چهارشنبه‌ای که پایان زندگی بسیاری از حیوانات و انسان ها است
چهارشنبه‌ای که پایان زندگی بسیاری از حیوانات و انسان ها است

چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های اصیل ایرانیان است اما در سال‌های اخیر متاسفانه این رسم شیرین جایش را به ترقه بازی و استفاده از مواد محترقه و منفجره خطرناک داده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، چهارشنبه سوری، یکی از محبوب ترین جشن های باستانی ایران است که در غروب آخرین سه شنبه پیش از نوروز برگزار می شود. متاسفانه این جشن زیبا طی چند دهه اخیر فاصله زیادی با آداب و رسوم و آیین پیشینیان پیدا کرده است. به گونه ای که چهارشنبه سوری به چهارشنبه سوزی تشبیه شده و ضمن خسارت های جانی به انسان ها، آسیب های زیادی هم به محیط زیست وارد می کند.

در گذشته مردم سرزمین ایران در آخرین سه شنبه سال، با جمع کردن بوته های صحرایی و گیاهی خودرو_ که خاصیت درمانی و طبی_ داشتند، آتشی بر می افروختند و از روی شعله آن می پریدند. هنگامی که این بوته ها شعله می کشید، بخور آن همراه با حرارت آتش به هوا می رفت که خاصیت درمانی داشت و افراد با پریدن از روی شعله و استنشاق این بوته ها حال خوش پیدا می کردند اما متاسفانه طی چند سال اخیر دیگر از این جشن کهن مردم ایران یاد و خاطره ای باقی نمانده و ساخت ترقه های دست ساز و مواد آتش زای خطرناک تبدیل به معضل بزرگ اجتماعی شده است؛ معضلی که جشن چهارشنبه سوری را تبدیل به غم و اندوه خیلی از خانواده ها کرده است.
جدا از این مخاطرات جانی که قربانیان اصلی آن کودکان ، نوجوانان و جوانان هستند، مواد آتش زای خطرناک، ضمن آلودگی هوا و آلودگی های صوتی، خطرات زیست محیطی زیادی برای حیوانات نیز به بار می آورد. سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: چهارشنبه آخرسال همراه با مخاطرات زیست محیطی همانند آلودگی هوا، آلودگی صوتی و آتش سوزی مناطق جنگی است. در این بین معضل آلودگی هوا به شدت می تواند تاثیر منفی به روی پرندگان و حیوانات بگذارد و زندگی آنها را تهدید کند. هر ساله پس از اتمام مراسم چهارشنبه سوری، لاشه حیوانات در سطح شهر پیدا می شود. برخی از پرندگان نیز پس از شنیدن صدای مهیب انفجار و آلودگی هوا لانه خود را ترک می کنند.

چند توصیه‌ ایمنی و محیط زیستیقطعا با پیشگیری و رعایت برخی از نکات ایمنی می توانیم میزان خسارت های جانی و همچنین محیط زیستی ناشی از بدعت های نادرست این مراسم را کاهش دهیم.
نواب شمس‌ پور، مدیر کل آموزش ‌های همگانی جمعیت هلال احمر در این خصوص گفت: بهتر است آتش را در سطوح هموار خاکی یا بتنی روشن کنید. از روشن کردن آتش در کنار سیم‌ های برق، خودروها، محیط‌ های مسقف، پارکینگ‌ ها و معابر کم‌ عرض خودداری کنید. همچنین اگر قصد روشن کردن آتش در کوچه را دارید، قبل از بر افروختن آتش، مقداری خاک کف کوچه بریزید تا آسفالت خراب نشود.
وی افزود: برای افروختن آتش از موادی مانند الکل یا بنزین استفاده نکنید. از پرتاب وسایل تحت فشار مانند اسپری، کپسول، حشره‌ کش و امثال این‌ها و همچنین وسایل شیشه‌ای مانند شیشه آمپول خودداری کنید. همچنین لاستیک خودرو را در آتش نیندازید زیرا باعث آلودگی هوا می شود. پس از اتمام مراسم نیز پسماندهای باقی مانده را دفع کنید.
دکتر علی احمدآبادی، فلوشیپ سوختگی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این خصوص گفت: در مراسم چهارشنبه سوری از پرتاب فشفشه و موشک روی شاخه درخت ‌ها، پشت بام و بالکن منازل به شدت خودداری کنید زیرا با انجام این حرکات احتمال انفجار و آتش سوزی بسیار زیاد است. هنگام پریدن از روی آتش لباس‌ های بزرگ و گشاد استفاده نکنید زیرا احتمال اینکه گوشه‌ ای از لباس آتش بگیرد و فراگیر شود، بسیار زیاد است.
چند توصیه هنگام بروز حادثه
هرچند ممکن است خانواده ها با رعایت این نکات بازهم دچار حوادثی جبران ناپذیر شوند. در وهله نخست بهتر است ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید و به نکات زیر توجه داشته باشید.
-اگر فردی از اعضای خانواده شما دچار آسیب سوختگی شدید شده است، خون سردی تان را حفظ کنید. سپس لباس فرد آسیب دیده را از بدنش خارج کنید.
-لباس هایی که به بدن چسبیده اند را با زور جدا نکنید. با قیچی دیگر قسمت های لباس را خارج کنید.
– از یخ استفاده نکنید. استفاده از یخ در محل سوختگی وسعت سوختگی را بیشتر می کند.
-محل سوختگی را به مدت ۱۰ دقیقه با آب تمیز شستشو دهید.
-از قرار دادن مواد غیر بهداشتی مانند روغن، سیب زمینی، خمیر دندان و چیزهایی مانند یخ که باعث افزایش آسیب می‌ شوند خودداری کنید.
– النگو و انگشتر را از دست مصدوم خارج کنید تا موجب اختلال در گردش خون او نشود.
– اگر هنگام سوختگی چیزی درون چشم مصدوم رفت آن را با آب شستشو دهید.
-در صورت قطع عضو انگشتان یا سایر نقاط بدن هم باید عضو قطع شده را ابتدا در یک گاز استریل و سپس در کیسه پلاستیکی قرار دهید و در ظرف آب و یخ شناور کنید تا سرد شود. حتما دقت کنید عضو قطع شده در تماس مستقیم با یخ نباشد.
-با فوریت ‌های پزشکی تماس بگیرید تا بیمار به مراکز درمانی انتقال داده شود.
گزارش: بیتا اکبری
منبع: سیناپرس