آموزش مهارت مدیریت عیدی بچه ها
آموزش مهارت مدیریت عیدی بچه ها

دادن عیدی به کودکان در دید و بازدید‌های نوروزی از رسوم زیبای ما ایرانی‌ها است، اما باید دید کودکان تا چه حد با شیوه‌های درست استفاده از این سرمایه‌های ناچیز آشنا هستند؟

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من، از بهترین خاطرات و لذت‌های بچه‌ها در ایام نوروز هر ساله عیدی گرفتن از بزرگتر‌ها است، اما از آن هم مهمتر مدیریت این عیدی‌ها است که والدین باید این موضوع را به فرزندان خود آموزش دهند.

 در زمان عیدی دادن میان کودکان تبعیض قائل نشوند و سعی کنید عیدی یکسان پرداخت شود تا حس حسادت در ذهن بچه‌ها زنده نشود. ایام نوروز و دریافت عیدی فرصت خوبی برای آموزش تشکر و قدردانی به کودکان است.
مزیت پول نسبت به سایر نوع عیدی‌ها این است که این حق انتخاب را برای بچه‌ها قائل می‌شوید تا خودشان بر اساس علایقشان خرید کنند یا پول‌هایشان را جمع کنند. خیلی‌ها هم اعتقاد دارند که عیدی نباید پولی باشد بلکه بر اساس سن بچه برایش خرید کنند که آن هم نظر دیگری است.

در هر صورت نکته مهم این است که لذت عیدی گرفتن را از بچه‌هایمان نگیریم و عیدی آن‌ها را از خودشان نگیریم، خیلی از بچه‌ها این خاطره در ذهنشان مانده که پدر و مادر‌ها به حساب ذخیره کردن پول‌هایشان عیدی شأن را می‌گیرند، اما در هر صورت بچه‌ها نمی‌فهمند چه اتفاقی در طول سال برای عیدی شأن افتاد و این خاطره در ذهنشان آنقدر باقی می‌ماند که برای بقیه نیز تعریف می‌کنند.
در عیدی‌های نقدی بهتر است از پول نو استفاده کنید، چون کودکان تفاوت پول کهنه و نو را متوجه می‌شوند. سعی کنیم از تعداد اسکناس‌ها خردتر در پرداخت عیدی استفاده کنید، چون در ذهن کودکان تعداد بیشتر اسکناس به معنای ارزش بیشتر پول و ذوق بیشتری می‌کنند.
حتی اگر پدر و مادر عیدی بچه‌ها را برای خودشان در بانک گذاشته یا ذخیره کرده باشند بهترین حالت این است که بچه‌ها در جریان این ذخیره کردن باشند مثلاً برایشان قلکی تهیه شود که بچه‌ها در جریان ذخیره پول‌هایشان قرار بگیرند و خودشان در طول سال تصمیم بگیرند آن را در جایی هزینه کنند یا خیر و یا اینکه چه چیز مورد نیازشان است که می‌توانند آن را با پول عیدی شأن تهیه کنند.
این بهترین حالت لذت بخش برای بچه‌ها می‌تواند باشد همین که مدیریت مالی شأن نیز در دست خودشان است و بچه‌ها را به سمت استقلال سوق می‌دهد؛ بنابراین عیدی بچه‌ها را به خود آن‌ها بدهید و اگر سن و سالشان برای ذخیره کردن کم است به آن‌ها یاد دهیم که چطور پول‌هایشان را جمع و نگهداری کنند، اگر هم سن آن‌ها به این حد نمی‌رسد و هنوز نمی‌دانند که با پول چه می‌کنند، بهتر است پدر و مادر آن‌ها را به فروشگاه ببرند و برایشان توضیح دهند که مثلاً با عیدی خودشان برایشان اسباب بازی یا وسیله دیگری خرید می‌کنند، اما این حق انتخاب را برای خود بچه قائل شوند.
نکته دیگر این است که پول یا هدیه‌ای که دیگران به بچه‌ها می‌دهند را تمسخر نکنید. یکی از وظایف والدین این است که به کودکانشان یاد دهند انسان قدرشناسی باشد، این به سلامت روانی کودکان کمک می‌کند. به بچه‌هایتان این را آموزش ندهید که دیگران را بر اساس عیدی شأن ارزیابی کنند.
مسئله دیگر هم احترام گذاشتن به بزرگتر‌ها و تشکر کردن از آن‌ها است که باز هم از وظایف بزرگتر‌ها و والدین است که به بچه‌هایشان آموزش دهند وقتی فردی به آن‌ها عیدی داد، قدرشناس باشند و از او تشکر کنند، حتی اگر ارزش مادی یا مالی کمی عیدی داشته باشد.
نکته دیگر این است که برای عیدی دادن و گرفتن رقابت و چشم و هم چشمی نکنید. به کودکانتان بیاموزید که حتماً عیدی گرفتن از طرف بزرگتر‌ها جزو واجبات نیست، اگر بزرگ‌تری عیدی می‌دهد لطف می‌کند.
مدیریت عیدی بچه ها
مدیریت عیدی‌ها می‌تواند انواع و اقسام متعددی داشته باشد و یکی از روش‌های مدیریت عیدی شامل پس انداز می‌شود. برای مثال می‌توانید به کودک بیاموزید به جای خرج کردن سریع عیدی ها، عیدی خود را پس انداز کند. روش دیگر شامل خرید وسایل مفید می‌شود.

