حذف مواد دارویی از فاضلاب با کمک انار
حذف مواد دارویی از فاضلاب با کمک انار

در سال‌های اخیر، ترکیبات مشتق شده از انار کاربرد‌های شگفت انگیزی پیدا کرده اند. شاید برای شما عجیب باشد که بدانید انار، می‌تواند مواد دارویی و شیمیایی خطرناک را از فاضلاب جدا کند.

به گزارش  سرویس وبگردی پاتوق من ، دارو‌ها معمولاً با عبور از ادرار بیماران وارد جریان فاضلاب شهری می‌شوند. تصفیه خانه‌های فاضلاب به کاهش سطح آن‌ها کمک می‌کنند، اما مقدار معینی از دارو‌ها همچنان همراه با آب تصفیه شده به آبراه‌های محلی رها شده و ممکن است به آبزیان و به طور بالقوه حتی به مردم آسیب برسانند.
 

پیش از این، برخی از گروه‌ها استفاده از مواد نانو متخلخل به نام چارچوب‌های فلزی-آلی (MOFs) را برای فیلتر کردن مؤثرتر مواد دارویی از فاضلاب مورد بررسی قرار داده اند. در حالی که استفاده از این مواد امیدوار کننده بوده، یون‌های فلزی و مولکول‌های آلی مصنوعی مورد استفاده در آن‌ها اغلب گران و یا نایاب هستند.
 
دانشمندان دانشگاه استکهلم سوئد، با در نظر گرفتن چنین اشکالاتی، به مولکولی طبیعی به نام اسید الاژیک نگاه کردند انار را گزینه مناسبی می‌دانند. انگور اریک اسونسون (Erik Svensson Grape) پژوهشگر این مطالعات گفت: اسید الاژیک یکی از واحد‌های سازنده اصلی پلی فنول‌های طبیعی به نام تانن است که در میوه‌ها، توت‌ها، آجیل و پوست درختان رایج است. با ترکیب اسید الاژیک که از پوست انار یا پوست درخت استخراج می‌شود، با یون‌های زیرکونیوم، یک چارچوب فلزی-آلی بسیار متخلخل جدید ایجاد کردیم که آن را SU-۱۰۲ نامیدیم.
 
هنگامی که SU-۱۰۲ روی آبی که قبلاً در تأسیسات فاضلاب محلی تصفیه شده بود آزمایش شد، مقدار قابل توجهی از آلاینده‌های دارویی باقیمانده را حذف کرد. همچنین در فرآیندی که به عنوان تخریب نوری شناخته می‌شود، این مواد وقتی در معرض نور فرابنفش قرار می‌گیرند، آن آلاینده‌ها را به عناصر بی‌ضرر تبدیل می‌کند.
 
گریپ در انتها گفت: این یک پروژه بسیار هیجان انگیز بود، زیرا ما این فرصت را پیدا کردیم که مستقیماً با نمونه‌های آب از تصفیه خانه کار کنیم. امیدواریم روزی برسد که SU-۱۰۲ در مقیاس بزرگتر و همچنین برای سایر کاربرد‌های زیست محیطی مورد استفاده قرار گیرد.
 
در مورد این تحقیق مقاله‌ای در مجله Nature Water منتشر شده است.