هوش مصنوعی چطور «پا‌های ۳۰ متری» دو هزار ساله را کشف کرد؟!
هوش مصنوعی چطور «پا‌های ۳۰ متری» دو هزار ساله را کشف کرد؟!

خطوط شگفت‌انگیز نازکا اولین بار ۱۰۰ سال قبل از طریق عکس‌های هوایی کشف شدند. حالا استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی تحولی شگفت‌انگیز در این نوع جستجو‌های باستانشناسی ایجاد کرده است.

به گزارش سرویس وبگردی پاتوق من ، محققان به تازگی توانسته‌اند ۴ طرح جدید را در صحرای نازکا کشف کنند؛ طرح‌هایی عظیم با قدمت حدودا ۲ هزارساله که با جابه‌جایی سنگ‌های سطحی توسط مردمان باستانی این منطقه بر سینۀ صحرا نقش بسته‌اند.نکتۀ جالب توجه دربارۀ این کشف جدید این است که با کمک هوش مصنوعی اتفاق افتاده است. محققان دانشگاه یاماگاتای ژاپن با طراحی یک سیستم یادگیری عمیق مبتنی بر هوش مصنوعی توانستند این طرح‌های تازه را بر روی تصاویر ماهواره‌ای تشخیص بدهند.
(تصویری از یک جفت پا به طول ۳۰ متر بر روی صحرای نازکا)
خطوط نازکا اولین بار حدود ۱۰۰ سال قبل با استفاده از تصاویر هوایی کشف و مشاهده شدند. اما حالا این هوش مصنوعی است که صرفا با مشاهدۀ عکس‌های ماهواره‌ای توانسته خطوط تازه‌ای را تشخیص بدهد.
این فناوری یادگیری عمیق که نامش را دی‌ال گذاشته‌اند. نوع ویژه‌ای از ماشین یادگیری است که به توانایی و انعطاف بسیار بالایی در تحلیل الگو‌های موجود در تصاویر و گفتار دست پیدا کرده است.
حالا باستان‌شناسان دارند از این ماشین برای تحلیل شمایل‌ها، متون و نوشته‌های حک شده بر روی آثار باستانی استفاده می‌کنند.
یکی از چالش‌های پیش روی این روش، تنوع فراوانی بود که در الگو‌ها و شکل‌های خطوط نازکا وجود داشت. اما باستان‌شناسان برای فائق آمدن بر این چالش، ماشین یادگیری را تعلیم دادند تا به دنبال الگو‌هایی شبیه خطوط کشف شدۀ قبلی بگردد.
(تصویر تازه کشف شدۀ یک ماهی در صحرای نازکا)
همین رویکرد تازه بود که منجر به کشف چهار طرح جدید شد. این چهار طرح شامل تصاویری از یک انسان با چماقی در دست، یک جفت پا یا دست به طول ۳۰ متر، یک ماهی عجیب و یک پرنده بودند. این چهار طرح بعد از شناسایی توسط هوش مصنوعی از طریق بازدید میدانی نیز تایید شدند.
محققان می‌گویند: «حالا ما می‌توانیم طرح‌های تازه را با سرعتی تقریبا ۲۱ برابر سرعتی که قبلا در پیدا کردن طرح‌ها داشتیم بیابیم. این رویکرد تازه با ترکیب بازدید میدانی و تحلیل‌های هوش مصنوعی می‌تواند آیندۀ باستان‌شناسی را متحول کند».
منبع: فرادید