سالاد خود بچینید، این کار غذای شما را جذاب‌تر کرده و می‌تواند درگیری مخاطب را روی تصویر افزایش دهد.
به گفته شارما، این تأثیر حتی می‌تواند با پخش تصاویر غذا در سراسر پلتفرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی چند برابر شود.
نویسندگان این مطالعه امیدوارند؛ پیشنهادات آن‌ها کمک کند که غذا‌های سالم‌تر در رسانه‌های اجتماعی بیشتر شده و کاربران این شبکه ها، سبک زندگی سالم تری را برای عموم مردم ترویج کنند.
پروفسور پنگ در خاتمه توضیحاتش نتیجه می‌گیرد: از یک طرف، ممکن است مردم به طور خودکار با غذا‌های سالم‌تر درگیر نشوند، اما مردم دوست دارند وعده‌های غذایی سالم را به نمایش بگذارند. این رفتار به هویت آنها برمی گردد. توصیه من این است که با ادغام فیلتر‌های ویژه و رعایت نکات حرفه ای، تعامل مخاطبین با غذا‌های سالم را افزایش دهید.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Health Communication منتشر شده است.