5 دام کلاهبرداران ارز دیجیتال که باید مراقب آن ها باشید
5 دام کلاهبرداران ارز دیجیتال که باید مراقب آن ها باشید
کلاه‌برداران همیشه به دنبال راه‌های جدیدی هستند برای سرقت دارایی‌ و سرمایه شما و رشد گسترده‌ بازار ارز دیجیتال در سال‌های اخیر فرصت‌های زیادی برای کلاهبرداران ایجاد کرده است.

با افزایش اقبال عموم به ارزهای دیجیتال، کلاهبرداری ارز دیجیتال هم در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. کلاه‌برداران همیشه به دنبال راه‌های جدیدی هستند برای سرقت دارایی‌ و سرمایه شما و رشد گسترده‌ بازار ارز دیجیتال در سال‌های اخیر فرصت‌های زیادی برای کلاهبرداران ایجاد کرده است. به همین دلیل ما برای کمک به شما برای در امان ماندن از تله کلاه برداران، در این مقاله ۵ دام کلاهبرداران ارز دیجیتال که باید مراقب آن ها باشید را ذکر کرده‌ایم. پس با ما در ادامه همراه شوید.

دام سرمایه گذاری

در کلاه‌برداری‌های سرمایه‌گذاری یک بازیگر مردم را با وعده‌های «سودهای کلان» برای ارسال ارز دیجیتال خود به کلاه‌بردار ترغیب می‌کند.

کلاهبرداران می‌توانند نقش‌های زیادی را ایفا کنند، مانند یک «مدیر سرمایه‌گذاری»، یک فرد مشهور یا حتی علاقه‌مند به ملاقات در یک سایت دوست‌یابی آنلاین. هر نقشی که باشد، آنها وعده می‌دهند که اگر ارز دیجیتال خود را به آنها انتقال دهید، سرمایه شما را افزایش می‌دهند.

اگر درخواست آنها را دنبال کردید، با رمز ارزهای خود خداحافظی کنید.

کلاه‌برداری‌های سرمایه گذاری شامل طرح‌های پامپ و دامپ می‌شود. کلاه‌بردار شما را وسوسه می‌کند که یک ارز دیجیتال ناشناخته را با «قیمت پایین» بخرید، با این وعده که قیمت آن به زودی سر به فلک خواهد کشید.

دام سرمایه گذاری

وقتی خرید می‌کنید، قیمت افزایش می‌یابد، در این مرحله کلاه‌بردار دارایی‌های خود را با قیمت بالاتر می‌فروشید، امری که باعث سقوط قیمت می‌شود و شما و سایر قربانیان را زیان ده می‌کند.

معمولا، توکن‌های جدید چند سنت یا حتی کسری از سنت ارزش دارند. اما کمی جنبش می‌تواند رتبه آنها را در سایت هایی مانند CoinMarketCap.com بالا ببرد تا به نظر برسد که قیمت آن در حال صعودی تصاعدی است.

با توجه به سرعتی که در آن توکن‌های جدید ساخته می‌شوند و بدون مقررات برای سرمایه‌گذاران در اینترنت به بازار عرضه می‌شوند، برخی از کاربرانی که به دنبال کسب سود سریع هستند، جذب گزارش‌هایی مبنی بر سود سه رقمی در یک بازه زمانی کوتاه می‌شوند.

برای شناسایی یک طرح سرمایه گذاری جعلی، به دنبال وعده‌های سود بیش از حد یا ریسک صفر باشید.

این طرح‌ها اغلب در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های دوست‌یابی آنلاین شروع می‌شوند، بنابراین مراقب افرادی که در مورد دارایی‌های ارز دیجیتال با شما تماس می‌گیرد باشید.

کلاهبرداری فیشینگ

کلاهبرداری فیشینگ

کلاهبرداری های فیشینگ یکی از روش‌های مورد علاقه کلاهبرداران است. هدف کلاهبرداران دسترسی به جزئیات حساب شما از جمله کلیدهای رمزنگاری شماست. همانطور که هر کاربر کریپتو می‌داند، کسی که کلید رمزگشایی رمزارزها را در دست دارد، تمام رمزارزها را در اختیار دارد.

کلاهبرداران فیشینگ اغلب شما را فریب می‌دهند تا روی لینک یک وب سایت جعلی کلیک کنید، جایی که آنها می‌توانند جزئیات حساب شما را بدزدند. آن‌ها می‌توانند وبسایت جعلی شرکت‌های معروفی مانند آمازون یا بانک شما، شرکت‌های خدمات شهری یا حتی سازمان‌های دولتی باشند و ممکن است لینک‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی ارسال کنند یا مستقیماً با شما تماس بگیرند.

به عنوان مثال، ممکن است برای شما ایمیل یا پیامکی بفرستند مبنی بر اینکه برداشت آغاز شده است و لینکی برای لغو تراکنش به شما بدهند.

هر کسی می‌تواند قربانی یک کلاهبرداری فیشینگ شود و هر دارایی دیجیتالی می‌تواند هدف چنین کلاهبرداری قرار گیرد، همانطور که ست گرین بازیگر و تهیه کننده فیلم اوایل سال جاری متوجه شد که چهار مورد از توکن‌های ان اف تی Bored Ape او به سرقت رفت.

