چه چیزی باعث ایجاد گرداب می‌شود؟
چه چیزی باعث ایجاد گرداب می‌شود؟

گرداب به حجم آب در حال چرخش گفته می‌شود که به دلیل جزر و مد اقیانوس‌ها نزدیک به سواحل و گذرگاه‌های باریک ایجاد می‌شود.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، نمونه کوچک گرداب را میتوانید هنگام تخلیه آب سینک ظرفشویی یا وان حمام مشاهده کنید که البته مکانیسم تشکیل شان با گرداب‌هایی که در طبیعت رخ می‌دهد متفاوت است.  گرداب‌هایی که در فیلم‌های تخیلی نمایش داده میشوند به شکل انبوه آب در حال چرخش به نمایش در می‌آیند که آدم‌ها و کشتی‌ها را به درون فرو می‌کشد.
بیشتر بخوانید: انتشار تصویری از ستارگان شبیه به گرداب طلا
ولی در طبیعت گرداب‌ها اغلب قدرتمند نیستند و با وجودی که گاهی باعث کشته شدن دریانوردان می‌شوند، ولی درباره قدرت گرداب و بلعیده شدن توسط جریان مکنده آن اغلب غلو می‌شود و تا امروز هنوز هیچ کشتی بزرگی توسط گرداب غرق نشده است و داستان‌هایی که در این مورد توسط ژول ورن و ادگار آلن پو نوشته شده اند صرفا تخیلات نویسنده بوده است. گرداب‌هایی که در سد‌های بزرگ که روی رودخانه‌های بزرگ قرار گرفته اند، ایجاد می‌شوند میتواند بسیار خطرناک باشد.
 
گرداب چیست؟هنگام حرکت جویبار‌ها میتواند شاهد گرداب‌های کوچ باشید. این گرداب‌ها معمولا جا‌های تشکیل می‌شوند که در کف جویبار تعدادی برآمدگی کوچک کنار هم قرار گرفته باشد و برخورد آب با آن‌ها باعث می‌شود که آب در گذرگاه باریک پشت برآمدگی‌ها دور خود بچرخد و به مرور روی هم انباشته شده و وسطش حالت قیفی گود پیدا کند.این گرداب‌ها به دلیل نیروی گریز از مرکز ایجاد می‌شود. علت ایجاد گرداب اقیانوسگرداب اقیانوس حجم آب در حال چرخش است که اغلب به دلیل جزر و مد ایجاد می‌شود. زمانی که جزر و مد ایجاد می‌شود اگر با جریان فرونشینی جزر و مد قبلی برخورد کند، آب اقیانوس حالت چرخشی و دوران دور خودش را می‌گیرد.اگر این گذرگاه باریک خیلی گود باشد، چرخش آب در آن به صورت مارپیچ در می‌آید و آب به سمت داخل و مرکز مارپیچ به حالت قیفی فرو می‌رود. البته این حالت مارپیچی خطرناک در اقیانوس‌ها دیده نمی‌شود، در آب‌های آزاد اقیانوس‌ها در نهایت گرداب‌های ساده‌ای رخ می‌دهد که همان جریان ساده آب است که به حالت دورانی در آمده است.مشهورترین گرداب‌های جهان
گرداب در همه جای جهان دیده می‌شود، ولی مشهورترین گرداب‌های جهان عبارتند از:
– گرداب مِلستروم در نزدیک ساحل نروژ- گرداب کاریبدیس در کانال آبی بین ایتالیا و سیسیل- گرداب آبشار نیاگارامنبع: بیتوته