نقش ژنتیک در بیماری قلبی و عروقی
نقش ژنتیک در بیماری قلبی و عروقی

نتایج یک مطالعه تحقیقاتی بین المللی اطلاعات جدیدی را در مورد نقش ژنتیک در بیماری قلبی نشان داده است که در مطلب زیر به آن اشاره می کنیم.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، محققان در مطالعات جدید خود از مجموعه‌های بزرگی از داده‌های سلامتی برای کشف پیوند‌های ژنتیکی جدید با بیماری عروق کرونر (CAD) استفاده کرده اند. این تحقیقات یک تلاش مشترک بین دانشگاه‌های میشیگان، آکسفورد، کوئین مری لندن، لستر، مونیخ و دانشگاه لوبک بود. محققان از هر شش موسسه، داده‌های بیمارستانی ارائه شده توسط بیش از یک میلیون نفر را با تکیه بر مخازن بزرگ نمونه‌های بیولوژیکی و مجموعه داده‌های پزشکی به نام بانک‌های زیستی تجزیه و تحلیل کردند.
بیشتر بخوانید: حفظ سلامتی با نوشیدن آب 
هدف این مطالعه بین المللی یافتن ژن‌های بالقوه جدید یا جایگاه‌های مرتبط با بیماری عروق کرونر بود. بر اساس یافته‌های مطالعه منتشر شده، محققان ۶۸ ژن جدید کشف کردند: تعداد کل ژن‌های مرتبط با بیماری عروق کرونر را که دانشمندان در مورد آن‌ها می‌دانند به ۲۵۰ می‌رساند.بروک وولفورد (Brooke Wolford) یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: بانک‌های زیستی، انبوهی از داده‌ها هستند که به شما امکان می‌دهد چیزی بیش از ژنتیک داشته باشید و امروزه می‌توانید کلسترول و هر نوع از نشانگر‌های زیستی را با سوابق الکترونیکی سلامت اندازه گیری کنید. وولفورد گفت: این پژوهش یک تلاش تیمی بزرگ است و افراد زیادی از جمله بیماران و شرکت‌کنندگان در بیوبانک که این امکان را فراهم کردند، در این مطالعه دخیل بودند.پروفسور سلیم هایک (Salim Hayek) یکی دیگر از متخصصان گفت: تشخیص ژن‌هایی که ممکن است بیمار را در معرض خطر بالاتر ابتلا به بیماری عروق کرونر قرار دهد می‌تواند مفید باشد. با این حال، هر ژن فقط خطر ابتلای بیمار به بیماری عروق کرونر را به میزان کمی افزایش می‌دهد. به گفته هایک، بنابراین حتی اگر یک بیمار دارای تعداد زیادی از ژن‌های مرتبط با بیماری قلبی باشد، ممکن است در واقع در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری عروق کرونر نباشد.

هایک همچنین توضیح داد: تأثیر هر یک از این ژن‌ها بسیار بسیار اندک است. ما در حال حاضر روش‌های بسیار بهتری برای پیش بینی ریسک داریم. یکی از پیامد‌های این مطالعه این بود که چگونه این تحقیقات ژنتیکی می‌تواند بر مراقبت از بیمار و تکنیک‌های سلامتی تأثیر بگذارد. محققان معتقدند: اگر هنگام ابتلا به بیماری عروق کرونر زودتر آن را درمان کنید، در نهایت می‌توانید سبک زندگی سالم تری داشته و از بروز یا بد شدن وضعیت بیماری در آینده جلوگیری کنید؛ بنابراین اگر مستعد ابتلا به بیماری قلبی هستید، می‌توانید از قبل فشار خون خود را کنترل کرده یا سطح کلسترول خود را کاهش دهید.شرح کامل این مطالعات و یافته‌های حاصل از آن در مجله تخصصی Nature Genetics منتشر شده است.منبع: سیناپرس