کلاهبرداری ها به روزرسانی

نرم افزارها دائما در حال به روز رسانی یا آپدیت هستند و پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال فقط نوعی نرم افزار هستند. از آنجایی که بسیاری به اپدیت در عصر دیجیتال عادت کرده‌اند، کلاهبرداران می‌توانند به راحتی دارندگان رمزارز را فریب دهند تا کلیدهای خصوصی خود را به عنوان بخشی از «اپدیت» به آنها واگذار کنند.

کلاهبرداری ها به روزرسانی

کلاهبرداری با تعویض سیم کارت

کلاهبرداری های تعویض سیم کارت یکی از جدیدترین کلاهبرداری های کریپتو است که امروزه اتفاق می‌افتد. آنها زمانی رخ می‌دهند که یک کلاه‌بردار به یک نسخه از سیم کارت شما دسترسی پیدا می‌کند و می‌تواند به تمام داده‌های تلفن شما دسترسی داشته باشد.

این اطلاعات را می‌توان برای دریافت و استفاده از کدهای احراز هویت دو مرحله‌ای مورد نیاز برای دسترسی به کیف پول‌های کریپتو و سایر حساب‌ها بدون اطلاع قربانی استفاده کرد. وقتی این اتفاق می‌افتد، حساب‌های ارز دیجیتال قربانی را می‌توان هک کرد و حتی بدون اینکه با قربانی تماس گرفته شود، سرقت کرد.

صرافی ها و کیف پول‌های جعلی

اگر صفحات شبکه‌های اجتماعی خود را مرور کنید، با سایت هایی مواجه می‌شوید که بیت کوین ارزان (BTC) را تبلیغ می‌کنند. آنها ممکن است آن را شده را با ۵٪ کمتر از ارزش بازار تبلیغ کنند و در هنگام خرید از طریق سایت وعده تخفیف زیادی را بدهند – اما گاهی اوقات، این پلتفرم‌ها جعلی هستند.

این طرح‌های جعلی اغلب سود سرمایه گذاری بزرگی را وعده می‌دهند و معمولاً از کاربران خواسته می‌شود هزینه اولیه بالایی بپردازند و سپس اغلب از آنها خواسته می‌شود بیشتر و بیشتر سرمایه گذاری کنند.

و هنگامی که سعی می‌کنید وجوه خود را برداشت کنید، احتمالاً متوجه خواهید شد که آنها ناپدید شده‌اند.

کیف پول جعلی یک کلاهبرداری بدافزار است. کلاهبرداران از آن برای آلوده کردن رایانه و در نهایت سرقت کلید خصوصی یا رمز عبور کاربر استفاده می‌کنند. برای جلوگیری از چنین کلاهبرداری هایی، از صرافی ها و کیف پول‌های معتبر با سابقه طولانی استفاده کنید.

اگر وب‌سایت کیف پول سعی می‌کند شبیه یک برند معتبر باشد، باید آن را یک کلاهبرداری در نظر بگیرید و ادامه دهید.

چگونه از کلاهبرداری های رمزنگاری جلوگیری کنیم

با توجه به افزایش خطرات دارایی‌های دیجیتال، احتیاط ضروری است. برای جلوگیری از کلاهبرداری رمزارز، این نکات را دنبال کنید:

  • به تماس ناخواسته پاسخ ندهید. مهم نیست چه کسی با شما تماس می‌گیرد، بهترین روش پاسخ ندادن است. شماره رسمی موسسه را جستجو کنید و تماس مستقل را شروع کنید.
  • قبل از کلیک کردن تحقیق کنید. لینک‌های ناآشنا را باز نکنید.
  • اگر اطلاعیه‌ای مبنی بر فعالیت غیرعادی در یک حساب دریافت کردید، منتظر نمانید و تراکنش‌های آتی مبتنی بر کلاهبرداری را متوقف کنید.
  • از شرکت‌های معتبر استفاده کنید. برای اطمینان از امنیت اطلاعات و رمزنگاری خود، از کیف پول یک شرکت معتبر استفاده کنید.
  • به دنبال دامنه HTTPS بگردید. HTTPS بر خلاف HTTP در لینک صرافی یا کیف پول نشان می‌دهد که سایت ترافیک ایمن و رمزگذاری شده دارد.

جمع بندی

چالش اصلی که امروزه در مسیر سرمایه‌ گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد، وجود انواع کلاهبرداری است. کلاه‌ برداری می­‌تواند به علت‌های مختلفی رخ دهد. با درک و شناخت انواع کلاه‌ برداری‌ها و شناخت کافی از بازار رمز ارزها می‌­توان پروژه های کلاهبرداری را تشخیص داد، و از بروز ضرر و زیان جدی مالی جلوگیری کرد. در ضمن شناخت صرافی آنلاین ارز دیجیتال معتبر می‌تواند کمک شایانی به شما در مصون ماندن از کلاه برداری‌های ارز دیجیتال کند.

5/5 - (1 امتیاز)