 
این بسیار مهم است که به کودکان بیاموزید همه پول خود را صرف خرید خوراکی و اسباب بازی نکنند و می‌توانند پولشان را برای خرید برخی موارد کاربردی مثل لوازم تحریر، کتاب، کیف مدرسه و … هزینه کنند.
یک روش دیگر البته در صورتی که عیدی‌های کودک شامل مبالغی زیاد شود، خرید یک قطعه کوچک طلاست. این موضوع برای دختربچه‌ها راحت‌تر است برای مثال می‌توان برای کودک، یک زنجیر نازک، یک النگو، انگشتر یا گوشواره ظریف خرید. این موضوع باعث می‌شود کودک باز هم برای پس انداز پول‌های خود ترغیب شود.
باز کردن حساب بانکی برای کودکان و پس انداز کردن پول آن‌ها در بانک نیز یک روش جالب برای پیشگیری از هدررفت پول‌های آنان محسوب می‌شود.
 
به طور کلی دقت کنید که در نهایت تصمیم گیرنده اصلی برای پول‌های کودک خود او است و شما حق ندارید به او فشار بیاورید و تعیین تکلیف کنید. اما می‌توانید با محبت و آرامش استقلال عمل کودک را تقویت کنید و کمک کنید بهترین تصمیم را برای عید‌های خود بگیرد. کودکانی که از قبل با قلک داشتن و پس انداز آشنا هستند در این زمینه هم منعطف‌تر خواهند بود، بنابراین شاید بد نباشد برای کودک از هم اکنون یک قلک بخرید.
دکتر زهره عباسی، روانشناس کودک گفت:خانواده‌ها برای تربیت فرزندانشون باید از موقعیت‌های مختلف استفاده کنند، یکی از موقعیت‌ها عیدنوروز و عیدی دادن به کودکان بود، که باعث رشد عاطفی، اجتماعی و روانی کودکان می‌شود. پدر و مادر نقش الگویی برای فرزندانشون دارند، از همان کودکی نحوه‌ی صحیح نگه داری ازاسکناس را می‌توان به کودک آموزش داد، این که پول را تا نکن، درست داخل کیفت بگذار، ارزش پول، چگونه پس انداز کردن و چگونه خرج کردن پول را به آن‌ها آموزش دهیم.
 ازهمین عیدی بچه‌ها می‌توان پس انداز کردن را به کودک آموزش بدهند.
مواردی که والدین می‌خواهند برای کودک خرید کنند، از عیدی‌ها و پس انداز کودک می‌توان استفاده کرد. 
باید فرزندمان را برای جایی که پس انداز باید خرج شود آماده کنیم.  مثلا برای تهیه وسیله‌ای که که نیاز دارد می توان از پس انداز عیدی استفاده کرد.
منبع: مشرق/ باشگاه خبرنگاران جوان/ فارس/ اقتصاد آنلاین