تصفیه کامل مواد شیمیایی از آب ممکن شد
تصفیه کامل مواد شیمیایی از آب ممکن شد

به تازگی یک دانشمند ایرانی تبار دانشگاه بریتیش کلمبیا روش جدیدی ایجاد کرده است که به طور ایمن این آلاینده‌ها را برای همیشه از آب آشامیدنی حذف می‌کند.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، بسیاری از منابع آبی جهان به دلیل فعالیت‌های مختلف انسانی به مواد شیمیایی مختلفی همچون پلی فلوروآلکیل آلوده هستند که به سادگی قابل تصفیه نیست ، اما اخیرا دکتر مجید محسنی، استاد مهندسی شیمی و بیولوژیک دانشگاه بریتیش کلمبیا در کشور کانادا موفق به طراحی فناوری جدیدی شده است که قادر به حذف موثر آلاینده‌ها از آب آشامیدنی بوده و هزار برابر بهتر از فیلتر‌های فعلی عمل می‌کند.
به گفته این پژوهشگر، امروزه بیش از ۴۷۰۰ نوع پلی فلوروآلکیل PFAS در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد و این ماده بخش مهمی از اجزای متداول ظروف نچسب، دافع لکه‌ها و فوم آتش نشانی محسوب می‌شود. مطالعات انجام شده پیشین، این ماده را با سلامت ضعیف، تغییرات هورمونی، بیماری قلبی، تاخیر در رشد و حتی سرطان مرتبط می‌کند.دکتر محسنی و تیمش طی مطالعات جدید خود یک ماده جاذب با قابلیت به دام انداختن پلی فلوروآلکیل در آب ایجاد کردند که با تکنیک‌های الکتروشیمیایی و فتوشیمیایی منحصر به فرد، برخلاف سایر درمان‌های موجود در بازار، تقریباً همه ذرات را به طور مؤثر و به موقع جذب می‌کند. وی در این رابطه می‌گوید: ماده جاذب ما تا ۹۹ درصد از ذرات PFAS را جذب کرده و همچنین می‌تواند به طور بالقوه مورد استفاده مجدد قرار گیرد. به گفته وی، ما وقتی پلی فلوروآلکیل را از این مواد پاک می‌کنیم، با زباله‌های جامد سمی تری مواجه نمی‌شویم که یکی دیگر از چالش‌های بزرگ زیست محیطی در فرایند تصفیه آب محسوب می‌شود.به گفته این محقق، اگرچه پلی فلوروآلکیل در بسیاری از کشور‌ها از جمله کانادا دیگر تولید نمی‌شود، اما این موضوع مانع از نفوذ ماده شیمیایی فوق به محصولات مختلف و محیط زیست نمی‌شود. به عنوان مثال، هنگامی که افراد از اسپری‌های مختلف و مواد مقاوم در برابر لکه استفاده می‌کنند، این مواد شیمیایی به راحتی می‌توانند به داخل آب نفوذ کنند. پلی فلوروآلکیل همچنین از طریق محصولاتی مانند مواد آرایشی و محصولات ضد آفتاب به راحتی به محیط پیرامون ما وارد می‌شود. بررسی کیفیت آب به ویژه برای نظارت بر سلامت افرادی که در مناطق کم درآمد با منابع آشامیدنی آلوده زندگی می‌کنند، مهم است.فاطمه اسدی زیدآبادی از همکاران پژوهشی دکتر محسنی که دانشجوی دکترا در گروه مهندسی شیمی و بیولوژیک دانشگاه بریتیش کلمبیا است، نیز در این پروژه شرکت داشته و می‌گوید:‌ نتایجی که ما از این مطالعات میدانی در دنیای واقعی به دست می‌آوریم به ما این امکان را می‌دهد که فناوری تصفیه آب خود را بیشتر بهینه کرده و آن را به عنوان محصولی موثر برای حذف پلی فلوروآلکیل از آب استفاده کنیم.شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله Chemosphere منتشر شده است.منبع: studyfinds